אמן ואמנית יקרים,
מפגש תלמידים איתכם מהווה הזדמנות לחשוף בפניהם סוגה אמנותית שבדרך כלל אין כל דרך להגיע אליה. זוהי הזדמנות חד פעמית אולי, למפגש בלתי אמצעי עם יוצר והזדמנות לפתח אצל התלמידים כלים לצפייה מודעת בתחום הקולנוע והטלוויזיה.
לשם כך עליכם להכין הכנה למפגש.
מטרת ההכנה לייצר גירוי ראשוני, לעורר סקרנות והתרגשות ולהעשיר את ידיעות התלמידים במעט רקע על האמן. הכנה נכונה תעשיר את השיח, תרחיב את עולם המושגים ותחדד את ההסתכלות והבנת ערכיה האסתטיים של האמנות כתחום דעת מוביל. המטרה היא לחשוף את התלמידים לשפה ואמצעי המבע הקולנועיים, ולפתוח בפניהם צוהר לאמנות הקולנוע כמעוררת השראה ודמיון. כמו כן, מטרת המפגש של יוצר/ת וסרטו/ה היא לסייע בעיצובו\ה של צופה קולנוע מושכל/ת ולתת בידיו/ה כלים להערכה ולביקורת של היצירה האמנותית הקולנועית.
מומלץ לשלוח את ההכנות שלכם לבית הספר ולתלמידים מבעוד מועד. על היוצר\ת לתאם מראש עם אחראית תחום סל תרבות בבית הספר את הזמן שיוקדש לדיון ולהדרכה לצפייה לפני המפגש כדי לוודא שבית הספר אכן פינה את הזמן הנדרש לפעולה המלאה.
כמו כן מומלץ לפרסם את ההכנות באתר סל תרבות ארצי.
להלן מספר דגשים לכתיבת ההכנות בתחום הקולנוע:
נושאים אפשריים לדיון
חשיפה של אמצעים אמנותיים ומניפולציות קולנועיות; הכרעות אסתטיות שנדרשו במהלך העבודה על הסרט, שימוש באמצעי המבע ותזמון שיאיו השונים של הסרט במטרה להפעיל על הצופה את האפקט הרגשי מכוון. ניתן ואף רצוי להציג בפני התלמידים סצנה או סצנות שלא נכללו ביצירה הסופית, ובאופן זה לעמוד ביחד איתם על המשמעויות השונות של ההכרעה האמנותית. חשוב לפקוח את עיני הצופה הצעיר/ה לאופן שבו כל סרט מפעיל מידה לא מבוטלת של מניפולציה.
לתשומת לבכם
אין להעמיד במרכז הדיון את הסוגיות הדידקטיות-חינוכיות העולות מנושא הסרט, חשובות ככל שיהיו. את העיסוק בנושאי הסרטים כשלעצמם יש להשאיר למורה המחנך או למומחים בתחום.
מהלך הדיון
אנו מבקשים להתחיל בהצגה עצמית קצרה.
כדאי לשלוח את התלמידים עם שאלה לצפייה (למשל, על מה הסרט, מעבר לרובד המידי של סיפור העלילה), ולפתוח את הדיון בסרט לאחר הקרנתו. מובן שיש לגלות ערנות לתנאי השטח ולתכנים העולים מהסרט ולהתחשב בהם בדרך הצגת הדברים. עם זאת, יש להקפיד שאלה לא יובילו את המפגש לכיוונים החורגים לחלוטין מהעיסוק הביקורתי ביצירה הקולנועית.
מענה על שאלות
חשוב מאוד לתת לתלמידים הזדמנות לשאול את היוצר/ת שאלות שרק הוא/היא מסוגל/ת לענות עליהן. חשוב לזהות בכל שאלה את הגרעין המשמעותי שלה ולענות עליו, וכך גם שאלות תמימות או מתריסות הופכות מצע לדיון רחב. כך, לדוגמה, משאלה כמו: "הם לא ידעו שבחדר יש מצלמה?" ניתן לפתח דיון על ההשפעות של המצלמה ושל התיעוד כולו על האירועים שהתרחשו במציאות ועל הגיבורות והגיבורים. בסרט עלילתי, ניתן להוביל שאלה הנוגעת, למשל, בתחושות השחקנית בסצנה מסוימת תוך הסבר על עבודת השחקנית, כיצד היא לומדת את הדמות, מה נדרש ממנה כדי להיכנס לתפקיד, ועוד.
פרשנות
במהלך הדיון יש לתת לתלמידים הזדמנות לבטא את מה שחשבו על הסרט ומה שהרגישו תוך כדי הצפייה. חשוב לעודד את הקריאה הפרשנית של התלמידים, כך שיבינו שכל טקסט אמנותי מייצר מספר "קריאות" אשר מידת הרלוונטיות שלהן מגולמת באופן ההנמקה ובמידת האינטגרליות שלהן לטקסט.
אנו מציעים לסיים בהמלצה על סרט טוב. המלצה כזו עשויה לעודד את התלמידים לצפות בסרטים ישראליים נוספים או בסרטים זרים שצפייה בהם אינה מובנת להם מאליה (במילים אחרות: לא שוברי קופות הוליוודיים), או לעורר בהם סקרנות ועניין בסרטים קלסיים.
לסיכום, אנו בטוחים כי מפגש מוצלח עם יוצר/ת וסרטו/ה מאפשר לתלמידים להבין את התהליכים העומדים בבסיס העשייה האמנותית, וכי יש בכוחה של החשיפה ממקור ראשון אל היצירה המקומית לתרום להערכתם של התלמידים את המדיום הקולנועי, לא ככלי דידקטי אלא כשפה בעלת אמצעי הבעה מרתקים ומגוונים.
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.