שם המחבר: גילי קרז'בסקי

מתחילים מהשאלות


עמדנו, תלמידי כיתה ד' ואני, מול קיר בתערוכה "יחידות" המכוסה כולו בעבודתו של האמן איתן בוגנים: פוסטר המצולם שוב ושוב, כל כרזה מורכבת מתמונת שחור-לבן של בוגנים בילדותו. "מה אתם רואים?" שאלתי, ואחד הילדים אמר מיד שהאמן עשה "קופי פייסט" (העתק והדבק). נדהמתי. הילד השתמש במושג דיגיטלי כדי לתאר מעשה של שעתוק אנאלוגי. במקום לראות דימוי אחד המשוכפל אינספור פעמים, השכפול הפך לדימוי מאוחד של פעולה אחת החוזרת על עצמה. אין ספק, העולם אינו כפי שהיה.

אמנות עכשווית, כאמנות בכלל, מספקת לנו כלים להתבונן בחיים ובסביבה שלנו. אבל הכלים להתבונן בעולם של היום שונים בתכלית השינוי מהכלים שהכרתי כילדה. אני עצמי נולדתי בעידן אנלוגי ואת המעבר לעידן הדיגיטלי חוויתי בתקופת נעוריי. הילדים שאני מדריכה במוזאון נולדו היישר אל תוך עולם הידע והחוויות של העידן הגלובלי. רעיונות שנחשבו בילדותי לרדיקליים, כמו שיבוט, אינטרנט ותקשורת סלולרית, הפכו לנחלת היומיום.

אין לי עניין בהשוואה בין כלי ההתבוננות בעולם כיום לעומת העבר, וגם לא בנקיטת עמדה ערכית ביחס לשינוי הזה. אני מתבוננת בשינויים ובכלים ומאמינה בעכשוויותם. אני נפעמת מאמנות עכשווית ברגעים שבהם הסרת השיפוט המסורתי פותחת צוהר לדבר חדש, כמו שקרה בתערוכה "יחידות" אל מול הפוסטר של איתן בוגנים. כמו שקורה לאורחים במוזאון, ילדים ומבוגרים, ברגע המפגש שלהם כצופים עם יצירת אמנות.

"מתחילים מהשאלות" הוא כלל חשוב במובי. זוהי מתודולוגיה פתוחה, התוצאה אינה מוכתבת מראש, וזוהי בעיניי הפריבילגיה שלנו; לשאול את הילדים האורחים שאלות העולות מתוך העבודות המוצגות במוזאון. את התשובות אנחנו מגלים ביחד. האמנות העכשווית, הטכנולוגית, הקונספטואלית, נותנת לנו אינספור הזדמנויות לתיווך השינויים המהותיים בתפישת המציאות והחיים - המתגבשים בילדינו כיום, וגם להגדרתם. האמנות העכשווית הכניסה תחומי מדיה חדשים למוזאון -  הקרנות וידיאו, אינטרנט, רדי מייד, מיצבים ומיצגים, אבל השאלות הן אותן השאלות. באמצעות הזוויות המקוריות שמספקים האמנים במוזאון, נוצרת שפה משולבת של שיתוף בין הישן לחדש, שיתוף בין האמן, יצירתו והצופה. השיתוף הזה, לאמונתי, הוא הוא כוחה של האמנות העכשווית.

לעתים קרובות נשמעת הטענה כי "אמנות עכשווית זקוקה ליותר תיווך מכל אמנות שלפניה." אבל האם זה באמת כך? כאמנות אשר מובילה את המחנה העכשווי היא מורכבת ומפוצלת. אבל דווקא האמנות העכשווית נותנת יותר חופש לפרשנות. היא מאמינה בצופה יותר מכל אמנות שלפניה. התיווך הנדרש, לשיטתנו, הוא העצמת היחיד אל מול הפתיחות הנדיבה הזאת, לתת לו את האומץ להעלות בעצמו אפשרויות.

 

 

* גילי קרז'בסקי היא מנהלת חינוך וקשרי קהילה במובי – מוזאון בת ים לאמנות עכשווית

 בשער: איתן בוגנים, תצלום מתוך "השנים המוקדמות".

 

07/02/10
 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.