ביוגרפיה
לֹּא אֵרְעוּ דְּבָרִים מְיֻחָדִים.
דָּבָר מִלְּבַד חֲרָטוֹת גְּדוֹלוֹת וּמַעֲשִׂים קְטַנִּים
קוֹרוֹת חַיַּי צָפִים בַּנָּהָר הַגָּדוֹל:
הָיִינוּ מְאֻשָּׁרִים מְאֹד וְאֻמְלָלִים מִדַּי
לָהַבְתִּי יַעַר
בִּשַּׁלְתִּי, אָכַלְתִּי, שָׁטַפְתִּי כֵּלִים. יָדַי קָלְפוּ וְהִתְקַלְּפוּ
אֶת הַכְּבִיסוֹת הַס מִלְּהַזְכִּיר: מְלָאכָה הַמְכַלָּה עַצְמָהּ.
הָיוּ בִּי כַּמָּה מַחְשָׁבוֹת עֲמֻקּוֹת וְכַמָּה טִפְּשִׁיּוֹת לְמַדַּי
מִלִּים הִתְעוֹפְפוּ מִמֶּנִּי
צִפֳּרִים מֵתוֹת עַל רִצְפַּת הַמִּטְבָּח.
הָיִיתִי לַחֲלוּפִין: אִשָּׁה, יָם, תְּלוּלִית עָפָר, גֵּב וְאֶבֶן בַּמִּדְבָּר.
(בְּהַתְאָמָה: אִמָּא טוֹבָה, אִמָּא רָעָה, מְאַהֶבֶת, מְשׁוֹרֶרֶת, אֲבוּדָה).
בַּדֶּרֶךְ הָאֵינְסוֹפִית שֶׁרֵאשִׁיתָהּ תְּהוֹם וְאַחֲרִיתָהּ עָפָר
רְגָעִים שֶׁל יֹפִי פְּרָאִי
וְעָשָׁן.
אֵם הַדֶּרֶךְ שׁוֹלַחַת יָד בְּנַפְשִׁי
אֲנִי פּוֹשֶׁטֶת צַוָּארִי לִקְרָאתָהּ
אַיִן תַּחַת אַיִן.
שיר חורף בירושלים
וְהָרוּחַ סָתְרָה אֶת פְּנֵי הָרְחוֹב.
וְהַגֶּשֶׁם מַכֶּה כְּחַשְׁרַת זִכָּרוֹן.
לַעֲבֹר וְלָשׁוּב – וְתָמִיד לֶאֱהֹב
בְּעֶבְרָה, בְּצָרָה, בְּדַלּוּת, בְּחָרוֹן.
כְּבָר כִּמְעַט צָהֳרַיִם. אִם אֶעֱבֹר עַל גְּדוֹתַי
וְאָצִיף אֶת הָרְחוֹב, אֶת הָעִיר, אֶת הַכְּרַךְ
רַק אַל תְּאַבְּדֵנִי. כָּל חַיַּי, כָּל מוֹתַי,
נָא אַל תַּטְבִּיעֵנִי בַּזְּמַן הַנִּתָּךְ.
עַכְשָׁו גַּעְגּוּעִים לְמַעְלָה מִן הָהָר.
וְהַשֶּׁקֶט צִפּוֹר קוֹרַעַת עֲנָנִים.
וּבָעִיר הַמְסֹרֶגֶת רַק הַנֶּצַח נוֹתָר
מְנַהֵם נֶחָמָה, מְרַפֵּא אֲבָנִים.
וְקַר מְאֹד בָּעִיר. רָטֹב וְלֹא מִבֶּכִי
גַּעְגּוּעִים, כְּצֹאן אָדָם, פּוֹעִים בָּרְחוֹבוֹת.
וְשׁוּב אֵ-לִי, מִבֶּכִי עַד לְדֶחִי
אַתָּה עוֹלֶה בִּי חַי, כָּאוּד מֵחֳרָבוֹת.
מתוך הביקורת: "בהקשר הזה משקפים שני השירים שפותחים וסוגרים את הספר בצורה מצוינת את רגעי השבר ומוכיחים כי סרלואי במיטבה דווקא כשהיא נחלצת מהצורות הסדורות אל עבר שירה פרועה וחסרת עכבות... יש לשים לב איך בשורות השיר מתבררת המשמעות של ההליכה אל קצה הדעת; אל מחוזות הטירוף עד כדי הקביעה האוקסימורונית המשמעותית על כך שהדוברת בשיר נותרה "עירומה ממילים/ לבושות היטב". כך גם בשיר החותם את הספר, "ביוגרפיה". גם בו מתואר העירום הזה... אלו שורות שירה נהדרות הממחישות את יכולתה האמנותית של סרלואי לנוע בין החרכים של הנשמה ולחלץ ממנה את פיוטיה". (אילן ברקוביץ', תרבות וספרות, "הארץ", י"ב כסלו תשע"ד, 16/11/13). |
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.