קיימת חשיבות רבה להכנה מקדימה של התלמידים והצוות. מעבר לאפשרות העמקה, ישנו צורך בסיסי של ידע ותהליך מחשבתי מקדים בכדי שהפעילות והתכנים יועברו בצורה מיטבית והתהליך יהיה משמעותי ובעל ערך מוסף. אנו מאמינים שערכה זו תעזור מאוד בהכנת התלמידים לפעילות ותאפשר לך, המורה, למנף את הפעילות לרמה חינוכית-ערכית גבוהה יותר. הערכה מיועדת לשעת פעילות להעברה בכיתה.
מטרות
- התלמידים יכירו את עמותת נא לגעת, חזונה ופעילותיה השונות
- התלמידים ייחשפו לעולם החירשות, העיוורון, ותסמונת אשר
- תיאום ציפיות לקראת הביקור (סדנא\ הצגה)
תוכן הערכה
- מידע על מרכז נא לגעת
- מידע על תסמונת אשר, על חירשות ועל עיוורון
- הצעה למערך שיעור
- שאלות ותשובות
מומלץ לקראת השיעור לתת לתלמידים משימת חקר על נושא חירשות ו\או עיוורון ו\או על מרכז נא לגעת ולאפשר לתלמידים לשתף בתוצרי המחקר, ואולי אף להציג בפני הכיתה באמצעים שונים את המידע אשר למדו.
מידע על מרכז נא לגעת
מרכז התרבות "נא לגעת" הינו מקום מפגש בין אנשים חירשים, עיוורים וחירשים-עיוורים לבין הקהל הרחב, בו מתקיים דיאלוג שוויוני על בסיס חוויתי– אמנותי ותרבותי. כל זאת נעשה באמצעות מספר במות פורצות גבולות:
- תיאטרון נא לגעת היחיד מסוגו בעולם שרוב שחקניו חירשים-עיוורים. מרבית השחקנים לוקים בתסמונת גנטית ששמה 'תסמונת אשר'. אדם הלוקה בתסמונת אשר נולד חירש או כבד שמיעה, גדל בקהילת החירשים ולומד שפת סימנים לכל דבר. במשך השנים שדה הראיה מצטמצם עד כדי עיוורון מוחלט, מה שמקשה על התקשורת בשפת הסימנים בה תקשר עד כה, ומחייב תקשורת באמצעות שפת סימנים במגע - ומכאן שם המרכז: 'נא לגעת'.
- מתחם האירועים 'קפיש' שמלצריו חירשים וכבדי שמיעה.
- מסעדת החושך 'בלקאאוט' שמלצריה עיוורים ולקויי ראייה.
- מרכז סדנאות ותוכניות הדרכה המונחות על ידי מדריכים חירשים, עיוורים, וחירשים-עיוורים.
מרכז נא לגעת מפתח מסגרות תעסוקה ייחודיות המסייעות לאנשים חירשים, עיוורים וחירשים-עיוורים
לעבוד, להתפתח ולהתפרנס ככל אדם, תוך כדי הגשמה עצמית וטיפוח יכולותיהם וכישרונותיהם הייחודיים.
זאת מתוך אמונה שכל בני האדם הם שווים וכל בני האדם הם שונים ולכל אחד יש את הזכות לקבל על עצמו את החובה לתרום לחברה, תוך הדגשת חוזקותיו של האדם על פני חולשותיו. במרכז עובדים יחד בני כל הלאומים ללא הבדל דת, מין או נטייה מינית.
תסמונת אשר - אפשרות העמקה
מרבית שחקני תיאטרון נא לגעת נחשבים לפורצי דרך בהיותם השחקנים החירשים-עיוורים הראשונים בעולם. מרביתם נולדו עם תסמונת אשר, תסמונת גנטית שמאופיינת ע"י לקות שמיעה ברמה בינונית עד קשה, שמופיעה כבר בלידה או מיד אחריה, בד בבד עם איבוד ראייה הדרגתי עקב רטיניטיס פיגמנטוזה, שהינה תופעת ניוון רשתית. תסמונת אשר הינה הגורם העיקרי לשילוב של חירשות ועיוורון.
