שם המחבר: דני ממלוק

ההבדל בין כינור ראשון לכינור שני

בוקר - על מרחבי הדשא של קיבוץ מזרע מפוזרות קבוצות של נערים. שאון מנוע של אוטובוס מבשר על כך שהאירוע אשר לכבודו התאספו הולך להתחיל; מהאוטובוס יורדים קבוצת צעירים עם מזוודות משונות בידיהם. אל אחד מהם נשמעות לפתע קריאות: "מה שלומך?" ו"מתי כבר מתחיל הקונצרט?". כמה מהנערים ניגשים אליו ומוסיפים: "לא היינו אמורים לבוא היום - באנו במיוחד בשבילך". למתבונן מן הצד עשויה תמונה זו להיראות כתמונה בה כוכב רוק הגיע לבית הספר. למעשה מדובר היה בברק טל, מנצח אנסמבל תל אביב, אשר הגיע עם נגני אנסמבל סולני תל אביב לבצע בפני תלמידי התיכון בעמק יזרעאל את הסימפוניה מספר חמש של שוברט ביום רביעי ה 14/11/07.

לקראת הקונצרט התקיימו מפגשי הכנה בכיתות עם ברק טל ועם מורים ממרכז האמנויות של עמק יזרעאל, בהם הציגו לתלמידים מוטיבים מרכזים מהיצירה ודיברו איתם על מושגים בסיסיים במוזיקה, כגון: שיחה מוזיקלית, משפט מוזיקלי, שאלה ותשובה, ואריאציות ועוד. ההיכרות המוקדמת עם היצירה והמפגשים הבלתי אמצעיים עם מנצח התזמורת עוררו ביום הקונצרט התרגשות רבה בקרב התלמידים. התרגשות זו נכחה במסדרונות אולם המופעים במזרע ביתר שאת לקראת תחילת המופע והתגלו מראות בלתי שגרתיים בית הספר, כגון תלמיד המזמזם את הנושא הראשון של הסימפוניה, בעוד תלמיד אחר מציץ לאולם ומתפעל מכך שהם הולכים לשמוע את היצירה בביצוע סימפוניה קאמרית.
 
באולם כבר ישנה התרחשות- התלמידים ממלאים את המקומות, ואל הבמה עולים נגני התזמורת. אחריהם עולה ברק טל וזוכה לתשואות מתלמידים שרק שבוע לפני כן זכו לפגוש אותו בכיתותיהם במפגשי ההכנה לקונצרט. לאחר מספר דברי הסבר,ניגנה התזמורת את הסימפוניה בשלמותה. ההסברים שניתנו לתלמידים במפגשי ההכנה ובפתח הקונצרט על שיחה מוזיקלית, על נושא וליווי, על התפקידים השונים של הכלים, על פיאנו ופורטה, על בניית מתח במוזיקה ועל ואריאציות של נושאים מילאו את חלל האולם והפכו למוחשיים.

בשונה מקונצרטים רגילים, בהם הקהל נוהר החוצה לאחר הקונצרט,  ברק טל פנה אל התלמידים ואיפשר להם להציג שאלות. התלמידים גילו סקרנות רבה, ושאלו שאלות רבות, כגון: "מה ההבדל בין כינור ראשון לכינור שני?", "מה ההבדל בין הכינור לויולה?", "וכיצד נשמע הקונטרבס כאשר הוא מנגן לבד?". נראה היה כי אותו עולם מוזיקלי מופשט הופך אט אט לברור וקרוב יותר, מה שהעלה שאלות הקשורות גם לכלים עצמם, לאופן בנייתם ולמחירם. בתגובה לשאלת אחד מהתלמידים ענה ברק טל כי  הוא מקווה שהוא יוכל להרחיב ולדבר איתם על נושאים נוספים גם בשנה הבאה. התלמיד ענה לו כי השנה הבאה הוא כבר לא יהיה בבית הספר, אך אם האנסמבל ישוב ויופיע שם, הוא יגיע במיוחד בשביל להאזין להם פעם נוספת.

לדברי ברק טל, מדובר היה באירוע מרגש במיוחד: "לבוא לילדים שלא לומדים מוזיקה בבית הספר ולנגן להם יצירה במשך 25 דקות, כאשר הם קשובים ועוד סקרנים מספיק בשביל לשאול שאלות לאחר נגינת היצירה זה משהו גדול. עצם הסקרנות, ההקשבה, זה תענוג. מכל הקונצרטים שביצענו, זה אולי הקונצרט החשוב ביותר, מכיוון שהיה לו ערך מוסף." טל התייחס גם למפגשים שהיו לו עם התלמידים בכיתות: "היה משהו בקשר הבלתי אמצעי בכיתות שתרם רבות לאווירה המיוחדת של הקונצרט ואני מאד שמח ונרגש מהתוצאה".

תמונות מן הקונצרט:




4/12/2007

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.