ילד חוץ - היצע נוסף

תחום: ספרות
תת-תחום: ספרות
משך זמן המופע: 60
סגנון: פרוזה
שם הרכב: מספרים ומוזיקאים
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: דורון שריפי
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/06/2023

טקסט גב הספר -  ילד חוץ

בגיל עשר וחצי עוזב דורון את ביתו רווי האלימות בקרית שמונה ובעידודה של אחות גדולה הוא עובר לקיבוץ כילד חוץ כדי להיחלץ מעתיד חסר תוחלת.

בקיבוץ הוא חווה חוויות קשות. האלימות של אביו מתחלפת באלימות מילולית ופיזית קשה של ילדי הקיבוץ, שאינם מקבלים אותו כאחד משלהם.

במשך חמש שנים ארוכות מנשוא הוא חש דחוי, מושפל ומנודה. מילד בעל כושר ביטוי שמפליא לשיר הוא הופך לנער שתקן ומגמגם, את זעמו הוא פורק בוונדליזם חשאי כלפי רכוש הקיבוץ וכלפי הפוגעים בו. השנאה העצמית מכניסה אותו למעגל של הרס בלתי נשלט.

נקודת האור הגדולה בחייו הוא יאיר רובין (קויה), מדריך דרמה שפותח חוג בקיבוץ. שם הוא פותח את צוהר ליבו לראשונה בחייו ומבין שעליו לנוס על נפשו.

בעזרת אחותו הגדולה, שמבלה אתו חודש ושבוע בזמן החופש הגדול בלימוד יומיומי שקדני, הוא מצליח לעבור את מבחני הכניסה לכפר הנוער הדסים, שם הוא פורח מבחינה לימודית וחברתית וחוזר לשיר לאחר חמש שנות אלם. 

במאמצים כבירים דורון מצליח להתקבל לשירות בשייטת 13 ובקיבוץ לא מאמינים עד שהם רואים אותו  משתתף בטקס סיום של קיבוצניק אחר. מבחינתו זהו טקס הניצחון על הקיבוץ.

לאחר השחרור מהצבא דורון עובד כמדריך בפנימייה ומחליט לעזוב את הארץ כדי לעשות סדר במחשבותיו. חמש שנים הוא מסתובב בתאילנד, נפאל, אוסטרליה ויפן אך דומה, כי בכל מקום שאליו הוא הולך אינו מוצא מנוחה לנפשו.

באירוע מלא הוד בבית הקברות, שבו נהג להתבודד ולחמוק מילדים מכים בקיבוץ, חווה דורון הארה והבנה שיצליח בחייו. הוא נודר להקדיש את חייו לילדים סובלים כמו זה שהיה בעצמו, ואת הנדר הזה הוא מגשים עד עצם היום הזה.

      עם חזרתו ארצה הוא עובר מסע פסיכולוגי, מצליח בלימודיו, עושה חיל בעבודתו כמחנך וזוכה בפרס מכובד.       

כיום דורון נשוי עם שלושה ילדים, מורה לעברית בחברה הערבית, שם הוא מרגיש שוב "ילד חוץ" אבל הפעם הוא  אהוב ומקובל, כמי שמצא את "קיבוץ גן העדן" בתוככי החברה הערבית בארץ ישראל.

הספר מבוסס על אירועים אמיתיים מחייו של הסופר.

 

 





הסופר דורון שריפי הינו איש חינוך שגם זכה בפרס ריקנאטי למורה היזם על עבודתו עם נוער בסיכון באורט מעלות. כיום דורון מורה לעברית בחטיבות ביניים בחברה הערבית ותורם ממרצו למען קרוב לבבות בין יהודים וערבים. הרעיון לכתוב ספר נולד מתוך מצוקה של הסופר עוד בהיותו בכיתה ו' לפני 48 שנים.                                                                                              הוא החליט שבבגרותו יפרסם ספר ויספר על תוכנו בפני תלמידי בתי ספר, כדי להעביר להם את מסריו:

