מתווה זה מציע עקרונות מתודיים ליצירתם ובחינתם של מופעי מחול ומפגשי מחול, החל מהגיל הרך ועד כיתה יב'. בבסיס המתווה ההבנה שראשית ההנאה מכל יצירת מחול מבוססת על הכרת מרכיבי שפת המחול והפנמתם של מושגי מחול.
ניסוח פשוט של המרכיבים המחוליים יקל על זיהויים ואפיונם על ידי התלמידים, בהתאם ליכולותיהם. מטרות המתווה להמליץ על טקטיקות לעיבוד יצירתי של מרכיבי המחול השונים ומאפייניהם; להציע דרכים לגיבוש תשתית אסתטית וחווייתית משמעותית עבור הילדים; ובנוסף, להניח אבני דרך שילוו את תהליכי היצירה של מופעי/מפגשי מחול בהתאמה למדדי התפתחות מוטורית, קוגניטיבית ורגשית של תלמידים בגילאי גן חובה עד כיתה יב'.
הדרכה לכתיבת הכנה לצפייה במופעי מחול ומפגשים - גילאי חטיבה ותיכון
יוצר/ת יקר/ה,
לפניך מסמך שיסייע לך להכין פעילות הכנה לצפייה במופעי מחול ומפגשים לתלמידי חטיבה ותיכון.
*שימו לב: על מנת שלא לסרבל את הטקסט, ההפניה תהייה בלשון זכר אך מכוונת כמובן גם לנשים!
אמנות המחול היא בת חלוף. היא מתקיימת ברגע ביצועה וחולפת, רשמיה נשארים בחוויה ובזיכרון. שלב ההכנה לצפייה, מניח בפני היוצר הזדמנות לתקשורת ראשונה עם הקהל, עוד קודם להופעה, ערוץ לפריסת מפתחות לצפייה מושכלת וחווייתית, שהיוצר שואף שיעברו.
לפני תחילת כתיבת פעילות ההכנה, כדאי להגדיר את המרכיבים המרכזיים ביצירה, אותם יש להדגיש. כדאי לנסח את התכנים האסתטיים, התרבותיים והחינוכיים באופן שיעורר עניין וסקרנות אצל הצופים, ולגבש את עקרונותיהם כדי לקדם צפייה מיטבית במופעים ובמפגשי המחול.
בני הנוער שיבואו לצפות במופע, הם בגילאי חטיבה /תיכון. למרות שהם בוגרים, לחלקם זו חשיפה ראשונה לעולם המחול. חשוב להיות מודעים לעובדה זו בהגדרת הנושאים ובניסוח הפעילות. יש להשתמש בשפה בהירה ברורה ותקנית, אך לא גבוהה מידי, מצד אחד, אך לא ילדותית, מצד שני.
פעילויות לפני ואחרי המופע בעידן הקורונה
בחודשים האחרונים אנחנו חיים בעידן חדש - עידן הקורונה. דבר זה יכול לשתק, לתסכל, אך גם ליצור אפשרויות חדשות. במהלך הסגר מערכת החינוך עברה ללמידה מקוונת תוך שימוש בתוכנות שונות וכך יהיה כנראה גם בשנת הלימודים הקרובה. כיום מדברים על למידה היברידית שמשלבת שיטות ישנות, פרונטליות עם שיטות של עבודה עצמית בהתקדמות אישית. זו מציאות שעל כולנו להסתגל אליה. ללמידה המקוונת יש יתרונות, למשל העולם הטכנולוגי קרוב יותר לתלמידים והם נהנים לעשות משימות מתוקשבות. יש תלמידים שבכיתה הרגילה קשה להם להתרכז ובלמידה בזום הם פורחים וכד'.
חשוב שהמורה יסביר כללי ההתנהגות במצב כזה: לבקש להפעיל את המצלמות, לבקש ממארח הזום לעשות mute לכל הצופים, לעשות את מחיאות הכפיים עם סימני התגובה וכדו'.
צריך לחשוב על התאמת פעילויות ההכנה לזום. לדוגמה בהכנה ה"רגילה", המורה שואל את התלמידים שאלות וכותב על הלוח. בזום, המורה יכול לתת את השאלות האלה כמשימה לתלמידים, לחלק לקבוצות דיון בחדרים, לבקש לשלוח את מה שכתבו למורה בצורה אלקטרונית ורק אחרי זה לחזור למליאה. התלמידים יכולים לקבל משימה לצלם סרטון תגובה יצירתית בזוגות לאחר המופע.
אם אתם בקיאים בעולם האלקטרוני, כדאי ליצור פעילות אלקטרונית קלילה, למשל טופס עם שאלות שהתלמידים יכולים למלא ולשלוח למורה לפני או אחרי המופע.
הכנה לצפייה במופע ובמפגש מחול
פרטים על היצירה
שם היוצר/כוריאוגרף
יוצרים שותפים: בימאי/מוסיקאי/תפאורן/מעצב תלבושות ותאורן
מבצעים: להקה/רקדנים
משך המופע
על המופע: תקציר, מומלץ לצרף קישור לחשיפה (במידה ויש).
