שם המחבר: לילך בן עמי

"הגעתי עד תל אביב כדי לגלות שחזרתי הביתה"

 

קבוצה של מורים מתיכון מגידו הגיעה בחודש אוגוסט לתל אביב, לסיור מודרך במוזאון תל אביב לאמנות ולמשרד סל תרבות ארצי – לדיון על מהות התכנית ולהנחת היסודות לתכנית סל תרבות לשנת הלימודים הבאה.

היום נפתח בסיור מודרך בשתי תערוכות המתקיימות בימים אלו במוזאון תל אביב: בתערוכה של הפסל יעקב דורצ'ין, ובתערוכה של הצייר אלי שמיר. העבודות של שני האמנים עוררו בצוות המורות עניין אינטלקטואלי ורגשי. בכניסה לתערוכה של האמן אלי שמיר אמרה תמר, אחת המורות: "הגעתי עד תל אביב כדי לגלות שחזרתי הביתה. אלי שמיר ואני מאותו הכפר." ובאומרה זאת התכוונה לכך מילולית, שכן האמן והיא אכן מאותו הכפר, כפר יהושע. תערוכת הציורים של שמיר, הנקראת "בדרך לכפר יהושע", מתארת את מקום הולדתו, על נופיו ואנשיו.

בתום ההדרכה הגיעה הקבוצה למשרד סל תרבות ארצי, לשיחה עם המנחה היישובית על תכנית סל תרבות, על החינוך לאמנות כערך, על מקומה של אמנות איכותית בחיינו, ועוד. המורים שהגיעו למפגש שייכים למלר"תים (מרכזי למידה רב תחומיים) שונים בבית הספר, לאו דווקא למלר"ת אמנויות. "חינוך לאמנות ותכנית סל תרבות אינם שייכים רק למלר"ת אמנויות," אומרת שולה גיא, מנהלת מלר"ת כישורי חיים. "האמנות פועלת בתוך חברה וחושפת בפנינו את היבטיה השונים, כל אלה נוגעים לכל תחומי הלימוד והעניין של בית הספר. הפגשת תלמידים עם יצירות המתמודדות עם דילמות אמיתיות ומציגות עולם מורכב ומרובד היא מעשה החינוך האמיתי."       
שושן קורן, רכזת מלר"ת ארץ ישראל, מסכימה לגישה זו. "נכון, ישבתי בדיון וחשבתי לעצמי שזה נכון, שנחוץ לקיים דיונים מסוג זה, שהם מעוררי מחשבה והשראה. עכשיו אני רוצה ליישם את הדברים באופן ההוראה שלי."

תיכון מגידו הוקם לפני 13 שנה. התכנון של בית הספר היה חדשני ושונה מבתי ספר אחרים. במסגרתו פורקה יחידת האם הנקראת כיתה ובית הספר נחלק לשישה מרכזי למידה רב-תחומיים: לימודי ארץ ישראל, מדעים; מתמטיקה וטכנולוגיה, אמנויות, כישורי חיים, שפות ופילוסופיה. תלמידי התיכון יכולים לעבור בין ששת הקמפוסים וללמוד את התחומים שמעניינים אותם (תחומי הרשות). באופן טבעי הופקדה תכנית סל תרבות על תכנונה ומימושה בידי מלר"ת אמנויות, אך במהלך השנה האחרונה הוחלט להרחיב את צוות החשיבה והתכנון לנציגים מהתחומים האחרים.

התהליך החל במפגש של "חדר מורים לומד" עם כלל המורים בבית הספר. במפגש זה נחשפו המורים למטרותיה של תכנית סל תרבות ולפוטנציאל החינוכי שלה. הם דנו בסוגיות ובדילמות מהותיות העומדות במרכזה של תכנית זו, ואף פגשו את האמנית טל אמיתי. המשך התהליך היה בעת שמנהלי המלרת"ים השונים הגיעו לתל אביב ולמשרד סל תרבות ארצי, להמשך חשיבה על מהות התכנית ולהנחת היסודות לבניית התכנית לשנה הבאה.      

הדיון העקרוני לא מוצה. בתום הפגישה הוחלט לקיים מפגשים נוספים במהלך השנה בפורום זה, ואף להרחיבו.

אוגוסט 2009
          

      

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.