סוד האינסוף והמפץ הגדול-תשפא

תחום: מחול
תת-תחום: מפגש מחול
משך זמן המופע: 45
סגנון: תאטרון מחול
שם הרכב:
סיווג: מפגש
שם המפיק: אנסמבל שרונה פלורסהיים - עמותת הכוריאוגרפים
קהל יעד: א - ו
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 03/11/2020

המפגש סוד האינסוף והמפץ הגדול הוא עיבוד למופע סוד האינסוף של נעה.

היצירה המלאה נוצרה כחלק מפרויקט 'עפים' של הפיס להפקת יצירות מחול לילדים ומאז הבכורה בשנת 2015 ממשיכה להופיע באופן קבוע בסוזן דלל וברחבי הארץ.

המוזיקאי אילן גרין, הבימאית והכותבת עירית לוז והכוריאוגרפית שרונה פלורסהיים שילבו כוחות ויצרו שפה בימתית יחודית ורעננה המחברת מדע ואמנות מחול ופיזיקה בצורה קלילה ומלאת הומור. המפגש בהרכב של 3 מבצעים מורכב מחלקים נבחרים של תנועה טקסט ומוזיקה מתוך המופע השלם, המלווים בשיח ודיאלוג פעיל עם הילדים הצופים.

בשפה נגישה ומשולבת של תיאטרון ומחול המפגש מקרב את הילדים לעולם המדעי המסקרן וחושף בפניהם את הגילויים המפתיעים והמרתקים של הפיזיקה המודרנית.  מושגים כמו ה"מפץ הגדול", "חלקיקים קוונטים", "האינסוף" ועוד מקבלים ביטוי מוחשי וחוויתי באמצעות תנועה, מוזיקה וטקסט.  הילדים מוזמנים להשתתף במשחק המופלא של החלקיקים ולגלות, את סוד האפשרויות האינסופיות.

החיבור בין הידע המדעי והביטוי אמנותי המייחד את המפגש בא מתוך הכרה עמוקה בערך של השיתוף בין התחומים ובפוטנציאל העצום ששיתוף זה יוצר הן מנקודת מבט יצירתית והן מנקודת מבט חינוכית. השותפות הזו מבקשת לעורר בילדים סקרנות, מודעות והערכה באשר לטבע המציאות, עולם החומר בו אנו חיים, היקום העצום סביבנו ומקומינו בו.

במפגש ישתתפו 3 מבצעים: שני רקדנים והכוריאוגרפית שרונה פלורסהיים אשר תנחה את המפגש. מעבר לתכנים הבנויים בתנועה וטקסט  יתאפשר מפגש אינטימי ובלתי אמצעי עם הרקדנים והכוריאוגרפית המזמין לדיאלוג חי ורלוונטי עם הילדים הן לגבי התכנים של המפגש והן בנוגע לתהליך היצרה במחול.




רעיון, ניהול אמנותי וכוריאוגרפיה: שרונה פלורסהיים

כתיבה ובימוי: עירית לוז

מוסיקה מקורית: אילן גרין

עיצוב תלבושות ואביזרים: נאוה שטר

רקדניות שותפות ליצירה: ניצן לדרמן, אור אבישי

עיצוב תאורה: עדי שימרוני

המופע נוצר במסגרת פרויקט "עפים" בתמיכת המועצה לתרבות ואמנות של הפיס.

רקע להבנת היצירה :

שואלים אותי לא אחת: מה הקשר בין מחול ופיזיקה?

ואני עונה: "זה הכי טבעי בעולם! כי פיזיקה בעצם עוסקת בתנועה - מהחלקיקים הכי קטנים ועד הכוכבים והגלקסיות והיקום כולו, שנמצא בתנועה מתמדת של התרחבות. זה ממש מתבקש! בעבודה הנוכחית הרקדנים הם חלקיקים, שעוברים את המפץ הגדול ומתארים את קורותיהם". הרעיון ליצירה נולד בעקבות המפגש שלי עם התיאוריה של מכניקת הקוונטים-  אחד הגילויים הסוערים והמדהימים של הפיזיקה המודרנית במאה השנים אחרונות- והרצון שלי לשתף את הילדים בידע המרתק שפגשתי ובהשלכות שלו על המחשבה שלנו. כי מה שחשוב זה לא הידע בפני עצמו אלא האפשרויות החדשות שהידע הזה פותח בפנינו!

באופן מאד כללי ומקוצר מכניקת הקוונטים עוסקת בחלקיקים הזעירים ביותר המרכיבים את כל עולם החומר ביקום סביבנו ובהתנהגות המפתיעה שלהם. החלקיקים שמקורם במפץ הגדול יכולים להיות באופן פוטנציאלי בהרבה מקומות בו זמנית ורק ברגע מסוים הם מסתדרים במקום ובצורה מסוימים. הדינמיות וההשתנות של החלקיקים שבכל רגע נתון יש להם אינסוף אפשרויות להיות, הציתה לי את הדמיון והולידה את הרצון לתרגם את הידע המדעי המורכב ליצירה אמנותית לילדים. יצירה המשלבת מחול ותיאטרון ומספרת את הסיפור של החלקיקים  בשפה חוויתית , משחקית מלאת דמיון והומור.

