סיפור על שני מסעות מקבילים: מסעו הפנימי של עמוס, ילד ישראלי לפני בר המצווה האוגר בתוכו קושיות וכעסים, ומסעו של סבו מוניש,
גם הוא ילד בר מצווה בזמן השואה, הבורח מפני האויב ומצליח לשרוד.
אהבתו וסיפוריו של הסב מסייעים לעמוס לצאת לדרך חדשה של שינוי והתבגרות.
סיפור על משפחה, כוחה של האהבה ומלאכת התיקון.
VIDEO
מאת: באטריס הל
בימוי: שולי כהן
עיצוב: אבי פחימה
מוסיקה: אבי אלבז
משחק: יואב פרנקל, נעמי פרומוביץ'/ אמונה צבי לשם, שלמה טולדו
ההצגה מוקדשת ליוסף הלברטל, ז"ל, אביה של המחזאית,
עד וניצול שואה אשר נולד בלנצוט בפולין ולאחר מסע ארוך הגיע גם לירושלים.
מורים יקרים,
תודה שהזמנתם את ההצגה אסונות וניסים .
אנו מגישים לכם חומר הכנה לצפייה בהצגה ונושאים לדיון לאחריה, במטרה להעשיר את חווית הצופים. יש הסבורים כי כדי ליהנות מיצירה אמנותית די בכך שחווים אותה. אנו מאמינים שההנאה קשורה גם בהבנת שפת התיאטרון הייחודית, מרכיביה וסימניה.
כל יצירה אמנותית הינה שילוב של תוכן וצורה .
באומנות התיאטרון מכיל התוכן מסר או אמירה, ואילו הצורה היא הסגנון האמנותי בו המסר מוגש. סגנון אמנותי פירושו משחק, תפאורה, תלבושות, תאורה, מוסיקה ותנועה; בעזרתם התוכן והמסרים משפיעים על הצופה, מרגשים אותו ומעוררים בו מחשבה.
היצירה התיאטרלית היא תוצאה של שיתוף פעולה בין יוצרים מתחומי אמנויות שונים. יחד הם יוצרים את הצגת התיאטרון כחוויה חד פעמית הנוצרת בכל פעם מחדש, מול קהל צופים אחר, במקום אחר ובזמן אחר.
הצגת תיאטרון היא יצירה רב- גונית ושלמה. ביכולתה לברוא עולם חדש, אחר, עולם של אשליה ודמיון, המקרין על עולם המציאות שלנו ומרעיף עליו מודעות, קסם והנאה.
ההצגה אסונות וניסים נכתבה בשנת 1996,
היא מציגה מאז ועד היום, בעברית ובאנגלית,
בפני קהל עצום ומגוון של תלמידים, הורים, מחנכים, בארץ ובעולם.
שאלות לדיון לאחר הצפייה בהצגה - המתייחסות לתוכן ההצגה
מהם לדעתך המסרים של ההצגה?
·מדוע לדעתך עמוס לא מעוניין לחגוג את בר המצווה שלו?
?מה המשמעות טקס בר המצווה עבור עמוס בתחילת ההצגה
מה המשמעות של הטקס עבור מוניש, הילד בשנת 1939?
מהו לדעתך משמעות טקס הבר מצווה בכלל?
האם מוכרים לך טקסי התבגרות של תרבויות אחרות, מה מיוחד בטקס היהודי?
מהו הגורם למתח שבין עמוס לאמו?
מה לדעתך מסייע בשינוי הקשר ביניהם?
מהו המסר שהסב מעביר לנכדו?
מדוע לדעתך, בסופו של דבר עמוס חוגג את בר המצווה שלו?
כיצד אתה היית נוהג במקומו?
האם לדעתך חשוב להכיר את תולדות משפחתך?
שאלות לדיון לאחר הצפייה בהצגה - המתייחסות לסגנון האמנותי:
האם נהנית מן ההצגה ?
כיצד לדעתך הבחין הבמאי בין סצנות העבר לסצנות ההווה?
כיצד סימן מעצב התפאורה את מקומות ההתרחשות של העלילה על הבמה? (פנים, חוץ, עבר, הווה. סימנים תיאטרליים כגון הסרת וילון, החלפת מסכים(
כיצד יצרה התאורה בהצגה תחושה של זמן ההתרחשות? (מעברים בין הסצנות, יום, לילה) אילו מקומות מאורים, אילו מוסתרים?
כיצד התלבושות סייעו לשחקנים לשחק תפקידים כפולים?
האם המוסיקה מסייעת ותומכת במצבים הרגשיים שבה? (מתח, פרידה, אובדן, שמחה, פיוס) האם היא השפיעה על רגשותיך?
האם נהנית ממשחק השחקנים? האם הם הצליחו לעורר הזדהות עם דמותם? האם המשחק היה מקורי, אמין, ייחודי, עקבי, מרגש?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.