שם המחבר: ענבל המאירי

"מי בכלל קורא את השירים שלך?"

חדר הישיבות במטה סל תרבות ארצי סער. כ-20 איש ישבו מסביב לשולחן הדיונים לשיחה על מטרות מפגשי הספרות ומה מייחד אותם משיעורי הספרות, וניסו להתמודד עם השאלה: מהם התנאים להצלחת מפגש עם משורר או סופר. כמה מורים דיברו על הצורך להביא סלבס, סופרים שזוכים לפרסום בעיתונות ובטלוויזיה, מתוך הנחה שעצם פרסומם ייצור בתלמידים את העניין הראשוני שקשה כל כך ליצור. כך התעורר הדיון האם זו הדרך ליצור בתלמידים עניין כלפי אמנות - דרך אמצעים לא אמנותיים ואף כאלה הלקוחים מתרבות הרייטינג המנוגדת ברוחה לחינוך לאמנות - או שיש להשתמש באמצעים מתחום הספרות עצמה ובראש ובראשונה הכנה על יצירותיו של הסופר ומתן רקע על אודותיו. אחת המשתתפות אמרה שהשאלות של התלמידים יכולות להיות מביכות, למשל תלמיד חטיבה עליונה ששאל משורר מוערך "מי בכלל קורא את השירים שלך?". אלא שהשאלה משקפת מצב תרבותי ואפשר להפליג איתה למחוזות משמעותיים; "אחדים אוהבים שירה", כתבה המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה, "ובדיוק בגלל זה חשוב שהיוצר שמגיע למפגשים יידע להתייחס לרובד העמוק של השאלה ולא רק לרובד הקונקרטי," אמרה מילאת ביברמן, האחראית על תחום הספרות בסל תרבות ארצי, שהנחתה את הדיון.

סיומה של שנת הלימודים תשס"ט היווה הזדמנות עבור רכזות בתי הספר התיכונים של חיפה ושל בת ים, בלהה מור וגלית חזן, לקיים מפגשים מורחבים לרכזים ולמורים מעירן במטה סל תרבות ארצי, על מנת לסכם את השנה ולדון בנושאים הנוגעים למהותה של תכנית סל תרבות ולפוטנציאל הגלום בה. לשני המפגשים הגיעו רכזי סל תרבות מכל בתי הספר, מורים לספרות ולאמנות ואף מנהלי חטיבות ביניים, סך הכול כ-20 איש מכל אחד מהיישובים. המפגשים האלה איפשרו לרכזים ולמורים להקדיש זמן להתבוננות מעמיקה יותר בתחומי אמנות אשר בדרך כלל אינם זוכים לתשומת הלב הראויה, כגון אמנות פלסטית וספרות. בנוסף לדיון בתחום הספרות, פגשו המורים מבת ים גם את דני ממלוק, המרכז את תחום המוזיקה בסל תרבות ארצי, שדיבר על האתגר שבהאזנה למוזיקה, ואת לילך בן עמי, המרכזת את תחום הקולנוע, שעוררה דיון ביקורתי אודות הקולנוע התעודי והשאלות המוסריות העולות מעצם מעשה התיעוד. לסיכום שנת הפעילות בבתי הספר התיכונים בחיפה, הביאה ליאורה המר, רכזת סל תרבות של תיכון לאובק, מצגת המסכמת את שנת הפעילות הראשונה של קבוצת המנהיגות התרבותית.

ימים אלה הם פרי תכנונן של רכזות בתי הספר התיכוניים יחד עם המנחה היישובית. המורות מחיפה פתחו את היום במוזאון הרצליה, בסיור מודרך בתערוכה "גברים בשמש", ואף פגשו את אוצריה. המורים מבת ים סיימו את יום ההשתלמות שלהם במפגש עם האמן יאשה צירינסקי בסטודיו שלו, שהוא כולו מעשה ידיו מחומרים תעשייתיים שמצא ברחובות הסמוכים.

"בנסיעה חזרה לחיפה ניגשו אלי כולן, להודות על היום המרתק שהיה ולבקש יום השתלמות נוסף שיוקדש לתחום הקולנוע," אומרת בלהה מור. "גם הביקור במוזאון וגם הדיונים שהתקיימו במשרד היו מעוררים, וחשפו את המורות והרכזות לשאלות המהותיות שלפעמים בגלל אילוצי היומיום לא מתעכבים עליהן למרות שהן רלבנטיות לחיים של כולנו. כולן אמרו שהן למדו הרבה ביום הזה, ושזה גם השאיר הרבה טעם לעוד." גם גלית חזן מתכוונת לקיים יום השתלמות נוסף, כבר בסוף חודש ספטמבר, שיוקדש לתחום הקולנוע התעודי. "יום ההשתלמות היה פשוט מצוין. אחת המורות, שהיא לא רכזת, אמרה לי שעכשיו היא מבינה עד כמה התפקיד של רכזת סל תרבות מורכב ומאתגר. היום הזה היה הזדמנות לראות איך מקדמים את התכניות ולגעת בנושאים המהותיים, אם כי באופן כללי מפאת קוצר הזמן. נמשיך לקיים ימים נפרדים בכל אחד מהתחומים כדי להעמיק."

13.07.09

 

 

 

 

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.