פרוגרמה חינוכית לתלמידי תיכון שמבוססת חינוך, חברה ואמנות:
ההדרכה מתחילה בנושאים חברתיים שונים המהווים את נושאי התערוכות המתחלפות, כשבבסיסן עומד תמיד חזון המוזיאון, אשר בוחר להציג את האמנות כשפה נטולת גבולות כדי להעלות לדיון ציבורי סוגיות חברתיות שונות על מנת לגשר על הפערים בינינו, מציאת הדומה בין האדם לחברו, והדגשתו על פני השונה בין השניים
מטרת התוכנית היא לקיים למידה חווייתית פעילה המבוססת על צפייה, דיאלוג והתנסות, ובעזרתן של התערוכות המתחלפות במוזיאון, הפעילויות, הסדנאות, ומעגלי השיח. התוכנית תדגיש את חשיבות זכות הביטוי והייצוג, כמו גם ההגנה על זכויות אדם לכל הקבוצות המרכיבות את חברה הישראלית, וכן תחדד את הפוטנציאל של אמנות חברתית-פוליטית ככלי חינוכי, חברתי ותרבותי.
ההדרכה כוללת גם את ההיסטוריה המרתקת של הבניין בו מצוי המוזיאון (אשר נבנה ב-1932 כבית משפחה, הפך ב-1948 לעמדה צבאית, ושימש עד 1967 כגבול בין ישראל וירדן, ובין שני חלקיה של ירושלים, שהיום מאוחדת). במהלך הסיור נתבונן על הארכיטקטורה הניאו-קלאסית של המבנה, ועל העדויות ההיסטוריות מתקופותיו השונות. המוזיאון מקדש ערכים של שימור ארכיטקטוני, במקום שיפור ושיפוץ, ועל כן קיימים בו שרידים רבים שמעידים על ההיסטוריה המורכבת שלו, שהרי המבנה מכיל ומייצג קונפליקטים שעומדים בפני החברה הישראלית.
במהלך הסיור נעלה גם לגג המוזיאון, שם ממוקמת עמדת תצפית שצופה על השכונות השונות הסובבות את המוזיאון ומספרות את הסיפור המורכב של ירושלים- מאה שערים, מוסררה (ממנה יצאו הפנתרים השחורים בשנות ה-70), ומזרח העיר.
המוזיאון אשר ממוקם במוקד היסטורי-גיאוגרפי ייחודי, על קו התפר הירושלמי, עוסק בנושאים שמצויים בחזית סדר היום החברתי הישראלי והגלובלי, כשהתפרים שעומדים בבסיס התערוכות המתחלפות הם מגוונים: תקופתיים, תרבותיים, חברתיים, לאומיים, שפתיים, גיאוגרפיים ועוד. התערוכות המתחלפות מציגות אמנים מקומיים ובינלאומיים מהשורה הראשונה, לצד טקסטים ומאמרים של טובי החוקרים מהארץ ומהעולם.
״אחד מ-29 מוסדות האמנות המרשימים ביותר בעולם״ (ניו יורק טיימס); ״מוזיאון מרתק וייחודי״ (נשיונל ג'אוגרפיק); ״אחד מעשרת המוזיאונים הטובים ביותר בישראל״ CNN ״זהו אחד המוזיאונים הטובים בעולם. היחס האינטנסיבי ביותר של אמנות למטר רבוע שתוכלו למצוא״ (אוניברסיטת וושינגטון).
בשל הגדרתו כמוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, כל ביקור במוזיאון מתחיל מהסבר ודיון על מהי אמנות עכשווית, מהי אמנות חברתית, ומה מייחד אותה על פני אמנות לשם אמנות, האם אמנות חברתית היא סוג של פעולה אקטיביסטית, ועוד. בתוך כך, מערך ההדרכה של המוזיאון כולל מתן כלים להתבוננות והבנה של אמנות עכשווית – התייחסות לטכניקות ולמדיה השונות, לקומפוזיציות, לצבעים, ולבחירות אוצרותיות שונות (למשל: נושא התערוכה, האמנים המסוימים, היצירות המסוימות, מיקומן בחלל, ועוד).
הביקור מורכב מלמידה חווייתית ויצירתית (צפייה בתערוכות המתחלפות ובחללי המוזיאון), למידה אקטואלית (על נושאים הקשורים לחייהם, למציאות היום-יום ולאקטואליה של חברי הקבוצה, מה שיעורר בהם מוטיבציה פנימית, סקרנות ועניין), ולמידה אקטיבית (הכוללת פעילויות, דפי עבודה, עבודה בקבוצות, סדנאות ומעגלי שיח).
מערך ההדרכה מתאים את עצמו לתלמידי בית הספר ולנושאי הלימוד ולתוכנית הלימודים השנתיים/ הכיתתיים/ השכבתיים. אנחנו מציעים להזמין מראש (וללא עלות) את אחראי/ת הקבוצה למטרת ביקור מקדים, תיאום ציפיות, והכרה לעומק של הקבוצה המתועדת, על מנת להתאים באופן אישי את ההדרכה אליהם.
באופן דומה, ההדרכה עוברת אדפטציה למציאות הקיימת (כך למשל, נסב את תשומת ליבם של תלמידים שיבקרו במוזיאון במהלך שלושת הרגלים לאלמנטים ויזואליים ואלמנטים של סאונד בסביבת המוזיאון).
שפות ההדרכה גמישות. כל הטקסטים במוזיאון מופיעים בשלוש שפות (עברית, אנגלית, ערבית).
בעלות נוספת, ניתן להאריך את משך הביקור באופן מודולארי; להוסיף דיון מנחה בתום הביקור; סדנאות חינוכיות ו/או סדנאות אמנות משתנות לפי צורך ובתיאום; סיורים בשכונות הסמוכות (בפיתוח); לשכור חלל לדיונים והרצאות (קיימים מסך/מקרן/רמקול).
מאיזה שעה |
10:00 |
עד איזה שעה |
20:00 |
שפת המופע |
גמיש |
ציוד הקרנה |
מסך, מקרן |
החשכה |
כן |
סאונד |
כן |
מסך |
כן |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.