התסמונת מורשת באופן אוטוזומלי רצסיבי- כאשר שני ההורים הינם נשאים של הגן הגורם להתקיימותה, יש להם עותק אחד תקין ועותק אחד פגום של הגן. לכל אחד מילדיהם יש סיכוי של 25% לרשת את שני העותקים שאינם תקינים ולכן ילקו בתסמונת אשר. עד היום אותרו 8 גנים שמוטאציות בכל אחד מהם בנפרד יוצרות את התסמונת. על פי הערכות משרד הרווחה והשירותים החברתיים מספר החירשים-עיוורים בישראל נאמד כיותר מ-1000 איש.
שאלות מנחות בנושא חירשות ועיוורון
- איך אדם חירש-עיוור מתקשר עם הסביבה?
- איך אדם חירש-עיוור יודע אם משהו נמצא בחדר עימו?
- איך אדם שלא רואה ולא שומע יכול לדעת מה שמך?
אפשרות העמקה לתקשורת עם אדם חירש-עיוור
- שפת סימנים במגע – כאמור, מרבית השחקנים נולדו חירשים והתעוורו במהלך חייהם. שפת האם שלהם היא שפת הסימנים, כיוון שגדלו בתוך קהילת החירשים וכבדי השמיעה. כדי לתקשר לאחר איבוד הראייה, אדם הלוקה בתסמונת מניח את ידו על יד של מתורגמן או אדם המסמן בשפת הסימנים ובכך יכול לעקוב באמצעות המגע אחר המסרים המסומנים ולהשתתף בשיחה.
- שפת הכפפה – להבדיל מאנשים שנולדו חירשים ולאחר מכן איבדו את הראייה, אדם שנולד עיוור והתחרש מאוחר יותר, אינו מכיר את שפת הסימנים. לכן התקשורת עימו היא בעזרת שפה ייחודית ששמה "שפת הכפפה". כל מפרק בכף היד מציין אות (כמו במקלדת מחשב) ומסמנים עליה את האותיות כדי ליצור מילים ומשפטים.
- כתיבה על כף היד - ציור אותיות בעזרת האצבע, על כף ידו של אדם שאינו שומע ואינו רואה, מאפשר את התקשורת עימו במידה ואחד ממשתתפי השיחה לא בקיא בשפת הסימנים או בשפת הכפפה.
- כתב ברייל – אדם עיוור או חירש-עיוור יכול לקרוא בכתב ברייל כל תוכן, במידה והוא למד ומכיר את השפה.
הצעה למערך שיעור
1. שלב ראשון | מה מצפה לנו
נספר לתלמידים על מרכז נא לגעת ועל נושא תסמונת אשר, חירשות ועיוורון.
2. שלב שני | תרגילים חווייתיים להעשרה והמחשת מגבלות עיוורון וחירשות, להעברה בכיתה
תרגיל תקשורת עם אדם חירש | נשחק משחק
תלמיד אחד ישחק מוכר ותלמיד נוסף ישחק לקוח שמגיע לקנות מספר חפצים.
התקשורת בין השניים תהיה בלתי מילולית, אלא דרך פנטומימה.
המוכר יוצא מהכיתה, ובינתיים הלקוח, יחד עם הכיתה, בוחרים את הפריט לקניה.
המוכר חוזר לכיתה וצריך לגלות מה רוצה לקנות הלקוח.
אנו מציעים מספר פריטים לשיקולכם: מלכודת עכברים, קצף אמבט, קומקום חשמלי, חצוצרה, ספגטי, חיתולים. ניתן לבצע פעילות זו כתחרות בין קבוצות: להוציא מספר מוכרים, בכל פעם מוכר אחר נכנס לפי התור וצריך לנחש מה הלקוח רוצה לקנות. אפשר לעשות זאת על זמן, הקבוצה שהצליחה לסיים הכי מהר ניצחה.
