נשימה.ציור.תנועה הוא מפגש-מופע של שתי אמניות מחול, המשלב פעילות ציור בתנועה ומזמין להשתתפות. נמצא את הקול העצמי באמצעות הגברת המודעות למצבים הרגשיים השונים ולהבעתם בתנועה ובציור. ניתן ביטוי לתחושות ולרגשות דרך הגוף. הציור הוא תוצאה של תנועה ושחרור אנרגיה, נתחבר אל הגוף עם הדמיון, בסביבה מזמינה ומאפשרת. יחד נפחית מתחים, נחזק חוסן אישי וקבוצתי, נמצא שלווה בתבונת הגוף, ונשתחרר תוך תנועה ויצירה דינאמית, זורמת, מחזקת ומהנה.
המפגש בנוי בהתאמה להתפתחות המוטורית, הקוגניטיבית והרגשית של התלמידים על פי גילם.
דליה נתן בוגרת קורס שיטה טיפולית גוף נפש בתנועה ומוסיקה מטעם מכון וינגייט, בוגרת קורסים בתנועה, פסיכותרפיסתית גופנית בגישת הביוסינתזה, ליצנית רפואית ומטפלת בנשימה, בריפוי באמצעות תנועה וציור, בעלת ניסיון בהנחיית סדנאות תנועה לילדים ונוער וניסיון במופע מערב קהל.
דבורה פלטניק אמנית, בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול ירושלים, מדריכת אמנות במוזיאון, בעלת ניסיון בחינוך במסגרות החינוך החברתי, השתתפה במופעי אמנות רב תחומית המערבים קהל, בעלת ניסיון בהנחיית פעילות תנועה בשילוב אמנות לילדים ונוער במסגרת פעילות החינוך במשכן לאמנות עין חרוד.
היצירה נשימה.ציור.תנועה נוצרה מתוך אירועי השביעי באוקטובר 2023 והתקופה שבאה בעקבותיו והציפה בקרב כל אדם בישראל הרבה כאב וקושי. תכנית זו נוצרה מתוך הצורך במתן מענה למצוקת הנפש מתוך צורך לחזק את החוסן הרגשי של המפונים ושל הקהילות. התכנסות, קיפאון, התכווצות, שיתוק אלו רק חלק מביטויי הגוף למצב הרגשי אליו נקלענו. בחיפוש אחר דרכי ריפוי פנינו לכלים הבסיסיים הקיימים בתוכנו. נשימה, תנועה, יצירה. המופע ממחיש בקצרה את התהליכים בהם נתנסה במהלך הפעילות.
היצירה משלבת את כל החושים ומאפשרת לכל אחד להתחבר לתחושותיו, לרגשות המתבטאים בתנועה של הגוף במרחב ובחיים. האמניות ידגימו רצף תנועתי, שמתחיל בגוף ובמרחב האישי ובהדרגה נפתח לשיח ודיאלוג תנועתי. הציור בקו ובכתם הינו ביטוי של האנרגיה המשתחררת מן הגוף, המופע מעורר חושים ודמיון, משחרר, מעורר צחוק ומענג גם את הצופים בו, ממחיש ומזמין להתנסות בחוויה.
קסם הריפוי הטבעי קיים בתוכנו, ולגוף ולנפש תעצומות שמומלץ להכיר ולתרגל. בסדנא המוצעת נתחבר לחושים ולרגשות שלנו. המלצות לקראת המפגש לקיים בכיתה משחק, יצירה דיון או שיח שבו נאפשר לתלמידים להיות קשובים לחושים וליכולת שלנו להיעזר בהם למטרות הרגעות ביומיום:
פעילות הפגה מהנה - מציירים מקצבים
- להכין מראש: מעגל ישיבה. במרכז המעגל מניחים קופסא של גירי פנדה צבעוניים, ו3 בריסטולים לבנים רצוי גדולים (A3 עד גיליון)
- הנחייה לתלמידים: ניצור מקצבים בהשראת צבעים, על כל מקצב חדש להצטרף בדיוק בתזמון הנכון ולהקפיד על חזרתיות.
- יושבים במעגל: מזמינים למרכז המעגל 3 ילדים שיתבקשו לבחור להם צבע מתוך קופסת הגירים ולבטא את המקצבים שהם שומעים בקווים ובכתמים.
- התלמיד הראשון נותן מקצב קבוע איטי עם כפות הרגליים וכולם מצטרפים.
- בהדרגה (ולא לפי הסדר) כל תלמיד בוחר צבע אותו הוא מבטא במקצב חדש משלו המתווסף למקצב הכללי. (התלמיד יבחר עם איזה חלק של הגוף הוא יצור את המקצב).
- לאחר שכל התלמידים הוסיפו את המקצב שלהם ושמענו את המוסיקה שנוצרה והתבוננו בציור שהתקבל בהשראתה – נעצור.
- סיכום - נשאל בסבב:
- מי רוצה לשתף אותנו איזה רגש או מחשבה עורר בו הצבע וכיצד היווה השראה למקצב.
- איך הרגשת כשצירפת את המקצב שלך למקצב עם כולם? האם חווית קושי או הנאה? מה המשמעות של המקצב האישי? ומה המשמעות של המקצב המשותף?
פעילות הפגה מהנה – גוף ורגש:
- חלקו את הכיתה ל-6 קבוצות.
- הכינו 6 פתקים מראש ורשמו על כל פתק צמד מונחים מתוך הרשימה: פתוח/סגור; גבול/ללא גבול;
מתוח/משוחרר; מכווץ/רפוי; אנרגטי/כבוי; זורם/קטוע.
- חלקו פתק לכל קבוצה, כל קבוצה שומרת בסוד את צמד המונחים שקיבלה.
- בקשו מכל קבוצה לקיים סיעור מוחות על צמד המונחים שקיבלו - כל אחד מציע מילים שזה מזכיר לו. (למשל: פתוח/סגור = שמח/עצוב, קופסא ומכסה, שחור לבן, חיבוק וניתוק...)
- על כל קבוצה להמחיש את המונח שלה באמצעות הצבה משותפת של הגוף על ידי כל חברי הקבוצה. זאת אומרת חברי הקבוצה יוצרים באמצעות מנחי הגוף שלהם יחד - פסל דינמי (המשתנה ממצב למצב) וממחיש את צמד המונחים ללא מילים.
- על שאר הקבוצות לנחש תוך מספר שאלות ותשובות של כן/לא מהו צמד המונחים אותו ממחיש המיצב האנושי שיצרו.
- סיכום - נשאל בסבב: האם הצלחתם לנחש?
- שתפו בסבב:
- כל קבוצה - מהן המילים שהעליתם בסיעור המוחות?
- התייחסו לצמד המונחים ולמשמעות אותה בחרתם להמחיש
- האם המונחים מבטאים רגש?
- האם הרגש מתבטא במנחי הגוף?
- איך הרגשתם באופן אישי?
- איך הרגשתם בשיתוף הפעולה?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.