על להקת המחול/רקדנים
על הכוריאוגרף
2 פעילויות קודם להופעה
מתווה לעיבוד ההופעה, הצעות לדיון
הידעת? דף הכנה להורים
פעילויות הכנה לפני ההופעה
פעילויות ההכנה למופע נועדו לתת למורה כלים ברורים ומעשיים להכנת התלמידים לצפייה. מומלץ להציע 2 פעילויות שונות לקראת הצפייה במופע והשתתפות במפגש.
הפעילות תתקיים בכיתה, ולכן יש להתבסס על דרכי הוראה כגון: שיחה, דיון ו/או הקרנת סרטון.
כפי שנכתב קודם, יתכן וזו תהיה חשיפה ראשונה של התלמידים לעולם המחול, ולכן, מומלץ שפעילות אחת תסביר בקצרה ותתאר את סגנון המחול אשר יוצג במופע. כדאי לצרף קישור לסרטון קצר. הפעילות השנייה יכולה להיות קשורה לתכני המופע עצמו.
חשוב לרשום בפתיח ההכנה מהו סגנון המופע שהתלמידים עתידים לראות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן.
דוגמה א: מונחי יסוד למחול
כשם שצלילים הם אבני הבניין הבסיסיות של המוסיקה והמילים הן היסוד למהלך תיאטרוני, כך התנועה היא אבן הבניין של המחול. סדרה של תנועות יוצרת משפט תנועתי וחיבור של משפטים תנועתיים, תוך שימוש בחלל והתקדמות בזמן, מתגבש ליצירת המחול.
מי שאחראי על יצירת המחול נקרא כוריאוגרף. הוא בוחר את הרעיון המרכזי של היצירה, את השפה התנועתית-הסגנון ואת הדרך לחבר את המשפטים התנועתיים במרחב. הוא מחליט איזה רקדנים ישתתפו ומה יהיו היחסים ביניהם. כמוכן הוא קובע איך האמצעים הבימתיים כמו: המוסיקה, התלבושות, התפאורה האביזרים והתאורה ישלימו את היצירה.
צפו בסרטון קצר שמקדים את המפגש/הופעה, וענו על השאלות הבאות:
למה שמתם לב בקטע שראיתם?
מה המרכיבים שיוצרים את המופע?
מה הציפיות שלכם מהמופע?
הציגו על הלוח את כל המונחים שעולים מהצעות התלמידים
הנחו את התלמידים שבזמן הצפייה במפגש / מופע יתנו לעצמם חופש לחוות רגשות, מחשבות, אסוציאציות ושאלות.
מומלץ להקדיש להכנה זו 15 דק', לפחות.
לאחר המופע תינתן הזדמנות לדיון על הדברים שעלו במהלכו, תוך כדי שימוש במילון המונחים.
דוגמה ב: מחול עכשווי
סוג מחול זה התפתח מאז תחילת המאה ה20. כיום הוא במהותו מופשט והוא עוסק בגוף הזז בזמן ובמרחב. המטרה באמנות המחול היא ליצור תקשורת לא מילולית עם הקהל באמצעות השימוש בגוף. זאת תקשורת שלא עוברת דרך ההבנה והמוח, אלא דרך החוויה וההזדהות החושית. אנו בקהל חווים את גוף הרקדן החי, את שריריו, תנועתו, נשימתו וזיעתו. דרך ההזדהות עם גופו, אנו חווים את הריקוד. במחול עכשווי משתמשים בכל תנועה אפשרית: קטנה וגדולה, פשוטה ומורכבת, יומיומית או מוגזמת, זורמת או קטועה, כבדה או קלה וכו'. תנועות ספורט, אקרובטיקה ואמנויות לחימה לעיתים משולבות ביצירה, כמו גם משחק ודיבור המלווים את התנועה.
ספרו לתלמידים שהם עומדים לצפות במחול עכשווי. שאלו אותם את השאלות הבאות ומה שהתלמידים לא ידעו, השלימו. שאלו אותם: מה זה מחול? איזה סוגי מחול הם מכירים (מחול עממי, מחול חברתי, מחול אמנותי, מחול אתני ומחול פולחני)? בתוך סוגי מחול אלו נמצאים סגנונות שונים, למשל: סלסה, סמבה, פלמנקו, ריקוד אירי, ריקודי עם, היפ הופ, ג'אז ועוד)? ספרו להם על מחול עכשווי. איך קוראים למי שממציא את הריקוד (כוריאוגרף)? האם צריך להבין את הריקוד (לא בהכרח, יותר חשוב לחוות )? איזה תנועות יהיו במופע מחול? (כל תנועה אפשרית).