החיבור בין הידע המדעי והביטוי אמנותי המייחד את המופע, בא מתוך הכרה עמוקה בערך של השיתוף בין התחומים ובפוטנציאל העצום ששיתוף זה יוצר הן מנקודת מבט יצירתית והן מנקודת מבט חינוכית. השותפות הזו מבקשת לעורר בילדים סקרנות, מודעות והערכה באשר לטבע המציאות, עולם החומר בו אנו חיים, היקום העצום סביבנו ומקומנו בו.

לקראת ולאחר מופע :

מה שחשוב זה לא הידע בפני עצמו אלא האפשרויות החדשות שהידע הזה פותח בפנינו! מעבר לידע המדעי המדויק שהיצירה מנגישה לקהל הילדים היא גם עוסקת בכמה נושאים פילוסופיים ערכיים שניתן להתייחס אליהם לפני או בתום המופע:

  • התפיסה שניתן לראות דברים ביותר מאשר דרך אחת ולמעשה יש אינסוף דרכים לראות את המציאות והעולם. אם רק נשנה את נקודת המבט שלנו נוכל להסתכל כל פעם בדרך אחרת על אותו דבר. מה התפיסה הזו מייצרת עבור כל אדם ומה המשמעות שלה כשמשהו אחר רואה את הדברים באופן שונה ממני? 
  •  המושג אינסוף והמשמעויות שלו ברמה האישית. אם יש כל כך הרבה אפשרויות אז איך בעצם אני בוחרת את הבחירה שלי מבין כל האפשרויות? החופש לבחור והשאלות שמתעוררות בעקבות החופש הזה: איך בוחרים? איך אני יודעת אם בחרתי נכון? איזה שיקולים מתקיימים במחשבה על הבחירה ומה מכריע? האם אני מוכרחה לבחור?
  • עידוד של הילדים לפגוש את המציאות מתוך סקרנות ורצון לדעת. במהלך המופע יש משפט שחוזר כמה פעמים ונאמר ע"י החלקיקים לילדה נעה כשהיא פוגשתמשהו לא מוכר: "זה שאת לא מכירה אותו לא אומר שהוא לא קיים". יש הרבה דברים בעולם שאנחנו לא מכירים ולא נחשפנו אליהם. איך אנחנו מגיבים כשאנחנו פוגשים ידע חדש? האם אנחנו סקרנים? מתנגדים? לא מתעניינים? האם אנחנו אקטיביים או פסיביים אל מול ההפתעות והחידושים הבלתי פוסקים?

 

הצעות לפעילויות המשך:

  1. משחק האינסוף: כל ילד כותב או אומר את כל הדברים שהוא חושב על המושג אינסוף. מה הוא מבין מהרעיון הזה באופן אינטואיטיבי? איזה דברים הוא מכיר מהעולם שלו שאפשר לייחס אליהם את המושג אינסוף? אינסוף גלים בים, אינסוף כוכבים בשמיים, אינסוף מילים שאפשר להמציא, אין סוף ריקודים שאפשר להמציא ולרקוד, אינסוף מנגינות וכו'
  2. שינוי נקודת מבט: כמה ילדים מסתכלים על אותו חפץ או אותה תנועה או פעולה וכל אחד אומר מה הוא רואה. משנים כיוונים כל פעם או מפעילים את הדמיון. מנסים למצוא כמה שיותר אפשרויות. למשל על שולחן או על כיסא הפוך או על עץ בגינה .... אפשר גם בתנועה: ילד אחד ממציא פסל בתנועה והילדים האחרים מסתכלים על הפסל כל פעם מזווית אחרת ואומרים כמו מה זה נראה להם.
  3. לכתוב או לשתף בשיחה על רגע של בחירה קשה או מורכבת: מה הייתה הבחירה? למה זה היה מורכב? איך החלטתי בסוף ומה עזר לי להחליט? 
  4. המפץ הגדול: לבקש מהילדים למצוא חומר באינטרנט על המפץ הגדול ולנסות להבין מה קרה ברגע הזה ואיך התפתח העולם שלנו מאותו הרגע ועד היום? מעין שאלה מחקרית שהיא הרחבה של החשיפה שהמושג מקבל במופע. להשתמש במופע כמקפצה להרחבת עולם הידע של הילדים. 
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

ביקורת אתר הבמה 2015

לינק לצפיה
אנסמבל שרונה פלורסהיים - עמותת הכוריאוגרפים
054-4255797

sharonaflo@hotmail.com

כרם מהר"ל, ת.ד 252

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.