שיחת גריינדר בין בחור לבנוני ובחור ישראלי מתפתחת למערכת יחסים בלתי אפשרית, בצל מתיחות הולכת וגוברת בין שתי המדינות.
בועז וג׳ורג׳ מכירים בגריינדר. הוא בישראל והוא בלבנון. הם שניהם להוטים, אבל לא יכולים להיפגש. משהו בשיחה מרגש את שניהם. המרחק, הגדר, האויב, הזרות. השיחות מתפתחות והם מחליטים להיפגש בברלין, אי של שלום בעולם של מלחמות. אך במציאות המזרח תיכונית הגבול שבין שתי המדינות מתחמם, והם נאלצים לקבל הכרעות קשות.
הגדר ألسياج היא דרמה וירטואלית על שני אויבים שלא היו אמורים להיפגש, ושמנסים כנגד כל הסיכויים לרקום קשר זוגי. 16 שיחות מאפליקציית ההיכרויות מתגבשות לכדי מערכת יחסים חוצת תרבויות, פוליטיקה ומלחמות. היא ייחודית לשניהם, אך משותפת לקשרים הזוגיים של הדור שלנו. מערכות יחסים אמצעיות, בין מסכים, בין מילים כתובות, אימוג׳ים וגיפים.
ההצגה נבחרה לרשימה הקצרה של פרס קיפוד הזהב (2019) וקיבלה מועמדות למחזאי השנה (נמרוד דנישמן) ושחקן השנה (מוראד חסן). ההצגה נבחרה להשתתף בחשיפה בינלאומית לתיאטרון (2019), והופקה בתיאטרון Dirty Laundry בניו יורק (2019).
זוהי יצירת הביכורים של הבמאי והמחזאי נמרוד דנישמן. היא נכתבה במקור בתרגיל גמר למסלול בימוי בסמינר הקיבוצים, והמשיכה באופו עצמאי ברחבי הארץ. נמרוד שותף גם בפרויקטים: קרה באמת - הפודקסאט התיאטלי (תמונע) ובהצגה ״יותר מזה אנחנו לא״ מאת גל צ׳פסקי (צוותא).
מוראד חסן - שחקן תיאטרון יפו. מבין עבודותיו: תיאטרון עצמאי: בושה (עם עינת ויצמן), פידרה (היאס עבאס), נעליים אדומות (גיא אלחנן), שחרור (שי גולדשטיין), חלקי פנים (טליה הופמן). תיאטרון יפו: האי, ההודאה, מחכים לגודו. תיאטרון אל מידאן: אל-תג׳ריבה-עאמר חליחל, הזמן המקביל, 1945, העששית הקטנה, אהרון והעיפרון הסגול. תיאטרון הסטודיו: יוליה. תיאטרון ג׳בינה: ג׳וחא ובהלול, אלשאטר חסן. האקדמיה לאומנויות הבמה: וויצק (וויצק), הסוחר מוונציה (שיילוק). לימודים: הלוויה חורפית. סרטים: זייתון (ערן ריקליס). סדרות: החממה (תפקיד אורח), רון (תפקיד אורח), כפולים (תפקיד אורח).
יואל רוזנקיאר - שחקן קבוצת התיאטרון החיפאית. מבין עבודותיו: תיאטרון חיפה: איך לקום מכיסא, אמסטרדם, פאקינג תתעוררו. תיאטרון יפו: סעדון אל-מג׳נון. תיאטרון עצמאי: אהבה וכסף (משה פרלשטיין), הבריחה (תום שוורצברג). לימודים: הסערה (טל ברנר), remember (יעל תורג׳מן), הממונה על משאבי אנוש (איציק ויינגרטן) קולנוע וטלוויזיה: הצלילה (יונה רוזנקיאר), הקיבוצניקים (הוט). זכייה משותפת בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בירושלים 2018.
עדי דרורי - שחקנית וזמרת עצמאית, מבין עבודותיה: תיאטרון עצמאי: חצאית כאן קודקוד (יצירה מקורית). חג המחזמר: צבא שמיים (אורי פסטר). לימודים: השחף (ירון אדלשטיין), טנגו (סיני פתר), שמונה וחצי (מירי לזר). שירה: אנסמבל שרים מחזמר בחג המחזמר, החיים כטיוטה (הרכב מקורי), טקסים ואירועים בקיבוץ געש, בית הפלמ״ח, מורשת, הד, הבינתחומי הרצליה.
