שם המחבר: דני ממלוק

האתגר בחינוך להאזנה למוזיקה


"כשהייתי בן תשע שנים בלבד, לקחו את הכיתה המתפרעת שלנו, הפטפטנית, המרשרשת בעטיפות ממתקים, המעיפה אווירוני נייר, לקונצרט בתי ספר. זאת היתה התנסותי הראשונה במוזיקה חיה. מה שזכרתי במיוחד היה קטע על עפרוני – 'העפרוני באוויר הצלול', כך נדמה לי שקראו לזה." (ויקראם סת, "מוזיקה שקולה").

החשש מפני תגובות בעייתיות של תלמידים, כגון הפרעות במהלך קונצרטים גורם לנו לעיתים להתפשר, ולבחור במופעים מוזיקליים  שקרובים לטעמם ולנסיונם של התלמידים מלכתחילה. אך האם בחירה כזו עונה על המטרה שלשמה אנו מביאים בכלל מופע מוזיקלי? בעידן תרבות הרייטינג, כאשר קובעי הטעם הם כוכבנים למיניהם, כשאנו מולעטים השכם וערב בלהיטים מתחלפים, וטווח הקשב יורד בהתמדה, החינוך להאזנה למוזיקה הוא אתגר מורכב יותר מתמיד. אבל בדיוק מסיבות אלו יש צורך דחוף בחינוך מוזיקלי משמעותי; עלינו לחפש דרכים לחשוף את התלמידים לתכנים אלטרנטיביים.

בראש ובראשונה עלינו לשאול את עצמנו : איזה סוג חוויה אנו מבקשים להקנות לתלמיד? כיצד לבנות את החינוך המוזיקלי באופן שיטתי הדרגתי ומגוון ככל האפשר ?

הקטע המצוטט לעיל לקוח מספרו של ויקראם סת, "מוזיקה שקולה": גיבור הרומן, מייקל הולם, מתאר בו את מפגשו הראשון עם מוזיקה חיה. בהמשך הוא מתיחס להשפעתם הרבה של הקונצרטים הראשונים בחייו על התפתחות אהבתו למוזיקה אמנותית. דומה שכאן טמון האתגר: לעורר בנער או בנערה את הסקרנות ואת התשוקה להאזין למוזיקה; לזמן לו את אותה חוויה ראשונית ועמוקה של של צלילים המציפים את הנפש. לטווח רחוק אנו שואפים לנטוע בתלמיד יכולת הקשבה לסגנונות מגוונים וכלים בסיסיים להתעמק באחדים מהם. על פי רוב,  במסגרת בית הספר זוכה התלמיד להאזין למופע או מפגש מוזיקלי רק פעם בשנה. ועם זאת, גם חוויה משמעותית אחת ויחידה, ובמיוחד בגיל צעיר, יכולה להיות  מכוננת ולהשפיע על רוחו במשך שנים רבות. לפיכך כה רבה האחריות המוטלת עלינו בבואנו לבחור את המופע המוזיקלי השנתי. 

ועם זאת, המפגש עם מוזיקה מורכבת או מסוג בלתי מוכר, עשוי לעורר התנגדות מצד המאזינים. לפיכך יש חשיבות מכרעת להכנה שתעורר עניין בקרב התלמידים, ובמידת הצורך תעניק להם כלים בסיסיים להאזנה. הניסיון מלמד, שהכנה מעמיקה משפרת להפליא את סיכוייו של המופע להפוך לחוויה משמעותית עבור התלמידים, וממילא - משפרת גם התנהגותם בעת המופע. ההשקעה הנדרשת כדי לקרב תלמידים למוזיקה היא גדולה. אבל היא מאפשרת לבני נוער רבים להיפתח לסגנונות מוזיקליים חדשים שמעבר ללהיטים החולפים, לפתח יכולת לקשב ולהעמקה ולפתוח בפניהם עולם ומלואו.

22/9/2008

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.