במסגרת יום קולנוע בסינמטק תל אביב, צפו תלמידי כיתות ט' מחטיבת הביניים הערבית נווה ירק שבלוד בסרט "מטריקס 1". את יום הקולנוע, שנושאו היה "ניתוח טקסט קולנועי", העביר המרצה ובמאי הקולנוע ממדוח אפדילה.
"התלמידים אצלנו כמעט לא הולכים לקולנוע," אומרת רבאב עקפה, רכזת סל תרבות של בית הספר. "יש תלמידים שאף פעם לא היו בקולנוע, בלוד אין בתי קולנוע, ובכל מקרה, לראות סרט בסינמטק זה לא כמו לראות סרט בקניון. גם אין הרבה סרטים שמדברים לאוכלוסיה שלנו, אבל את הסרט "מטריקס" התלמידים מאוד אהבו, וגם את המרצה, ממדוח אפדילה. הם הרגישו שהוא קרוב אליהם והרגישו נוח לשאול שאלות, לדבר איתו."
ממדוח אפדילה דיבר עם התלמידים על ההבדלים בין מדע בדיוני ופנטזיה ובין סיפור על עבר לסיפור על עתיד. הוא דיבר על החלוקה התת ז'אנרית בתוך המדע הבדיוני תוך הדגמת קטעים מסרטים רלבנטיים, וביניהם "ספיידרמן" (כסרט מד"ב שבמרכזו אסון מעבדה), "מלחמת העולמות" (על המפגש עם הזר), וכן קטעים מסרטי מנגה (אנימציה יפנית).
"המושג 'מדע בדיוני' מבלבל," אומר ממדוח. "מה זאת אומרת מדע שהוא בדיוני. זה מושג שמעורר עניין ושאלות, ובאמת התלמידים שאלו על ההבדלים בין אמת ובדיה, מה מתוך מה שאנחנו רואים זה אמת ומה בדיה. אחד התלמידים עלה על הבמה ואמר 'הכול בדיה. כל מה שרואים על המסך הוא בדיה.' המטרה שלי הייתה להוציא אותם עם יכולת לשאול שאלות, עם אינפורמציה שאפשר לחלוק עם אחרים ועם סקרנות לעוד. ניסיתי לתת להם כלים לצפות ב'מטריקס' לא כטקסט בידורי אלא כהתכתבות של אמן עם צופה, שיראו בסרט לא רק את העלילה אלא גם את הז'אנר, שיבחינו בקווים דומים בטקסט הזה ובסרטים אחרים ושיזהו החלטות, זרימה ומעברים בין סצינות."
ממדוח ורבאב מסכימים שהצפייה ב"מטריקס" במסגרת לימודית משנה את אופי המסגרת הלימודית כי היא הופכת אותה למשוחררת יותר, ושהיא משנה גם את ה"מטריקס" – שהופך לטקסט חינוכי יותר. אחת התלמידות אמרה, "הלוואי וכל הזמן נראה סרטים, הלוואי שאפשר היה ללמוד הכול דרך הקולנוע." "התלמידים לא רצו לעזוב את הסינמטק," מוסיפה שרה אריש, מנהלת סל תרבות לוד. "הם נשארו הרבה יותר זמן מהזמן המוגדר. אין לי ספק שחלק מההצלחה של היום, בנוסף לחוויה של הסרט ושל הסינמטק עצמו, זה המפגש שלהם עם המרצה, עם במאי ערבי, אדם שהוא מתוך התעשייה ומדבר איתם בערבית." וממדוח מוסיף, "הם יכלו לשאול והם באמת שאלו אותי שאלות כמו איך זה קורה, איך אני הגעתי לזה, הם יכלו לראות שזה אפשרי."
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.