ארץ עוץ שלי - עמותת שיא

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: עמותת שיא(גושן)
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 130
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/09/2019

 

מהי ארץ עוץ?

האם לכל אחד מאיתנו יש אחת כזו?

אם מסתכלים עמוק עמוק פנימה לתוכנו- מה מגלים ?

 

מתוך מזוודה אחת ויחידה נגלה עולם קסום מלא הרפתקאות, אליו נשאבת דורותי בעקבות דמיונה. היא וטוטו, כלבה הנאמן מגיעים אל ארץ עוץ המופלאה ופוגשים באיש הקש, באיש הפח ובאריה הפחדן. יחד הם צועדים על שביל האבנים הצהובות בדרכם אל הקוסם הגדול

על מנת להגשים את חלומם...

תוך כדי המסע, מתמודדים דורותי וחבריה עם בעיות שונות ופותרים אותן יחדיו. כך הם מגלים את סוד קסמה של חברות-אמת. עוד הם מגלים שאצל כל אחד עמוק עמוק בפנים מסתתרות התכונות שחשבו שחסרות להם... החלל הופך לארץ עוץ קצת אחרת; הילדים הצופים שותפים מלאים למסע הקסום. יחד הם לומדים על חכמה, אומץ ורגישות ובעיקר- על העוצמה הטמונה בלהאמין בעצמך.

בהשראת "הקוסם מארץ עוץ" מאת ל.פרנק באום

 




בימוי: אביגיל שמר ועינת פיידר

כתיבה: עינת פיידר

יעוץ והנחיית בובות: אלית ובר
עיבודים מוזיקליים: שי אלון​
לחן לשיר מסע ומוזיקה מקורית: יואב שמר
בובנאות ותפאורה: סטודיו "מרבה ידיים"

 

על עולם הבובות והתפאורה בהצגה (גילי קוזין-אולמר, דנאי קנלנשטיין ואלכסנדרה צ'רנין):

ההצגה ארץ עוץ היא הצגת מסע פיזי ומנטאלי. לכן היה חשוב לנו שהילדים יעברו את המסע ביחד עם השחקנית והבובות. לשם כך יצרנו שביל שיחדור לתוך הקהל ויתפתל בין הילדים אשר ישבו בטווח נגיעה מההתרחשות. גם הבמה המרכזית של ההצגה היא תיבה מודולארית שעוברת "מסע" משלה ומשנה את יעודה וצורתה ליצירת זירות התרחשות שונות לאורך הדרך.

רצינו ליצור חיבור רגשי בין ההצגה לילדים ולכן הרכבנו מראה כללי שמשדר חמימות, עליזות וביתיות בעזרת צבעים חמים, וטקסטורות רכות של שמיכת טלאים. הפרופורציות של גופי וראשי הבובות ילדותיות- כדי שהילדים יחושו שאלה חברים בני גילם, והבעותיהם תמימות וטובות לב.

הבובות מסוגלות לעמוד יציב ללא יד המפעילה וכך שומרות על חיות בעודן עומדות על הבמה גם כשהפוקוס לא עליהן.

נקודות למחשבה בעקבות ההצגה:

ארץ עוץ- פירוש השם

קיימים כמה פרשנויות והנחות לפירוש שמה של ארץ עוץ:

  • המילה "עוץ" עשויה להתקשר למילה "עוצמה". (עוצמתו של הקוסם ועוצמתן הפנימית של הדמויות)
  • המילה "עוץ" עשויה להתקשר גם לשורש ע.צ.ה- הקוסם כביכול היה אמור לעוץ עצות לדמויות, אך העצה האמיתית היא זו הפנימית והאישית שלהן עצמן.
  • ניתן לשאול את הילדים מה הם חושבים וכיצד הם מפרשים את השם "ארץ עוץ".

 

משקפי הקסם

"שלושת חבריה של דורותי מגלמים שלושה ערכי יסוד- שכל, רגש ואומץ- שהסופר ל. פרנק באום מאחל לדורותי לא רק במסעה אל עוץ הגדול, אלא לכל אורך חייה. את שלושת אלה עליה להפיק מתוך עצמה, בדיוק כפי שעושים הדחליל, איש הפח והאריה הפחדן עם כל תכונה בנפרד" (מתוך אחרית דבר לספר המוער "הקוסם מארץ עוץ", עמ' 52).

בעיבוד שלנו, משקפי הקסם שמרכיבות הדמויות בסוף ההצגה מחליפות בתפקידן את נעלי הקסם האדומות של דורותי מהסיפור המקורי, שמחזירות אותה בסופו של הסיפור הביתה.

המשקפיים משמשים כפונקציה של ראיית העולם הפנימי של הדמויות. כל אחת מהן מבחינה כי התכונה שביקשה ויחלה לה, קיימת וישנה אצלה עמוק בפנים. היופי נוצר כאשר כל אחת מבינה זאת גם על עצמה וגם על החברים הסובבים אותה. כלומר- היא מזהה את נקודות האור של עצמה ושל הזולת.

מומלץ מאד להכין עם הילדים משקפיים לפני ההצגה (ניתן להכין אותם מכל חומר פשוט: מנקי מקטרות/ נייר/ קרטון או כל חומר אחר. ניתן לקשט בצבעים, נצנצים וכו').

כך הילדים ירגישו חלק בלתי נפרד מהגילוי החשוב המתרחש בתום ההצגה.

חשוב לפתח דיון עם הילדים בתום ההצגה על הקסם שהוא בעצם הקסם הפנימי שמתרחש בנו. כל מה שאנחנו רוצים שיקרה תלוי בנו, וכל שאנו צריכים לעשות הוא להביט עמוק-עמוק פנימה ולהאמין בעצמנו.  

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
עמותת שיא(גושן)
050-2546962א

tgos100@gmail.com

, רח' גיל 83, הרצליה

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.