המפגש יפתח בהצגה של ספרי ״נחמיה״, רומן היסטורי העוסק בבעל שם יהודי בן המאה הי״ז מפולין, שיוצא למסע לטורקיה על מנת לפגוש שם את שבתי צבי. אתאר את הרקע לכתיבת הרומן, הן מבחינה אישית והן מבחינה היסטורית, את נסיבות הכתיבה ואת תהליך התחקיר ההיסטורי, שכלל גם תחקיר שטח במזרח אירופה. כיצד ״חושבים״ למעשה עלילה, דמויות, רקע. מהי מלאכתו של הסופר.
אדבר על הרקע האישי שלי, על ספרים שהשפיעו עלי, על הקשר בין כתיבה לטלוויזיה בה נטלתי חלק (הייתי בין השאר בין כותבי הסדרה ״שטיסל״) ֿ לבין כתיבה ספרותית ועל ההשפעות של הטלוויזיה על כתיבתי.
אתאר את מלאכת הכתיבה עצמה, כיצד בניתי את הדמות, כיצד נבנתה העלילה, עם אילו בעיות התמודדתי במהלך הכתיבה וכיצד ביקשתי לפתור אותן. אדה על הנסיון ליצור משלב שפה שמשקף מחד את השפה של המאה הי״ז אך מנסה לדבר אותה באמצעות עברית ישראלית מודרנית.
אתאר את גישתי אל מלאכת הפקת הספר כהיסטוריון של תולדות הספר, משמעותו של הספר המודפס על נייר כיום, בתחילתו של העידן הדיגיטלי.
כמובן, אפתח את הבמה לשאלות התלמידים ואשמח לענות עליהן כמיטב יכולתי.
אני חושב שהתלמידים ירוויחו הרבה מן השיחה אם יקראו את ספרי לפניה, זה כמובן איננו תנאי הכרחי לקיום המפגש.
נחמיה כהן הוא תלמיד־חכם, בעל־שם, מאחז־עיניים ונווד מושבע. עם שש אצבעות בידו האחת, תשוקה רצינית לספרים וחוט־שדרה מוסרי מפוקפק יוצא נחמיה למסע אל המשיח שזה עתה קם ועתיד עוד מעט ליפול: שבתאי צבי.
״נחמיה״ מזמין את הקורא אל אחת התקופות הסוערות בהיסטוריה היהודית, מזרח־אירופה של המאה השבע־עשרה, שלא דרך שחקניה הראשיים והמוכרים, כמו שבתי צבי ונתן העזתי, אלא דרך שלל גיבורי שוליים. תלמידי חכמים, שודדים, בעלי ניסים, שחקנים נודדים, הוזי הזיות וחולמי חלומות יהודים, מוסלמים ונוצרים, נעים במסע זה לצדו של נחמיה ברגל, בעגלות ובאוניות רעועות במרחביה העצומים של אירופה, מפולין ועד קושטא.
יעקב צ. מאיר הוא סופר והיסטוריון של תולדות הספר העברי, מלמד ב״עלמא בית לתרבות עברית״ בתל אביב וחוקר באוניבסיטת בן גוריון.
שאלות לדיון לקראת המפגש:
1. הסופר וההיסטוריון עוסקים בסיפורים באופנים שונים. מהם לדעתכם ההבדלים ביניהם? מהי הייחודיות של כל אחד מהם באופן שבו הם מספרים סיפורים?
2. מה אתם חושבים שנדרש מסופר שמעוניין לתאר בספרו תקופה היסטורית מסוימת? אלו כלים עומדים לרשותו לשם כך?
3. איזו תקופה בהיסטוריה של עם ישראל מתאימה בעיניכם לתיאור ספרותי? מה הופך את אותה תקופה לכזאת שבעיניכם יהיה מעניין לכתוב עליה?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.