במפגשיה מעלה הסופרת זוהר אביב על נס את חשיבותה של תקשורת והבנה הדדית, למען התקרבות והתרת קונפליקטים בין אישיים ובכלל. באמצעות ארבעת סדרות הספרים שיצרה, מתווכת את כוחות הנפש הטמונים בילדים בעידן המסכים והרשתות אליו נולדו. אביב קוראת קטעים מספריה ומציגה מהם, בין השאר באמצעות תיאטרון בובות, לצורך המחשת רכיבי הסיפור. אביב מבקשת להעביר מסרים וערכים חיוביים לקהלה, לעודד קריאת ספרים ולפנות כר נרחב לאתגרים השונים שילדים נאלצים להתמודד עמם מדי יום.
אביב מקפידה ליצור קשר ישיר עם קהל קוראיה, אשר חלקים ממנו הופכים לגיבורים של ממש בסיפוריה, ובמפגשים היא מבקשת לייצר קשר בלתי אמצעי עם התלמידים ולערבם באופן פעיל במפגש כחלק מהדיאלוג הנוצר סביב ספריה.
זוהר אביב, סופרת ילדים ונוער. ילידת 1962, בוגרת החוג לחינוך, ספרות ותיאטרון באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1990 יצא לאור ספרה הראשון, בהיותה בת עשרים וארבע בלבד, ובעקבותיו עשרות רבות של ספרים פרי עטה. בראשית דרכה כיוצרת, פרסמה מסיפוריה בעיתוני ילדים ונוער, וכן כתבה לתכניות לילדים ברדיו ובטלוויזיה. כיום, נוסף על כתיבת ספרי ילדים, אביב מלמדת ומרצה במוסדות חינוך ברחבי הארץ בעקבות ספריה הרבים.
אביב כתבה עד היום למעלה משישים ספרים, ביניהם; חבורת כוח המוח (1 – 25), יד הפלא, מסע מצמרר (1 – 8), כוח הלב (1 – 14). ספריה יצאו לאור בהוצאות שונות, ככתר, מודן וקוראים. אחד המאפיינים הייחודיים לכתיבתה של אביב, הוא הקשר העמוק שהיא יוצרת עם קוראיה במדיות השונות, והעובדה כי לקשרים אלה תוצר יצירתי. כך היא "הופכת" את קהל קוראיה לגיבורי הספרים שלה, זאת בזכות סיפורם האישי. אביב מעודדת את הילדים להשתתף בספריה ממש, מתוך ערכים המאירים את דרכה, כקבלת השונה, התנגדות לאלימות, ועוד. אביב מטפלת בנושאים רגישים ומגוונים ביצירתה, המביאים לקדמת הבמה את האתגרים השונים שילדים ברחבי המדינה מתמודדים עמם על בסיס יומי. החל מהפרעות קשב וריכוז, עיוורון, חירשות ועד אוטיזם וסוכרת נעורים. מקורות ההשראה לספריה נובעים בעיקרם מכוח הדמיון ומההשראה שהיא מקבלת מסיפורי החיים שקהל קוראיה בוחרים לשתף אותה בהם, כמו גם מילדיה שלה. "החלום שלי היה להיות פיה שעושה טוב לילדים במגע של קסם, והחלום הזה התגשם. הספרים נוגעים בילדים במגע של קסם וגורמים להם ליהנות ולחייך. לעיתים אני מכניסה ילד לספר והספר ממש מרפא אותו..." מספרת אביב.
הצעות לדיון לקראת מפגש:
- (כיתות ג'-ד') להזמין את התלמידים לבחור ספר מתוך סדרת הספרים "יד הפלא". כל ספר בסדרה מציג גיבור מיוחד במינו. ניתן לשאול בכיתה - איזה ספר בחרת? על מה מסופר בו? מה חשבת על דמות הגיבור? עם איזו דמות הזדהית? האם הספר גרם לך לחשוב על מקרה דומה שקרה בבית הספר או על ילד/ה שאתה מכיר?
- ניתן לבחור קטע מתוך ספר של זוהר אביב, לקרוא בפני הילדים ולעורר דיון סביב רגשות; מה הטקסט גרם לכם להרגיש? איך הייתם פועלים במקום הדמויות? מה לדעתכם דמות מסוימת מרגישה? לו היית יכול לעזור לגיבור הספר, איך היית עושה זאת?
- ניתן להזמין את התלמידים לכתוב סיום אחר לספר שקראו / לכתוב פסקה (מעין מכתב) הפונה לאחת מן הדמויות בספר לבחירתם. לחלופין, ניתן להציע לתלמידים לבחור דימוי מתוך הספר שנמשכים אליו (גיבור, חפץ, רגש מסוים...) ולבקש מהם לצייר אותו ולשתף בכיתה.
- (כיתות ה'-ו') להזמין את התלמידים לקרוא את אחד מספרי הסדרה "כוח המוח" העוסקת בפתירת בעיות והתגברות על מכשולים באמצעות חשיבה, "כוח הלב" העוסקת בנושאים של יחסים בין אישיים ובתוך המשפחה, או מספרי הפנטזיה בסדרה "מסע מצמרר". לאחר מכן, בדיון כיתתי לשאול: באילו ספרים בחרתם? במה הם עוסקים? האם ישנו מכנה משותף בין הספרים השונים לדעתכם? מהו? במה הם שונים? איזו דמות עוררה בכם הזדהות? איזו דמות הרגשתם שאתם כלל לא מבינים? מדוע?
- בעקבות הקריאה, לבקש מן התלמידים לייצר "תעודת זהות" לגיבור של ספר שעוד לא נכתב. מהו שם הגיבור? בן כמה הוא? מה כוח העל שלו? איך הוא נראה? מה תחביביו?
הצעות לדיון לאחר מפגש:
- לשתף בחוויה מן המפגש – איך היה לכם/ן? האם למדתם דברים חדשים? אילו גיבורים של הסופרת זוהר אביב הכי עניינו אתכם? מדוע?
- האם דעתכם / תחושתכם בנוגע לקריאת ספרים השתנתה בעקבות המפגש עם זוהר אביב? באיזה אופן?
מספר אומנים |
1 |
זמן הקמה |
00:15 |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.