מהות המשחק:
פעילות הבודקת את גבולות התקשורת ללא מילים וקול - באמצעות משחק תפקידים.
המשחק מדמה מצב של אדם המתקשר בסימנים, ואת הקושי להביע ולהבין ללא קול.
סיכום:
שאלה לדיון מסכם: איך ניתן היה לקיים את המשחק או כל משימה בנפרד ביתר הצלחה וקלות?
ניתן לבקש מהתלמידים לשתף בתחושות בנוגע לקושי והאתגר במשחק ובהדמיית התקשורת ללא קול ושמיעה, ועד כמה אנחנו מסתמכים על חושים אלו בחיי היום יום ולעיתים אף לוקחים אותם כמובנים מאליהם.
תרגיל תקשורת עם אדם עיוור | נשחק משחק
תלמיד אחד מכסה את עיניו והשני מקבל תמונה/איור לידיו.
על בן הזוג הרואה לתאר לחברו את התמונה שבידיו, כך שבזמן ההסבר הוא מצייר אותו על הלוח. על התלמיד מכוסה העיניים לנסות לצייר בצורה המדויקת ביותר את הציור המתואר לו מילולית על ידי חברו.
ניתן לבצע פעילות זו כתחרות בין שני זוגות, ניתן להגביל בזמן וכן להגדיר מי שצייר הכי קרוב לתמונה האמיתית, ניצח.
מהות המשחק:
המשחק ממחיש את החשיבות גם בהקשבה וגם בביטוי והבעה נכונים ומדויקים.
סיכום:
כל זוג יתאר את החוויה בפני חברי הקבוצה. את הקשיים, האתגרים והתחושה.
ניתן לשים דגש על אופן העברת התיאור של התמונה וכן על הקשיים של ההבעה וההבנה של כל מסר.
3. שלב שלישי | דיון
- מה למדת מהמשחק?
- האם הרגשת קושי? הסבר...
- האם ניתן להתקיים ללא החושים הבסיסיים שאנו חיים איתם?
- כיצד ניתן לתקשר עם אדם חירש-עיוור?
- איך ניתן למשוך את תשומת ליבו של אדם חירש-עיוור?
- כיצד עלינו להתנהג כאשר אנו פוגשים אדם חירש\ עיוור \ חירש-עיוור?
4. שלב אחרון | תיאום ציפיות לקראת המפגש
נסביר לתלמידים על כללי התנהגות בסיסיים בסדנא\ בהצגה ובמרכז נא לגעת: שמירה על שקט, התנהגות נאותה במרכז וכלפי האנשים המגוונים אותם נפגוש. יש לראות את ההגעה למרכז כהזדמנות לתקשורת בינאישית עם אנשים חירשים, עיוורים וחירשים-עיוורים. לבסוף, נבקש מהתלמידים לחשוב על שאלות שהיו רוצים לשאול את המדריכים בתום הסדנא או את השחקנים בתום ההצגה.
שאלות ותשובות בנושא עיוורון וחירשות
- האם כל מי שיש לו תעודת עיוור הוא עיוור מוחלט? לא. בעלי תעודת עיוור הם לרוב כבדי ראייה. ישנו אחוז לא גבוה של אנשים המוגדרים כעיוורים לחלוטין. כמו כן, ישנם סוגים שונים של לקויות ראייה, לדוגמא - יכולת הבחנה בין אור לצל, זווית ראייה מצומצמת, מרחק ראייה קטן ועוד.
- האם אפשר לשחק עם כלב נחייה של עיוורים? כאשר כלב הנחייה נמצא עם עיוור, הכלב בתפקיד. כלומר, יש להימנע מלהסיח את דעתו, להאכילו או למשוך את תשומת ליבו. במקרה שבעל הכלב מרשה, ניתן להתייחס אליו.
- מה הם הגורמים לעיוורון או לחירשות? ישנם מספר גורמים: סיבות גנטיות, תורשתיות, סביבתיות או מחלות.
