הקדמה :
ילדים רבים נוצרים בליבם סודות ומצבים רגשיים מורכבים ואינם משתפים את הרהורי ליבם.
באמצעות סיפורי, המעלה את נושא : משאלות הלב, בו " דג הכסף הגדול", מגשים את משאלות, ניתנת לילד אפשרות לשתף את מחשבותיו , כל זאת באמצעות: ציור, הבעה מילולית ותנועה.
בסיפורי, הנני שמה דגש משמעותי על העשרת השפה ,חריזה, מושגים וביטויים.
הערה : יינתן ספר מתנה- לכל גן/כיתה בהם נערכת שעת הסיפור.
שעת הסיפור מתבססת על 3 ספרי (ניתן לבחור סיפור אחד לפעילות):
ציפציפה על קו החוף
ציפציפה ביער
מעשה בנקודה וציפציפה אחת.
1. תוכן המפגש לספר "ציפציפה על קו החוף" :
ציפציפה הינה ציפור המלווה את הילדים בטיולם על קו החוף, במהלכו פוגשים הילדים את: "מוקי" הכלב ,חברים נוספים ואת "דג הכסף הגדול", המגשים את משאלות לב הילדים.
שעת הסיפור משלבת :
תפאורה.
קטעים מוסיקליים וגיטרה.
שיתוף הילדים כמנגנים בכלי הקשה, משתתפים פעילים, שימוש באביזרים ועוד.
פעילות להמשך :
בתום הפעילות ניתנות אפשרויות לצייר את משאלות הלב האישיות.
ציור בהמשך לנקודה... והתייחסות להרפתקאות וההתמודדות בפתרונן.
2. תוכן המפגש לספר "ציפציפה ביער"
הכנה למפגש :
התייחסות למושגים: תקשורת בין אישית, שמירה על איכות הסביבה, דרכים לפיתרון בעיות.
תוכן המפגש :
ציפציפה, הציפור מלווה את 5 הילדים: איתן, ליאור, הדר, נועה ונדב ביציאתם מביתם לטיול ביער.
בדרכם פוגשים את החתולה וגוריה, שיירת נמלים, הקיפוד ואת הסלע הגדול המתדרדר בדרכם.
בטיולם ביער מתייחסים הילדים אף לשמירה על איכות הסביבה.
התמודדות הילדים עם סיטואציה מפתיעה, השיח ביניהם ופתרון הבעיה, כל אלו באים לידי ביטוי בסיפור זה.
התמקדות : בהעשרת לשון, מושגים: סימני דרך, תקשורת בין אישית ושמירה על איכות הסביבה.
שעת הסיפור משלבת :
קטעים מוסיקליים, נגינה בגיטרה, שימוש באביזרים ואמצעי המחשה, כלי הקשה לשימוש הילדים ותפאורה.
פעילות להמשך: הילדים יעלו סיטואציות מחייהם המעלות בעיות ודרך פתרונן.
VIDEO
VIDEO
נירה חצ'ק (M.A) -
אשת חינוך. בעבר, עבדה כגננת, מדריכת גננות, ניהול מרכז למוסיקה בתכנית "גוונים" לגני ילדים בכרמיאל, הקמה והובלת פרויקט הדרכה במוזיאון המשלב מוסיקה לגני ילדים - במשרד החינוך.
כיום סופרת ילדים, עורכת שעות סיפור בגני ילדים ובבתי ספר, מדריכת הורים, מנחה סדנאות באינטליגנציה רגשית, מדריכה סדנאות בכתיבה יוצרת ומורה למוסיקה בגני ילדים.
ספריה :
ציפציפה על קו החוף
ציפציפה ביער
מעשה בנקודה וציפציפה אחת.
הערה : על ספרים אלו מתבססת שעת הסיפור המוסיקלית בהתאם לבחירה.
הערה : מאיירת ספרי, שירלי רופולוביץ', מאובחנת על הרצף- כאספרגר.
התייחסות לשיח עמה והתקשורת המיוחדת אשר נוצרה במהלך כתיבת הספרים ושילוב האיורים הצבעוניים והמיוחדים המשתלבים בטקסט.
נושא משמעותי : שילוב החריג בחברה (נושאים נוספים המתקשרים לסיפורים מצוינים בהמשך).
ב"יוטיוב" מופיע סרטון בנושא זה: "הגשמת מישאלות".
הכנה לסיפור "ציפציפה על קו החוף" :
התייחסות למושג משאלות הלב ומשמעותו.
התייחסות לביטויים המופיעים בסיפור. לדוגמה: כחץ מקשת,
פעילות המשך לסיפור "ציפציפה על קו החוף": :
בתום הפעילות ניתנות אפשרויות לצייר את משאלות הלב האישיות.
ציור בהמשך לנקודה... והתייחסות להרפתקאות וההתמודדות בפתרונן.
פעילות הכנה לסיפור "ציפציפה ביער" :
התייחסות למושגים וביטויים המופיעים בסיפור: סימני דרך,טיכסנו עיצה, שיתוף פעולה, אגלי טל
פעילות המשך לסיפור " ציפציפה ביער" :
הילדים יעלו סיטואציות מחייהם המעלות בעיות ודרך פתרונן.
מפרט טכני
כיתה פנויה או אולם.
כסאות ישיבה בצורת ח ' ;
לוח מחיק גדול
מערכת הגברה כולל מקרופון (אם יש)
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
המלצה מרויטל מנהלת חטיבה צעירה בית ספר החיטה זכרון
המלצה על שעת סיפור מוסיקלית לינק לצפיה
קיסריה - מיכל שמחון סגנית מנהלת המלצה נירה חצ'ק
המלצה על שעת סיפור מוסיקלית לינק לצפיה
המלצה מעינב כרמיאל
המלצה על שעת סיפור מוסיקלית לינק לצפיה