מזה כשבע שנים מקיים תיכון "מעלה שחרות" מחבל האילות סמינר אמנויות בן יומיים בתל אביב. בסמינר, המתמקד בעיקר באמנות הפלסטית, משתתפים תלמידי מגמות האמנות של שכבת י"א, המהווים כמעט מחצית מהשכבה. השנה כללה התוכנית ביקור במוזיאונים ובגלריות, ביקור בסטודיו של אמן, סיור מאחורי הקלעים של האופרה וכן צפייה באופרה ובהצגה.
את הסמינר מרכז יורם אילן - רכז סל התרבות בבית הספר. כדבריו, "אי אפשר להפוך לצופים ביקורתיים ולפתח עמדות מבוססות כלפי יצירות אמנות בלי להכיר את האמנות הקלסית ואת מיטב האמנות העכשווית. חשוב לי לתת לתלמידים מושג רחב ככל האפשר על הרבגוניות של שדה האמנות, ולתת להם כלים מושגיים להתמודד עמו. חשוב שיבינו, שבמאה העשרים ואחת התחום הזה חורג בהרבה מן הגבולות המסורתיים המוכרים להם, גם מבחינת המדיה (למשל, עבודות וידאו ארט) אבל במיוחד מבחינת דרכי החשיבה".
במהלך הסמינר ביקרו התלמידים במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון. אילן מספר: "צפינו בתערוכה חדשה שנקראת "תרגום" כלומר, המרה משפה לשפה. במקרה זה היתה לשם משמעות רחבה יותר של בדיקת מוסכמות השפה. למשל, היתה שם עבודת וידאו שצולמה בקתדרלה בגרמניה: צילמו שם מקהלת ילדים חרשים ששרו קנטטות של באך. השירה הזו היתה רחוקה מלהישמע כמו היצירות של באך, וזה מעלה שאלות כמו מהי מוסכמה אמנותית, מהי חריגות ועוד".
הסמינר כלל גם סיור גלריות בת"א בהדרכת האמניות מירב שין בן אלון ורותי כהן הלביץ.
"הגלריה" אומר יורם אילן, "היא המקום שבו ניכר יותר מכל המתח בין אמנות חופשית לשמה לבין אמנות מסחרית הנעשית למטרות רווח. הגלריה מציגה את מה שקורה עכשיו בעולם היצירה, לעומת המוזאון, שמציג אמנות מפרספקטיבות של זמן. הייתי רוצה שכאשר תלמידי יטיילו בעולם הם ירגישו צורך לכלול בטיול ביקור בגלריה ובמוזאון. בעיני ביקור גלריות על בסיס קבוע (ולו גם אחת לשנה) הוא חלק משמעותי מטיפוח חיי הרוח שלנו. הסיור בגלריות בתל אביב (שכעיר היא מעניינית לא פחות מהגלריות), והשיחות שקיימנו שם עם האמניות, היו התנסו מעוררת בלתי שגרתית עבור התלמידים: היכולת לקיים שיחות על אמנות אינה מובנת מאליה, היא מתפתחת על ידי לימוד מצטבר".
משתתפי הסמינר ביקרו גם בסטודיו של הפסל והצייר יובל שאול. רבים מפסליו של שאול הם פוחלצים של חיות. "התגובה הראשונה של מרבית התלמידים היתה הפתעה וסלידה" מספר אילן. "ההפתעה פינתה את מקומה לסקרנות: מה לעזאזל הוא רוצה להגיד? האם אי אפשר להגיד את זה אחרת? במהלך הביקור שוחח האמן עם התלמידים. הוא סיפר שדרך עבודות אלה ניסה לתהות על מושגים ותחושות קמאיות הקשורים בזהות הגברית. הדיון הפך את הרושם הראשוני החזק להתבוננות מעמיקה ומשמעותית יותר".
על הביקור במוזאון ת"א מספר אילן: "לראשונה נכנסנו למוזיאון ללא הדרכה. עלי לציין שהספר חוויה במוזאון מאת רחל שליטא (בהוצאת סל תרבות ארצי), עורר בי מחשבות כפירה על אופן התיווך הנהוג במוזאונים. אני מאמין שיש משהו יצרי ואמיתי במפגש הראשוני של התלמידים עם יצירות אמנות, ושצריך לתת לו מקום.
לסיום צפו התלמידים בהצגה אנה קרנינה בתאטרון הבימה. התלמידים הגיעו להצגה אחרי שעברו הכנה על טולסטוי ותקופתו, על הרומן וכן ועל המחזה שנעשה על פיו. "דוקא על רקע זה היתה הצגה מטלטלת ועוררה הרבה מחשבות חדשות", מספר אילן.
"סמינר האמנות השנתי הזה" מסכם אילן, "הפך להיות חוויה מכוננת עבור התלמידים, ועד היום פונים אלי תלמידים לשעבר, בוגרי בית הספר, ומבקשים להצטרף".
4/2/2008
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.