שם המחבר: גיל צרנוביץ

לעבד את "התפקיד הראשי"


נדמה שכל העולם מסתובב כרגע סביב הרצון להיות בקידמת הבמה, להיראות ולהישמע. הרצון הזה הוא טבעי מאוד ואנושי בבסיסו, והמבול הגדול של תכניות הכישרונות שמציף כל חלקה טובה, בעולם ובארץ, כנראה מוכיח זאת יותר מתמיד. ההצגה ״התפקיד הראשי״ - שהינה דרמה חברתית הלקוחה מחייהם של הילדים הגדולים בבית ספר יסודי - מתרחשת בדיוק על הרקע הזה, על רקע מלחמה על תשומת לב ועל הצורך להיראות ולהשמיע את קולך, את עצמך. העיסוק בנושא הפופולריות והתחרות על ״המקום הראשון״ מעורר שאלות וטומן בחובו משמעויות, שהצופה יכול להתבונן דרכן על עצמו ועל היבטים שונים בחייו ובמציאות סביבו.

החוויה שעברתי בתהליך העיבוד של הסיפור למחזה, הייתה מרתקת בעבורי. כדי ליצור מחזה הייתי חייב, בשלב הראשון, לפצח את הנושא, להבין היכן להעמיק, ולמעשה - לצלול לתוכו. חלקו הראשון של הסיפור עוסק באודישנים שהמורה עורכת לתלמידים, בבחירתה באורה לתפקיד הראשי, בתגובתו החריפה של ירון ובאיומים שהופעלו על אורה כדי שתוותר על התפקיד. אורה אכן מוותרת על התפקיד והמורה אינה מבינה מדוע. בנקודה הזאת, בסיפור שכתבה רבקה מגן, ירון מפליל את עצמו בטעות בדבר מעשיו, המורה מדובבת אותו לכדי וידוי והודאה בטעות, ומתקנת את העוול.

אלא שאני בנקודה הזאת עצרתי. חשתי שברגע הזה עצמו עשויה להתרחש דרמה אפילו גדולה יותר ושהסיפור ממש "מזמין" אותה. חשבתי שאם בנקודה הזאת בדיוק המורה תבקש מאורה לעזור לירון בהכנה לתפקיד ובלמידה בעל פה, תיווצר סיטואציה בלתי אפשרית ממש, שתעמיד את שני הילדים במצב מביך וקשה מנשוא. הרי הם אינם מעוניינים בשום פנים ואופן זה בחברתו של זה. הנקודה הדרמתית החזקה הזאת היא שעניינה אותי; מה יקרה אם נעמיד שני ילדים, ששניהם רוצים את אותו הדבר, להיות בתפקיד הראשי, במקרה הזה, ונאלץ אותם לעבוד יחד? מה שנוצר בעקבות הניסיון הזה - וזהו יופיו הגדול של המפגש ביניהם - הוא חברות מפתיעה כנגד כל הסיכויים. ירון ואורה נחשפים בהדרגה זה לעולמו של זו וקשר יוצא דופן נרקם ביניהם. יחד הם לומדים דברים חדשים על הצורך להיראות ולהישמע, להיות שווה בין שווים ועל הרווח שיש בנתינה לאחר.

כך, תוך כדי עיבוד השומר על הנושא ועל רוח הסיפור, המשיך להיכתב המחזה כולו. ההצגה, שנוצרה בעקבות הפיתוח של המהלך הדרמטי הזה, היא בעיניי ההוכחה לכוח שיש לנו ביצירת תאטרון וביצירת חוויה שהיא בו בזמן גם תאטרלית וגם רגשית ומלמדת.


* גיל צרנוביץ הוא המחזאי והבמאי של ההצגה "התפקיד הראשי" והמנהל האמנותי של תאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער.

 

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.