  1. דחייה חברתית וחרם הינם פעולה אכזרית ומסוכנת הן לילד הדחוי והן לחברה, כיוון שהנפגע עלול לפגוע בחברה ובכך לפגוע גם בעצמו ובחייו.
  2. חשוב לספר למבוגרים משמעותיים על קשיינו וסבלנו. אסור להדחיק ו"לשמור בבטן" כי זה מסוכן ועלול להיות הרסני.
  3. חשוב להאמין בעצמך ולדעת שאין דבר העומד בפני הרצון, ניתן לצאת מכל תסבוכת רגשית/נפשית ומכל מצב בעייתי וקשה.
  4. חשוב לאזור אומץ ולספר לאבובת לבך שהיא אהובתך ללא חשש מדחייה (מסר לבני נוער בוגרים).
  5. על חשיבות אנשי החינוך ומבוגרים משמעותיים בחייו של ילד. הסופר זכה למורה לתאטרון בשם יאיר רובין (קויה) שהציל את חייו והפך למורה לחיים עד לעצם היום הזה, הוא ואשתו ג'ודי קראוז (מאיירת כריכת הספר), רואים בו חבר ובן משפחה וילדיו כם נכדיהם.
  6. אפשר להצליח בלימודים, בשירות הצבאי, ביחסים חברתיים ויחסים זוגיים, אפשר להצליח בלימודים אקדמאיים ולמצוא עבודה מתאימה מלאת סיפוק.
  7. אפשר להתחתן ולהקים משפחה כנגד כל הסיכויים.
  8. על חשיבות הסליחה לעצמנו וגם בפוגעים בנו כדי שלא להשאיר בנו כעסים אנרגייה שלילית.
  9. על חשיבות הסליחה להורינו כי הדיבר: "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך על פני האדמה". דהיינו - עלינו לסלוח להורינו למען חיינו שלנו.
  10. על חשיבות העבודה העצמית בבעיותינו, למען בניית חיינו לעתיד.
  11. על חשיבות הטיפול בעצמנו וכמיהה לסובלימצייה (עידון הרגשות) בעזרת האומנות והכתיבה כדרך לשחרור מתחים וכעסים. 
  12. הסופר יקרין שירים מקוריים שכתב, הלחין וערך. שירים שהם חלק מיצירתו.

לכל אחד מאיתנו יש מסר וסיפור שמחובתנו להעבירו לכלל, כדברי המשורר הרב קוק: "צריך שכל איש יידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר ואין נרו כנר חברו ואין איש שאין לו נר."

דורון בקשר עם מפיק בעל שם המעוניין להפיק סדרה לטלוויזיה על בסיס סיפורו וספרו של דורון, זהו חלום נוסף העומד להתגשם וגורם לסופר לשמחה רבה.

אני ממליץ שבשיעורי חינוך ידונו בנושאים: אלימות פיסית ומילולית, אלימות ברשת, דחייה חברתית, הסכנות שבחרם חברתי ועל הכאב של מי שחווה את הנידוי.

אפשר להקרין את דבריה המרגשים של אופק ראשון, שהדליקה משואה בטכס הדלקת המשואות בחג העצמאות של שנת 2023. משואה שהודלקה למען הדחויים בחברה החווים חרם ונידוי חברתי כואב. 

אפשר להקרין סרטונים בנושאים הנ"ל ולשוחח על כך.

ניתן לאסוף מהרשת כתבות על ילדים וילדות שהתאבדו בשל חרם חברתי (ולצערנו יש הרבה מקרים כאלה).

ללאחר המופע ממליץ לקיים מפגש כיתתי בו התלמידים יביעו את הרגשתם ותחושותיהם שעלו בעת ההרצאה של הסופר

מפרט טכני מקרן (יחד עם כבל HDMI ;לחיבור למחשב נייד) ;מסך גדול מקרופון סטנד הגברה
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה של המחנכת אודרי סרפר

לינק לצפיה

המלצה של גיורא אבידור מנהל בית הספר

לינק לצפיה

המלצה של המורה ניר אליאב

לינק לצפיה
דורון שריפי
0544449362

doronsharifi@gmail.com

כרכום, זית 113

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.