"כמויות", מופע המחול של אוהד נהרין בביצוע אנסמבל "בת-שבע, יתקיים באולם הספורט הבית-ספרי, מתבקשות המחנכות לבשר בפגישת ההכנה לקראת צפייה במופע, שהוא, לדברי גליה שושני, מנחה של "סל תרבות ארצי", הראשון במסגרת תהליך המקדם צפייה מושכלת ביצירות אמנות.
בשלב השני, לאחר הצפייה במופע, מעובדת החוויה ומאפשרת לתלמידים לבטא אותה, כל אחד בדרכו. "צפייה באמנות טובה, שהיא נושא מורכב מעצם טבעו, דומה להקניית שפה חדשה. וכמוה היא מחייבת תהליך לימודי מונחה, הקניית הרגלים ומיומנויות", קובעת שושני.
המפגש המקדים מיועד לתאם ציפיות, להעניק לתלמידים מידע ובעיקר לעורר את סקרנותם. "צפייה מושכלת במופע אמנותי הוא עניין נרכש", אומרת שושני. "אי אפשר לצפות מתלמידים, שרובם אינם נחשפים באופן שיטתי ליצירות אמנות לקלוט את מורכבותן, ללא הכנה מוקדמת. הניסיון מלמד, שתלמידים שעברו מפגש מקדים, פנויים יותר לקלוט את היצירה ולהתעמק בה. לדבריה, המפגש המקדים איננו מכוון להכתיב פרשנות ליצירה וגם לא פוגם ברעננות של הצפייה בה, אלא מבקש להציג את הזוויות השונות דרכן ניתן להתבונן ביצירה ובמרכיביה. "חשוב שהילדים יידעו, שכל מה שהם חושבים ומרגישים במהלך המופע הוא לגיטימי וכל אחד מהם חופשי להתחבר אליו בדרכו". שושני מספרת שצפתה ב"כמויות" כבר שלוש פעמים: "פעם במופע ופעמיים בילדים". היא הבחינה כיצד המבוכה והצחקוקים בתחילת המופע התפוגגו בהדרגה לטובת מעורבות והנאה. חלק מהם הצליחו ליצור קשר עין עם רקדן זה או אחר, שמחו במפגש האישי עם הרקדנים ונענו להזמנה לעלות לבמה ולהצטרף למופע.
המפגש השני, היא אומרת, אף חשוב מהראשון, כיוון שהתלמידים חווים חוויה בוסרית וצריכים הזדמנות לעכל אותה. "כל מופע מצריך ומצדיק שיחה חווייתית וביקורתית אחרי הצפייה בו. שיח על היצירה הוא דרך לחנך להתבוננות באמנות וגם דרך לחנך לחשיבה מעמיקה בכלל. בעידן שבו חשופים התלמידים בעיקר לתרבות הרייטינג ומורגלים להיפוכה של חשיבת עומק, יש לשיח הזה חשיבות מרכזית". לדברי שושני, דיון על יצירת אמנות אחרי צפייה משותפת הוא אמצעי ייחודי להעשיר את השיח הכיתתי בהקשרים תרבותיים רחבים ומאפשר התייחסות חופשית לנושאים שאינם חלק ישיר מתכנית הלימודים. בשיחה הזו ממליצה שושני למורים לעודד את התלמידים לספר על מידת ההנאה שלהם מהמופע ,על הציפיות שהיו להם לפניה ועל הרגשתם אחרי הצפייה, על הקשרים ומשמעויות – גלויים וגם סמויים - שגילו ביצירה, על מרכיביה השונים ועל השאלות העולות ממנה. לדברי שושני, חשוב לאפשר למי שהתאכזב מהמופע, להביע את דעתו ולנמק אותה וגם לעורר ויכוח בעניין.
ב"סל תרבות" מודים שבתנאים אידיאליים היה רצוי להפקיד את ההנחיה של התלמידים בידי מורים לאמנות או בידי מקצוענים מן החוץ. אולם, המחנכים המכירים היטב את התלמידים, מתאימים לשיח שמעורר מופע אמנותי. "דיון חי ומרתק בכיתה עם מנחה מעורב, סקרן וקשוב, המגייס את יכולותיו כאיש חינוך ומעודד אנשים צעירים לחשיבה, חשוב לא פחות מידע תיאורטי", קובעת שושני.
במטרה לקרב את המורים ליצירות האמנות ולהרחיב את הידע שלהם בתחום, יזם "סל תרבות ארצי" מפגשי העשרה מונחים, המתקיימים בבתי הספר ברחבי הארץ וכוללים הסברים והדגמות, המבוססים על חומרי ההכנה הכתובים של "סל תרבות".
23/10/2008
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.