שירן לוי - מעצבת במה ותלבושות. מבין עבודותיה: הקאמרי: מיהו יהודי (תפאורה ותלבושות) אנסמבל עיתים בשיתוף הקאמרי: מסע בן חלמונים (תפאורה). גודמן: הכל אודות אימא (תפאורה), יורם לוינשטיין: קרום (תפאורה). תאטרון הנפש: ימי שלישי עם מורי (תלבושות). בת שבע: מלבישה. תיאטרון אורנה פורת: אביזרנית. לימודים: פציעות קטנות (תפאורה ותלבושות), אותלו בפרויקט ״שייקספיר על הדשא״ (תלבושות), תבקשי משאלה (סרט) (ארט דירקטורית), זרות (וידאו-ארט) (פרופס).
איתי לאור - במאי, מוסיקאי ויוצר עצמאי, מבין עבודותיו: קרה באמת - הפודקאסט התיאטרלי (תמונע) אואזיס (תיאטרון יפו) תיאטרון הקאמרי וגשר: תמונות מחיי נישואין (שחקן משנה) תיאטרון עצמאי: חלום ליל קיץ ביער בן שמן (עוזר במאית ומפיק), רעב בפסטיבל עכו (עוזר במאית ומפיק). לימודים: פציעות קטנות (בימוי). מוסיקה: החיים כטיוטה (הרכב מקורי).
ההצגה ״הגדר״ עוסקת ביחסים להט״בים וירטואלים בין שתי מדינות אויב במזרח התיכון: ישראל ולבנון. ההצגה מפגישה את התלמידים הצופים ברומן בין שני גברים, כשאחד מהם הוא ערבי לבנוני. המפגש הזה הוא ייחודי להצגה, והוא פתח לדיון זהותי עמוק עבור התלמידים בשלוש תמות מרכזיות:
- יחסים וירטואליים בתוך אפליקציית הכרויות
- יחסים להט״בים
- יחסים בין בני לאום שונים במזרח התיכון
הכנה להצגה
- בדיון ההכנה להצגה ניתן לשאול את התלמידים על מפגש פוטנציאלי עם אדם ממדינה מזרח תיכונית זרה: מעניין אתם לפגוש אדם שחי מעבר לגבול? מה הייתם רוצים לשאול אותו? מה הייתם רוצים לדעת עליו? מה הייתם רוצים לספר לו? ניתן גם לשאול אם יצא להם להכיר אדם ממדינה מזרח תיכונית אחרת: במציאות (טיולים בחו״ל, למשל) או ברשת (שותף למשחקי מיינקראפט? יוטיובר שהם אוהבים?)
- אפשר גם להתייחס לרומן הלהט״בי, ולשאול אם ראו הצגה שיש בה דמויות להט״ביות על הבמה? התיאטרון הישראלי קצת פחות התקדם בנושא הזה ואין ייצוג נרחב של דמויות להט״ביות על הבמה. זהו פתח לשיחה על חשיבות של ייצוג כזה, והאם יש בכך צורך, בניהם, להציג על הבמה יחסים להט״בים? האם, לדעתם, יש צורך בתיאטרון שמציג דמויות אחרות?
לאחר ההצגה
בדיון שלאחר ההצגה אפשר ורצוי להעמיק בנושאים שעלו בהכנה בעקבות הצפייה:
- מה הם הרגישו בעקבות הרומן שצפו בו בהצגה?
- האם לדעתם רומן כזה יכול להתקיים במציאות?
- האם יכול להיות לרומן כזה סוף חיובי? האם הוא יכול להימשך במקום אחר בעולם?
- מה עמדתם בנוגע לבחירות של שתי הדמויות? בועז בוחר להישאר בישראל ולהיענות לצו הגיוס. ג׳ורג׳ בוחר לעזוב את לבנון ולנסות חיים אחרים באירופה?
בנוסף, כדי לפתוח את השיחה על המרחב שבו הרומן הזה התקיים. מעניין לשאול את התלמידים אם יש להם חברים וירטואלים, מרשתות חברתיות, משחקים וירטואליים או אפילו אפליקצית הכרויות. כדאי להעמיק בנושא הזה מולם, שכן זה מרחב שקיים גם עבורם ותמונות בו הזדמנויות וקשרים חזקים, האם קשר שנשאר במרחב הוירטואלי הוא קשר אמיתי מבחינתם? שניתן להיות מעורבים בו רגשית?
סוג במה |
מקצועית |
רוחב |
8 |
עומק |
5 |
גובה |
3 |
מספר אומנים |
4 |
מספר אנשי צוות |
2 |
זמן הקמה |
5 זעות |
שפת המופע |
עברית (כתוביות באנגלית וערבית) |
החשכה |
כן |
סאונד |
כן |
תאורה |
כן |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.