ביאליק פרח חי - מופע מוסיקלי בבימוי מאשה נמירובסקי ובהגשת השחקנית, הזמרת והנגנית אסתי ניסים. המופע מתאים לגילאי ארבע ומעלה ונמשך כ-35 דקות. מלווה בגיטרה וזר פרחים, מציגה ניסים את סיפור חייו של מי שהפך למשורר הלאומי שלנו והחל את דרכו כילד בודד וחולמני. הגיטרה ושאר אביזרים על הבמה הופכים לנגד עיני הילדים לדמויות מתוך שיריו וסיפוריו המוכרים של ביאליק. במופעה של ניסים שלובים שירים מתוך "שירים ופזמונות לילדים" ואגדה מתוך "ויהי יום".
אסתי ניסים נולדה בשנת 1962 בחיפה והיא שחקנית וזמרת. בוגרת הסטודיו למשחק על שם ניסן נתיב ובעלת דוקטורט מן החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. זוכת פרס יונסקו לפסטיבל בינלאומי לשירת פולקלור. נסים יוצרת ומעלה הצגות יחיד ביידיש ובעברית ומופיעה בתיאטראות בארץ ובעולם. בין השאר, הופיעה בפסטיבלים בינלאומיים לתיאטרון יהודי בקייב, מוסקבה, סנט פטרסבורג, וילנה ועוד, וייצגה את מדינת ישראל בפסטיבל שלוש התרבויות בטורטוזה (ספרד) ובפסטיבל גולדפאדן (רומניה). מעבודותיה בתיאטרון הסמטה: "זעמו הגדול של פיליפ הוץ", "שלום עליכם ילדים" – מופע מוסיקלי על פי סיפורי שלום עליכם, "היה איש" – על חייו ויצירתו של המשורר הלאומי. מעבודותיה בתיאטרון תמונע: "שושנת יריחו", "רביזור", "עיקר שכחתי", "רחביה" ועוד.
הצעות לדיון לקראת המופע:
- מי היה חיים נחמן ביאליק? מה אתם יודעים עליו? ניתן לקרוא לילדים מתוך הסיפור האוטוביוגרפי שכתב ביאליק על ילדותו, ספיח ובכך לחשוף אותם מעט על סיפור חייו של המשורר.
- נהוג להתייחס אל ביאליק כמשורר הלאומי שלנו. מה זה בכלל משורר לפי דעתכם? ולמה הכוונה ב"משורר לאומי"? האם אתם מכירים שירים שנחמן ביאליק כתב? אילו למשל?
- ניתן לבחור מתוך ספרו של ביאליק, "שירים ופזמונות", ולקרוא לילדים שירים מתוכו, בישיבה מיוחדת במעגל. את הפזמונים שמכירים, ניתן לפזם יחד עמם, ולשאול – למה לפי דעתכם אתם זוכרים את המילים של השירים שמלווים במנגינה, ומילים שלא מלווים במנגינה, יותר מסובך לזכור?
- על איזה דברים המשורר מספר בשירים שלו לפי דעתכם? אילו חיות מופיעות אצלו? איזה שיר מצא חן בעיניכם ומדוע?
- ניתן לקרוא עם הילדים משיריו של המשורר ולהזמין אותם (כיתות ב') לנסות לכתוב שיר בן ארבע שורות בחרוזים. לאחר מכן ניתן להציע להם לבחור נושא לשיר (חפץ, אדם, רגש, צמח, חיה) ולתאר אותו. ניתן לשתף בכיתה – איך זה מרגיש לחפש חרוז? זה קשה או דווקא קל? ניתן לפתח שיח על חשיבותו של החרוז לאוזני המאזין ועל היכולת לעורר בנו זיכרון וריתמוס הנובע מתוך השיר; מה גורמים לנו החרוזים בשיר? איזה מין צליל יש להם?
- מומלץ להכין את הילדים/ות בנוגע לאופי המיוחד של המופע – מופע יחיד ללא מערכת הגברה המושתת על שיתוף פעולה עדין וסבלני עם הקהל.
הצעות לדיון לאחר המופע:
- איך היה לכם המפגש? מה למדתם על חיים נחמן ביאליק? איזה מין ילד הוא היה?
- אילו דמויות במופע אהבתם?
- איך לפי דעתכם הפך ילד חולמני למשורר כל כך חשוב למדינה שלנו?
מספר אומנים |
1 |
זמן הקמה |
00:30 |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.