שם המחבר: עדי ויניצה וענבל המאירי

נפגשים ברחבי האופק - יהודים וערבים במופע המחול "ורטיגו והיהלומים"

אפילו הגשם הסוחף שפקד את העיר רמלה ביום שלישי (30/1/07) לא הרתיע את תלמידי בתי-הספר התיכוניים ברמלה - "עמל", "האורתודוכסי" ו"טרה סנטה" ואת תלמידי המנהיגות התרבותית מ"נווה ירק" שבלוד מלהגיע להיכל התרבות בעיר המעורבת. מי ברכב ומי ברגל הגיעו להיכל על מנת לצפות במופע "ורטיגו והיהלומים" של להקת המחול ורטיגו. עשרות רבות של תלמידים, 500 בסך הכול, נכנסו להיכל היפה שבעיר רמלה.
המופע, שהוא חגיגת מחול לטקסים חברתיים המאפיינים את החברה האנושית כולה, כמו חיזור, אהבה, שנאה, קנאה, פשרות ונישואין, מלווה בצלילי מוזיקת רוק ים תיכונית עכשווית חיה, שהלחין רן בגנו ובביצועם של להקת "היהלומים" – להקה המגדירה את עצמה כ"פאנק חתונות". שבעה רקדנים וחמישה נגנים, מילאו את הבמה לשעה בלתי נשכחת אחת.
 
"זו הפעם הראשונה שתלמידים מהמגזר הערבי ברמלה צופים במופע יחד עם תלמידים מהמגזר היהודי בעיר," כתבה על כך בשעתו רכזת סל תרבות של המגזר הערבי בעיר רמלה, ויויאן אלבינא, "ודווקא במופע שהוא שונה מהתרבות שלנו ומהמופעים שאנו רגילים לצפות בהם. צעד אחד קדימה, בעיר מעורבת זו, כולנו ביחד צופים במופע תרבותי."
 
הראשוניות נוגעת גם לעצם החלטת בתי הספר הערביים כי כלל תלמידי החטיבות העליונות יצפו במופע מחול עכשווי. גם עבור תלמידי תיכון עמל היה זה המפגש הראשון עם מחול מסוג זה.
לקראת המופע פגשו מחנכי בתי הספר הערביים, מורים מתיכון עמל ונציגים מקבוצת המנהיגות התרבותית של לוד את מנחת היישובים עדי ויניצה ואת הכוריאוגרפית ומקימת הלהקה, נעה ורטהיים. עדי שוחחה איתם על מאפייני המחול העכשווי (ראו חוברת על אודות לידת הפניקס. כמו כן חוברת מסדרת צורות על מחול מודרני עומדת לצאת לאור בימים אלו). נעה סיפרה על מקורות השראתה כיוצרת והקרינה קטעים מתוך היצירה. נציגי קבוצת המנהיגות חזרו נלהבים, והעבירו את עיקרי הדברים לחברי קבוצתם.
 
שקט השתרר באולם עם עליית הרקדנים לבמה, ומחיאות כפיים סוערות נשמעו בתום כל אחד מקטעי המופע. גם קולות של צחוק היו שם, למשל בקטע השירה שבסיומו הרים אחד הרקדנים את הרקדנית-זמרת ובצורה אופקית נשא אותה אל צדה האחר של הבמה, וגם צחוק של מבוכה נשמע לעתים, בגלל המפגש עם הז'אנר החדש כל כך עבור רבים מהצופים. בסיום המופע התקבלו הרקדנים ולהקת "היהלומים" בתשואות רמות. החששות של המורים התבדו. המופע הוכתר כהצלחה גדולה.


נאדין אשקר, תלמידת כיתה י"א בביה"ס "טרה סנטה" ברמלה, כתבה את רשמיה מהמופע:
"אין להכחיש זאת. לראשונה, בית-ספרנו בפרט ומגזרנו הערבי בכלל נחשף לתרבות שונה מהרגיל. בהתחלה תוכנו של מופע מחול זה נשמע קצת מוזר ואינו מובן בבהירות, אך בשעת אמת זה היה אחרת לגמרי… כל הנושאים שהוצגו על הבמה בוצעו בשתיקה, אך המוזיקה והתנועות דיברו די הרבה... ניתן היה להבחין שעל דיוק הביצוע עבדו הרקדנים לילות וימים ארוכים… גם התפאורה והתאורה סייעו רבות להצלחתו של מופע זה. כמגזר ערבי הנחשף בפעם הראשונה למופע מחול כזה החוויה וההתנסות היו מוצלחות ובלתי נשכחות. כך תרבויות שונות נפתחות ונחשפות לעולמות שונים ברחבי האופק, ובדרך זו ניתן להשתלב באותם עולמות אחרים."

ברק פרידמן, מנהל תיכון "עמל" ברמלה, התרשם גם הוא הן מהמופע והן מהתנהגות התלמידים, וכמוהו גם רכזים ומורים אחרים שנכחו באירוע. שרה אריש, רכזת סל תרבות לוד, אמרה כי "המופע מציב רף חדש בכל הנוגע למופעי מחול עבור תלמידי התיכונים. מדובר במופע מכובד ומכבד, מופע שנועד עבור קהל בוגר. השילוב של תזמורת חיה על הבמה עוזר מאוד, במיוחד עבור תלמידים שזו הפעם הראשונה שהם נחשפים למחול עכשווי."

ויויאן אלבינא, שהיא גם מחנכת של שכבת י"ב בביה"ס "טרה סנטה", הצטרפה לשבחים, והוסיפה כי "היינו רוצים שגם תלמידים מהמגזר היהודי יצפו יחד איתנו במופע מהמגזר הערבי, וייחשפו לסוג אחר של תרבות ואמנות  - בין אם זה בתחום המוזיקה או המחול."
 
 

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.