המהלך הרעיוני של המפגש עובר בין שתי נקודות מבט, האחת מוגדרת על-ידי חוויה במרחב סובייקטיבי, פנימי, והשנייה מוגדרת על-ידי חוויה במרחב ממשי, אוניברסלי, מרחב שתחום בזמן ומקום. המפגש עם התלמידים יעסוק בקשר שבין מחשבה-רגש-גוף והשפעתם ההדדית עלינו באופן אישי וכפועל יוצא מכך גם על יכולתנו ליצור קשרים חברתיים.
בשיחה אתמקד בשתיים מעבודותייֿ: האחת עוסקת ברגש שסוגר את היכולת לתקשר עם הסביבה והיכולת לצאת ממנו והשנייה מתמקדת ברגש שפותח אפשרות ליצור קשר. תחילה עבודת הוידיאו אֲנִי במִלְעֵיל העוסקת ברגשות כפחד וחרדה חברתית. לאחר הצפייה אפתח את השיחה לשיתוף וארחיב על פיתוח הרעיון ועל הקשר בין מחשבה-רגש-גוף. לאחר מכן אראה תיעוד מהמיצג MYNAMEIS העוסק בפעולת הגוף והיכולת לשנות לשנות מחשבה/רגש. אדבר על הרעיון שמאחורי הפעולה ולסיום אזמין את התלמידים להתנסות עצמית בכתיבה בשתי ידיים בו-זמנית ושיתוף בתחושות הגוף והחיבור למחשבה ורגש.
חלק ראשון - אֲנִי במִלְעֵיל | וידיאו 4.00 דקות. סטופ מושן (רישום), וידיאו, צילום | 2022.
לצפייה לחצו כאן
תסריט אוטוביוגרפי המקושר לעולמינו הרגשי, הסובייקטיבי, דרכו אנו מתבוננים על העולם.
תקציר: אֲנִי היא ילדה שחיה עם האמונה כי התגנבה לעולם ואסור לה להראות, פן תגורש מהארץ. חווית ילדותה מלווה בקופי הלב, שדים, שחוסמים את יכולתה לנוע ולדבר, כעונש על התגנבותה. העלילהֿ מתרחשת בראשה; הסמקה, בכי לא נשלט, לשון אילמת, וחוסר תזוזה, מאפיינים את שגרת חייה. אוקיינוס של דמעות כגלגל של בושה מחובר לראשה, כקסדה אדומה. המקום היחיד שהיא מרגישה בטוחה ושלווה הוא בבית העצמות (בית קברות) שם אין כניסה לשדים. העלילה מסתיימת עם נקודת הבנה שבכי הוא סימן. סימן לכך שהיא נמצאת במקום שאינו נכון עבורה, בבוץ, ורצוי שתמצא אדמה יבשה. הבנה זו מאירה בתוכה נקודה. ברגע זה, אֲנִי נזכרת בעצמה, מי הייתה לפני המחשבה שהתגנבה לעולם. זיכרון זה מצמיח לה כנפיים במקום שבו התיישבו השדים. הכנפיים מאפשרות לה להגיע לאדמה. הקסדה האדומה נפתחת והדמעות זולגות מטה ומרוות את הפרחים.
ההשראה לוידיאו נבעה מייחוס מיקום הרגשות לאיזורים שונים במוח:
- העלילהֿ מתרחשת בראשה; באונה הרקתית שם נמצאת ה׳אמיגדלה׳, שם נמצאים קופי הלב – השדים שבראשה.
- קורפוס קלוסום - כפיס המחבר בין שני חלקי המוח הוא מייצג אוקיינוס של דמעות.
- קליפת המוח - קסדה אדומה מחוברת לראשה, מייצג את בושה.
- בלוטת האצטרובל הנמצאת במרכז המוח, היא הנקודה שבה צומחות כנפיים במקום בו היו השדים.
חלק שני - MYNAMEIS. תיעוד וידיאו 2:25 דקות. | 2014 - 2017
לצפייה לחצו כאן
מהלך הבודק הקשרות אנושית מעבר לזהות ותרבות. פרפורמנס השתתפותי החל מ- 2014. משך הפעולה כשעה. הצופה מוזמן.ת לומר את שמו/ה בקשה או הצהרה. המילים נרשמות על גבי פקסיגלס בכתב אמבידקסטרי, שתי הידיים במקביל ככתב מראה. ככל שעובר הזמן התוכן נמחק והצורה נשמרת. בפעולה זו אני עומדת מול זכוכית וכותבת במשך שעה בכתב מראה (בשתי הידיים בו-זמנית) מילים שנאמרות על ידי הקהל. בפעולה זו אני בודקת מצב שבו הלב פתוח והאם באפשרותו לשנות קשר עם אנשים.
לצפייה בסרטון
לצפייה בסרטון
שושנה צ׳חנובסקי | ישראל, 1973.
אמנית רב תחומית. חיה ועובדת בתל אביב. בוגרת B.F.A בצלאל, M.Ed הפקולטה לאמנויות-המדרשה, בית ברל. זוכת פרס אלכס דה רוטשילד, מלגה בתכנית עמיתים מטעם עלמא-בית לתרבות עברית. מלגת אמן בקהילה ואמן מורה מטעם משרד התרבות. עבודותיי הוצגו בין היתר בסדנאות האמנים בירושלים, מוזיאון תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, הביאנלה לרישום ירושלים, גלריה לאמנות אום אל פחם, פסטיבל מוסררה מיקס, draw to perform בלונדון, רזידנסי בלודז׳, ברלין ופירנצה,
עבודתי נוגעת בעיקר בתהליכי פעולה פרפורמטיבים ומקושרת לפעולה רישומית הבאה לידי ביטוי באמצעי מבע מגוונים – חומר, וידיאו או פרפורמנס, תוך התייחסות לסימנים ושיירים הנותרים לאחר הפעולה. קיים קשר חזק בין הרצון שלי לאיזון לבין עבודתיי, כפועל יוצא, במהלך השנים פיתחתי טכניקה המתייחסת לקשר בין מערכת העצבים ולמבע רישומי עם חומר הפורצלן.
תהליך היצירה שלי משוטט בין מדעי המוח וגיאומטריה לבין שירה ופילוסופיה יוגית, ונע בין מדיומים כוידאו, אנימציה, כתיבה בו-זמנית, פעולה פרפורמטיבית ופיסול. מתוך ניסיון להבין רעיונות של אחדות ופיצול, תהליך עבודתי עובר דרך הקשר בין רגש-מחשבה-גוף. אני שואלת כיצד אירועים משפיעים על ההתנהגות האתית שלנו, שאני מאמינה קיימים מעבר ללאום, זהות, שפה ותרבות.
רעיונות לדיון הכנה ועיבוד לפני המפגש:
1. הכרות מקדימה עם מדיום הוידיאו והפרפורמנס.
2. שיחה המתכתבת עם מיומנויות רגשיות וחשיבותם עבור התלמידים.
3. הכנה של 2 ניירות A4 ו 2 עפרונות/טושים
במפגש אמן אדבר מזוית רגשית ומחשבתית שדרכם התפתחה יצירה.
בסיום המפגש אזמין את התלמידים לחוות פעולה אמנותית וכיצד היא משפיעה על רגש-מחשבה-גוף, נושא שארחיב במהלך השיחה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.