- מה לעשות או לא לעשות כשנתקלים באדם עיוור? להציג את עצמך בשמך בתחילת המפגש על מנת שיידעו מי פונה אליהם. אפשר גם להתחיל מפגש בקול או במגע בכף יד או בשכם, ולא בבטן או בפנים. הדבר החשוב הוא לא לחשוש, לדבר ולייצור דיאלוג.
- האם חירשים הם גם אילמים? לא. הרוב הגדול של החירשים יכולים לדבר אך מכיוון שהם לא שומעים הם אינם יודעים או בטוחים איך, בשונה מאדם אילם שאין לו את היכולת הפיזית לייצר קול ולכן הוא אילם.
- האם שפת הסימנים היא שפה בינלאומית? שפת הסימנים היא אינה שפה בינלאומית. כמו כל שפה, היא תולדה של התפתחות תרבותית והיא נולדה והתהוותה באזורים גיאוגרפיים שונים. כמובן שישנם סימנים מאוד בסיסיים הדומים לחלק נכבד מהשפות, אך כהגדרה של שפה, השפות שונות לחלוטין. לדוגמא, שפת הסימנים באנגלית אמריקאית ושפת הסימנים באנגלית בריטית שונות מאוד.
- שפת סימנים זה כמו פנטומימה? ממש לא. שפת הסימנים היא שפה לכל דבר המורכבת ממילים ואותיות היוצרות תנועה ויזואלית תוך שימוש בתנועות ידיים, שפת גוף והבעות פנים. הרכב הסימנים של שפת הסימנים יוצר משפטים תחביריים בשונה מפנטומימה. פנטומימה היא אומנות משחק הבנויה על סימנים כלליים המביעים רעיון או תמונה.
- מה לעשות או לא לעשות כשנתקלים באדם חירש? חשוב להיות מודע ואין צורך להתנצל או להרגיש לא נעים. בזמן שיחה עם אדם חירש חשוב לאפשר תקשורת וויזואלית מרבית. כלומר, להישיר מבט ולאפשר לאותו אדם לראות את השפתיים שלך בזמן דיבור וכן לראות את שפת הגוף שלך. אין שום סיבה לחשוש מתקשורת עם אדם חירש.
- מה היא שפת סימנים במגע? שפת סימנים במגע זהה לשפת הסימנים הרגילה (אותם סימנים) רק שמוסיפים חוש נוסף לתקשורת, חוש המישוש (מגע). שפה זו מדוברת על ידי אנשים שהיו חירשים ולאחר מכן התעוורו. מכיוון שאנשים חירשים-עיוורים שראו בתחילת חייהם, למדו ותקשרו בשפת סימנים כמו חירשים רבים ורק מאוחר יותר איבדו את הראייה, הם זוכרים את הסימנים רק לא רואים אותם. באמצעות שפת הסימנים במגע הם מזהים את אותם סימנים בעת תקשורת עם אדם חירש-עיוור יש להחזיק את ידו בעדינות ולבצע את סימני השפה בצורה ברורה.
- מה היא שפת הכפפה? שפה ייחודית המאפשרת תקשורת עם אדם חירש-עיוור שאינו יודע את שפת הסימנים. על כף ידו של האדם החירש-עיוור, כל מפרק של כף היד מסמלת אות, בדומה למקלדת של מחשב. וכך מקלידים על כך היד את המשפטים השונים.
- איך מתקשרים עם השחקנים או המדריכים בנא לגעת? חלק מהעובדים בנא לגעת לוקים בתסמונת גנטית הנקראת "תסמונת אשר". אדם נולד חירש או כבד שמיעה וחי את שנותיו הראשונות כחירש. עם השנים ישנה התדרדרות בראייה לעיתים עד עיוורון מוחלט. סימפטום נוסף הוא שיווי משקל מוחלש, גורם נוסף המקשה על הליכה עצמאית. שחקני נא לגעת הלוקים בתסמונת אשר מלווים במתורגמנים צמודים, לכן אם אדם שאינו יודע שפת סימנים מעוניין לייצור דיאלוג עם השחקנים, אפשר ואף רצוי להיעזר בהם ביצירת קשר ושיחה.