בחופש הגדול של כיתה ה' הגיעה לקיבוץ שלי אורחת נדירה, ילדה בת גילי בשם מרים. היא היתה מנומשת, ממושקפת ושמנמונת, מה שהבטיח את הערכתי לטעמנה ודעותיה, והיא אחזה בתוקף בטענה מקוממת: היא קראה את הספר הטוב בעולם!
מפאת הכבוד העצמי ניסיתי לחלוק על דבריה וטענתי שגם אני קראתי ספרים טובים, אבל עיניה של מרים זרחו בניצוץ ששנים לאחר מכן אלמד לזהות כניצוץ פנאטי. היא הודיעה לי ששום דבר לא ישווה ל"האריה, המכשפה וארון הבגדים".
סקרנותי נעורה, ועמה קנאתי. כיצד אשיג את "האריה, המכשפה וארון הבגדים"? הוא לא נמצא על מדפי ספריית הילדים שלנו. אמי בוודאי לא היתה מתנגדת לקנות לי אותו בדמי התקציב הדלים שלה, אלא שכלל לא העליתי את האפשרות הזו בדעתי. מימי לא הייתי בחנות ספרים עירונית ולא שיערתי שהיא יכולה לשמש כמקור להשגת חומר קריאה נחשק.
מזלי תיעתע בי. באותה שנה החלו להגיע בדואר לספריית הילדים שלנו הספרים בסדרת נרניה של סי. אס. לואיס. התאהבתי בהם תיכף ומיד. אלא שהם לא הגיעו בסדר הגיוני. ראשית כול הגיע "אחיינו של הקוסם", לאחריו "הנסיך כספיאן" ו"המסע בדורך השחר." ומה עם האריה והמכשפה המיוחלים שלי?
שנה שלמה כוססתי ציפורניים בציפייה. וכשסוף סוף הגיע היום שבו קראתי לראשונה את "האריה, המכשפה וארון הבגדים" לא התאכזבתי. כמה חבל שמרים לא באה לבקר גם בקיץ שלאחר מכן, מפני שרציתי להודות בפניה שצדקה. מה שהמם את חושי מלכתחילה היה הרעיון שילדה רגילה כמו לוסי יכולה לפתוח דלת של ארון בגדים רגיל ולמצוא עצמה בממלכה לא ידועה, מושלגת, מכושפת. התחלתי לחפש סביבי דלתות קסומות. בקיבוץ לא היו דלתות רבות שיכולתי להאמין שמסתתר מאחוריהן פלא כלשהו, ולכן התחלתי לחפש בין שיחי הדפנה והיערה. חיפשתי וחיפשתי. וכשהתייאשתי זחלתי במחילות מתחת לשיחי אלת המסטיק וחיפשתי גם שם.
האם מצאתי את דלת הקסמים שלי? לא תאמינו, אבל התשובה המשמחת היא כן, מצאתי אותה. לא תחת שיחי אלת המסטיק, אמנם, וגם לא בין שיחי הדפנה. מצאתי את הדלת כאישה בוגרת, כשהתחלתי לכתוב ספרי פנטזיה בעצמי. בראתי את העולם של "הלווייתן מבבל" עבור עצמי (או בעצם, עבור הילדה שהייתי). ממלכת בבל מפחידה אותי, מקסימה ומצחיקה אותי. כשאני נכנסת לתוכה אני יודעת שאני יכולה לצפות לטוב ביותר ולגרוע מכול. זו ממלכה שרק בעזרת קסם אמיתי ניתן לגלות אותה ולחקור אותה, וזהו קסם הלב והדמיון.
נובמבר 2012
מתוך המדור: פגישה לאין קץ
מפגשיה של הסופרת הגר ינאי מיועדים לתלמידי ד - י"ב.
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.