מוזיאון ארצות המקרא -פסיפס א'-ב' תשפא

תחום: אמנות פלסטית
תת-תחום: ביקור במוזיאון
משך זמן המופע: 90
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הדרכה בתערוכה
שם המפיק: מוזיאון ארצות המקרא
קהל יעד: א - ב
כמות קהל מקסימלית: 35
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 02/11/2020

פסיפס: כיתות א'-ב'

אמנות הפסיפס מוכרת מרחבי ארצות המקרא ופסיפסים שהשתמרו, מהווים צוהר צבעוני אל אמנות קדומה. במפגש בנושא פסיפסים ניחשף לפסיפסים הנמצאים במוזיאון ואשר עליהם דימויים שונים. נדגיש את משמעותם וסמליותם של דימויים מעולם החי והצומח שעיטרו פסיפסים רבים ונקשור את הצמחים שבפסיפסים לשבעת המינים שבהם התברכה ארץ ישראל. באמצעות הסיפור המקראי 'משל יותם' נלמד על משמעותם של צמחים בתרבות ישראל ונתחבר דרכו לאחד ממועדי ישראל: סוכות, ט"ו בשבט או שבועות.

 

מבנה המפגש (כשעתיים עם הפסקה באמצע)

  • סיור בגלריות המוזיאון/ מפגש מקוון או הגעה לכיתה (כשעה)
  • פעילות יצירה בעקבות הסיור ובהשראת המוצגים (כשעה)

 

"בגן אחד רחוק וירוק, גדלו עצים רבים, וביניהם עצי נוי גבוהים, עצי פרי מניבים, ושיחים קוצניים סביב הגן כחומה ניצבים. יום אחד, בקשו העצים שבגן להמליך להם מלך.

אבל מי מכולם הוא המתאים –

האם בעל הצמרת הגבוהה?

האם בעל העלווה הנאה?

או זה שפריו משובח וטעים?"

 

במפגש מקוון, במוזיאון או בהגעה לכיתה, תצא הכיתה יחד למסע חיפוש אחר מלך לעצים. את כל אחד מהמועמדים לכס המלוכה יפגשו התלמידים מתחבא בתוך פסיפס ממוצגי המוזיאון ודרכם יחשפו לטכניקת שיבוץ אבנים לפסיפס, יעלו את שאלת הקיימות בהקשר של צמחייה ובהקשר של דרכי השתמרות הפסיפסים לאורך שנים רבות כל כך.

יצירה: תמונת פסיפס מן הצומח (במידה והמפגש מקוון, בית הספר יקבל סרטון הוראות הכנה ורשימת ציוד להכנת היצירה באופן עצמאי).

 

מהלך ההדרכה:

יחד עם התלמידים נפגוש באחד מהפסיפסים המרהיבים המוצגים במוזיאון.

נתבונן בפסיפס ונלמד על מלאכת הפסיפס, מהיכן השיגו את האבנים הצבעוניות והיכן הציבו את הפסיפסים.

נשתמש בטכניקות של זום אין/ זום אאוט כדי לראות כיצד גם היום אנחנו יכולים להשתמש בטכניקה של הפסיפס (=פיקסלים) להעתקת וצביעה של תמונות.

נדון בקשת הצבעים ובמקור האבנים בהן השתמשו אומני הפסיפס ונלמד מדוע היתה זו מלאכה יוקרתית ויקרה.

נסיים בדיון על העיטורים בהם בחרו האומנים לעטר את הפסיפסים שלהם המספרים את סיפורים של האנשים והתרבויות מהם הגיעו.

(ניתן להרחיב את התכנית לדיון על שבעת המינים ולהתאמה לחגי ישראל).



שיעור מקדים בכיתה:

נציג בפני הילדים טכניקות אומנות שונות של העולם הקדום - ציור (פרסקו, כדים, ציורי קיר), חריטה (חותמות, כדים, פסלים), פיסול ופסיפס.

האם אנחנו מכירים את האומנויות האלה גם כיום? מה ההבדל בין האומנות העתיקה לאומנות המודרנית כיום? (כלים, טכניקות, צבעים וכו').

(לכיתות מתקדמות אפשר לדון במושג של הפיקסל, למה הוא משמש ואיך הוא קשור לפסיפסים).

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מוזיאון ארצות המקרא
02-5955305

education@blmj.org

ירושלים, שמואל סטפן וייז 21

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.