"גיבורים קטנים" - במאי: איתי לב בדרך חזרה מטיול של ילדי קייטנת אופקים, שומעת אליסיה, בת עשר, קולות הזועקים לעזרה מן הואדי החוצה את שדות קיבוצי הסביבה. מדריכות הקייטנה מסכימות לעצור את האוטובוס, אך שקט משתרר, רק אליסיה שומעת את הקולות. המדריכות מחזירות את הילדים לאוטובוס שממשיך בדרכו לאופקים. אליסיה נחושה בדעתה לחזור אל הואדי, ולמצוא ולסייע לאנשים שזקוקים לעזרה. לאליסיה מצטרפים ארז, ילד יתום שאביו קצין צה"ל שנהרג בלבנון, ואשר מנסה להוכיח אומץ-לב, כמעט בכל דרך אפשרית, ולב – האח המגודל של אליסיה הסובל מפיגור קל. שלושת הגיבורים עוברים מסע של הרפתקאות והתנסויות בדרכם מהבית באופקים אל הואדי. הם מתגברים על גדרות היישובים, על חשכת הלילה והחרדה מחיות בר, ועל חבורת ילדי קיבוץ המנסים להפריע להם במילוי המשימה. במקביל, באופקים, מתגלה היעלמותם, ואמו של ארז בסיוע כוחות משטרה ואחרים, יוצאת למסע חיפוש ההופך בהדרגה לאקט של התפייסות והשלמה בין האם לבנה. בסיוע של אחד מילדי הקיבוץ השכן, שלא נחשב בין ה"מקובלים" ואשר מצטרף לשלישייה, מגיעים ארז, לב ואליסיה אל הואדי, ואכן מוצאים את האנשים שזעקו לעזרה, ובכוחות משותפים מצליחים ברגע האחרון להציל אותם. |
מי שעמד מהצד והתבונן בקהל, יכול היה לחשוב שהתלמידים צופים בהצגה חיה ונושמת על הבמה. הם היו נרגשים מאוד. החיבור בינם לעלילת הסרט "גיבורים קטנים" היה מיידי. ובאמת, הרי מדובר בשחקנים ילדים בגילאים דומים...
עם תום ההקרנה, לאחר מחיאות הכפיים הסוערות, התקיימה שיחה עם הבמאי איתי לב. בביישנות כובשת, בבהירות ותוך מתן כבוד לקהל הצעיר, פתח איתי בסקירה על תעשיית סרטי הילדים בעולם ובארץ. הוא עמד על ארבעה מוטיבים הקיימים בכל סרטי המסע, ויחד עם התלמידים בחן כל מאפיין וכיצד הוא בא לידי ביטוי בסרט. הוא שוחח עם התלמידים על תהליך העבודה, מקריאת התסריט ועד לעריכה הסופית. הוא סיפר על בחירת הקאסט - השחקנים, על העבודה על הדמויות, על בחירת ה"לוקיישנים"- מקומות ההתרחשות, על המעבר מחדר החזרות לצילומים על ה"סט". הוא דיבר על בחירות אמנותיות כמו זוויות צילום, על אפקטים מיוחדים והביצוע שלהם בשטח, על עבודת שחקנים מקצועיים בתפקידי משנה מול ילדים בתפקידים ראשיים. איתי ענה במלוא הרצינות על השאלות הרבות של התלמידים, למשל, אם היום היה מביים את הסרט, האם היה בוחר לעשות דברים אחרת, אם הוא מרוצה מהתוצאה, אם הוא אוהב את הסרט, אם הוא מתחרט על משהו, אם הוא עובד על סרט חדש, מה תוכניותיו לעתיד, ועוד.
השיחה הייתה קולחת ופתוחה. נראה כי אין דרך טובה יותר ללמוד על שפת הקולנוע מאשר במפגש אינטימי עם יוצר. איתי, שמבין את עולם הילדים, הצליח לחדור ישר ללב.
* לילך וקסמן רנה היא רכזת סל תרבות עירונית כרמיאל
4/5/2008
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.