הזכירו לתלמידים שהם עומדים לצפות באמנות ,צריך לכבד את היוצרים ואת הרקדנים ולכן יושבים בשקט ולא מדברים ומוחאים כפיים בסוף המופע.
דוגמה ג: מחול, מגדר ודעות קדומות
מגדר הוא מונח במדעי החברה המתייחס להבחנות בין גבר לאישה, התלויות בחברה ובתרבות. זהו מונח שמרחיב את ההבחנה לפי המין הביולוגי - זכר ונקבה. הטענה היא שההבדלים בין המגדרים אכן נובעים מההבדלים הביולוגיים אבל יותר מכך, מהדרך שבה הגבר והאישה לומדים להתנהג בחברה ומהדרך בה החברה מתייחסת אליהם.
הציגו לתלמידים את המונח הנ"ל וספרו להם:
אתם עומדים לצפות במופע שבו רוקדים שני גברים. אולי חלקכם יגידו שמחול זה לא לבנים. יש לי כמה שאלות אליכם: מי רוקד בלט קלאסי? מי רוקד מחול מודרני מי רוקד היפ הופ? ברייקדאנס? ריקודים סלוניים? ומי רוקד במסיבות? בעצם כולנו אוהבים לרקוד אך אנחנו מושפעים לפעמים מהדעה הקדומה שריקוד זה לא בשביל בנים.
צפו ביחד בסרטון שבו רקדן רוקד היפ הופ לצלילי מוסיקה קלאסית - היצירה מות הברבור. (להעביר ל-0:43):
https://www.youtube.com/watch?v=C9jghLeYufQ
שני רקדנים משתמשים בכוח ובאקרובטיקה. האם זה ריקוד או ספורט? בספורט המטרה היא תחרותית, ובמחול המטרה היא אמנותית: ליצור תקשורת עם הקהל, להעביר סיפור, תחושות, רגשות.
הידעת?
זהו החלק שמסיים את ההכנה והוא מיועד להורים. כאן כדאי לרשום פסקה קצרה אשר תסקרן אותם עם עובדות מעניינות אשר קשורות למופע שהתלמידים ראו. כך יוכלו גם הם להיות שותפים לחוויה ולנהל דיון עם התלמידים גם במשפחה.
דוגמה:
אלתור מגע - קונטקט אימפרוביזציה(contact improvisation) .זוהי שיטת תנועה שהתפתחה בשנות ה70 בארה"ב. התנועה מתבצעת לבד, עם פרטנר אחד או עם יותר. החיבור הוא במגע, מעבירים משקל ומנהלים דיאלוג תנועתי ללא תכנון. בשיטה מגוון עצום של אפשרויות למשחק, ביטוי וחקירה פתוחה ומשותפת. הרקדנים צריכים להיות קשובים לעצמם, לסובב אותם ולשותף/ה כשהשאיפה היא לשים לב לכוח המשיכה, לחיות את הרגע ולהנות ממנו. מפתחי השיטה מאמינים שתנועה מהסוג הזה היא שיטת תקשורת עמוקה בין אנשים ובה לכל אחד יש מקום להתבטא. כיום הקונטקט יכול להיות מופע אלתור, יכול להופיע בריקוד בנוי, אך גם ובעיקר קיים כדרך ביטוי, שחרור וריפוי לקהל הרחב.
התרשמות לאחר ההופעה ועיבודו
דוגמה:
בקשו מהתלמידים לחשוב על רגע אחד בהופעה שהיה מעניין במיוחד. בקשו מהם לכתוב במשך כמה דקות על רגע זה: ראיתי... הרגשתי ... דמיינתי... בקשו מהם לשתף בזוגות זה את זה בחוויה. יתכן שהתגובות יהיו מאד שונות זו מזו מה שקולע בדיוק למהותה של אמנות המחול! בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה במה שכתבו.
נושאים אפשריים:
איזה מחשבות/רגשות עולים לכם בעקבות המופע?
מה חשבתם על מרכיבי המופע השונים: הרעיון, התנועות, הרקדנים, השימוש במרחב, המוסיקה, התלבושות והתפאורה?
מאיזה רקדן/נית התרשמתם במיוחד?
מילון מושגים לתיאור מפגש ומופע מחול
כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.
משפט תנועתי - רצף של תנועות המבוצעות במסגרת מסוימת של מקום וזמן.
שפה תנועתית - ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה בו תנועות מתחברות למשפטים תנועתיים ואלו מתחברים למופע וליצירה. היצירה מכילה בתוכה טכניקת מחול ספציפית וסגנון מחול מסוים (קלאסי, מודרני, עכשווי, קונטקט או אחר).
סוגי מחול אמנותי מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, , פלמנקו ועוד.
הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.
מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים מגוונים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).
הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן המבצע לבין הריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, לגמישות ולכוח המופעל בריקוד וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).
הלווי המוסיקלי - של יצירת המחול יכול להיות יצירה מוסיקלית קיימת או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.
התלבושות, התאורה והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות.
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.