קרנבל החיות בזום

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מפגש מוזיקה
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הרכב כלי
שם המפיק: התזמורת הסימפונית ראשון לציון
קהל יעד: גן - ד
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 24/01/2021

קטעים מתוך יצירתו של קמיל סן סנס :"קרנבל החיות"

1. האריה

2. תרנגולות ותרנגולים

3. ערודים

4. צב

5. פיל

6. אקווריום

7.ארוכי האזניים

8. הקוקיה

9. הציפורים

10. המאובנים

11. הברבור

מעובדים לחמישיית כלי נשיפה מעץ



על המלחין

קאמי סן-סאנס היה מלחין צרפתי, פסנתרן, נגן עוגב, מורה ומבקר מוזיקלי. בנוסף להכשרתו המוזיקלית, היה בעל תחומי ידע נרחבים: כתב ספרי היסטוריה, אהב לטייל בעולם ואסף אבנים ופרפרים. כישרונו המוזיקלי התגלה כשהיה בן שנתיים בלבד, ובגיל ארבע כבר הלחין את יצירותיו הראשונות. בגיל 10, הופיע בקונצרטים וניגן את כל הסונטות של בטהובן. במהלך חייו, כתב יצירות רבות לכלי נגינה שונים ואף אופרות.

 

על היצירה

סן-סאנס מוכר אצל ילדים בעיקר כמי שחבר את "קרנבל החיות". קרנבל החיות, היא סוויטה בעלת 14 קטעים והיא כוללת "שעשועים מוזיקליים" שונים. את היצירה, הלחין סן-סאנס עבור התלמידים שלו בעת שהיה בחופשה בשנת 1886. ביצירה זו, המוזיקה מחקה לעיתים את קולות החיות ולעיתים את התנועתיות שלהן. סן-סאנס עשה שימוש גם במנגינות מוכרות. הוא נתן דרור לדמיונו והגדיר את יצירתו כ"פנטסיה זואולוגית גדולה". מעניין כי הוא אסר לנגן את היצירה בפני קהל במשך כל ימי חייו, אך היצירה נוגנה לעיתים בבתים פרטיים. יוצא מן הכלל, היה קטע ה"ברבור" שקיבל אישור גם להדפסת התווים וגם לביצוע. ב-1907 הכוראוגרף מיכאל פֹוקִין, יצר כוריאוגרפיה למוזיקה של ה"ברבור", סן-סאנס היה בין הצופים בקהל ואישר את יצירתו של פֹוקִין. ריקוד זה מעורר התלהבות רבה עד ימינו. (לקוח מתוך אתר האגף למוזיקה, המכון לקידום ההוראה והאינטגרציה, בר אילן)

רעיונות לפעילות כהכנת התלמידים

הפיל

הפיל מתואר באופן הומוריסטי כבקריקטורה או בדמות של וולט דיסני.

 

תכונות בולטות

מנוגן בקונטראבס ופסנתר

מנגינה ברגיסטר נמוך

קצב ולס, הדגשת פעמה ראשונה

ניגודים בין סטקטו ללגטו

מבנה: א-ב-א

בחלק ב'- סן-סנס מצטט קטעים מתוך יצירות של מלחינים אחרים המתארים..פיות! (כדי להעצים את אפקט ההומור והגרוטסקיות)

חזרה אל חלק א' – שימו לב לשינוי בליווי הפסנתר, בזרימה ובעדינות.

 

הצעות לפעילות

לשוחח על הקונטראבס ועל משפחת כלי הקשת.

האזנה ראשונ ה-חלק א': להקיש על הברכיים פעמה ראשונה מודגשת מלווה בתנועת גוף, שתיים חלשות על הכתפיים –לקבלת קצב הולס (1-2-3)

האזנה שניה - חלק א': ילדים הולכים בכבדות עם ידיים פשוטות לפנים כחדק. מדגישים פעמה כבדה.

האזנה שלישית להמשיך חלק ב': לשאול את הילדים במה הוא שונה מחלק א'. מה עושה הפיל בחלק זה? (למשל: מדמיין שהוא קליל כרקדנית בלט..).

המחזה: חלק א'- הפיל הולך בכבדות, חלק ב' - אבא פיל ואמא פילה רוקדים ולס וקוראים לפילפילון להצטרף, חלק ג' – הפילפילון ממשיך ללכת בכבדות ומסרב לרקוד...

 

הצבים הינה פארודיה על חלק ב' מתוך קאן קאן/ אופנבך.

מה הם אמצעי הפארודיה?

  1. איטיות
  2. כבדות
  3. טריולות בפסנתר בו זמנית עם המנגינה, הנותנות תחושת אי יציבות
  4. מצב רוח ואווירה

 

החלק השני של המנגינה הוא תוספת של סן סנס.

פעילות:

  1. לדבר על הליווי בפסנתר לעומת המנגינה בכלי הקשת. הליווי מתחיל את היצירה, ואף מסיים אותה.
  2. ללכת לפי המשפט המוסיקלי ולהסגר בסופו.
  3. בחלק ב' הילדים יכולים ל"הוציא ראש מהשריון" לפי הקפיצות במנגינה ובסוף לחזור ולהסגר.

להזכיר ולהשמיע חיות נוספות מהיצירה.

 

הקנגרו

תכונות בולטות

"הקפיצות" מתוארות על ידי:

סטקטו

קפיצות בגובה

הוספת "פרשלג"- צליל קצרצר ומהיר

קרשנדו ודה-קרשנדו

זמני "מנוחה" מתוארים על ידי:

לגטו

חילוף משקל

נגינה שקטה מאד (פיאניסימו)

 

הצעות לפעילות:

לבקש מהילדים לתאר את תנועת הקנגרו. לחקות את תנועתו.

כיצד תישמע מוסיקה המתארת את תנועתו? (סטקטו, קופצני)

השמעה ראשונה: האם קופץ כל הזמן? מה הוא עושה בהפסקות?

תנועה: קופצים ונחים עם המוסיקה.

לחלק לשלוש קבוצות/ילדים: כל קבוצה עם המשפט שלה. לשים לב לאיזו קבוצה יש משפט יותר ארוך.

להמחיז: ילד ואמא קנגרו. אמא מלמדת את ילדה לקפוץ. הילד יוצא וחוזר בקפיצות. אמא מלטפת אותו בלגטו. בפעם השלישית: יוצא בקפיצות, מסתובב עם הפנים אליה וחוזר. באקורדים של הסיום נותנים ידיים.

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
התזמורת הסימפונית ראשון לציון
חשבוניות מיקי 0544598010

mikitc11@gmail.com

ראשון לציון, זבוטינסקי 16 ראשלצ

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.