"עדים של אלכוהול" הנו מחזה לשחקן יחיד בשילוב וידיאו אשר ימוטט את חומות ההתנגדות והאנטגוניזם כלפי "מחזה חינוכי" בדרך בה הצופה חש שהוא שותף להתרחשות אמיתית ובלתי מתוכננת.
על מנת לנסות ולייצר דיאלוג המכיל בתוכו פעולת רתימה למודעות ולמלחמה בתופעה
אבגי הפקות מציגים מחזה ובימוי מאת איקה זהר
עמי וייסמן – פירסומאי מצליח בסוף שנות ה-40 לחייו, מגיע להעביר הרצאה על חוויה ששינתה את חייו. כבעליו של משרד פרסום, היה שותף להחדרה של משקאות חריפים קירובם ושיווקם לנוער באמתלות שיווקיות שונות.
במהלך קמפיין ענק בו ניכרת הצלחה אדירה, מגיעה לידיו קלטת וידיאו שצולמה על ידי נטע-לי – ביתו בת ה- 17 וחצי שחלומה להיות במאית קולנוע. הסרט מצולם מנקודת מבטה וחושף את חבריה הקרובים ואת מסיבת יום ההולדת של חבר קרוב שלה – אורי. זהו מסמך אישי ואינטימי המציג, דרך עיניה של נטע-לי את פני החברה הישראלית הצעירה. משובת נעורים המעורבת באלכוהול ובחוסר תוכן ממשי. אל התמונה נכנסים שני נערים צעירים בני 14 שרוצים להיות במחיצת הגדולים ונדחפים אל הבילוי.
שיכורים הם נכנסים לרכב שהנהג שלו אך השתחרר מן המלווה והם יוצאים לנסיעה שהופכת להיות הנסיעה האחרונה בחייהם. כולם נהרגים בתאונה נוראית ומה שנשאר הוא הקלטת המצולמת בזמן אמת ומראה את המהלך הטראגי של הערב האחרון בחיי קבוצה רגילה של נוער ישראלי חוגג בשלהי 2008.
כמה פעמים כבר דיברו איתם על הסכנות שבשתייה? כמה פעמים הסבירו? מי מקשיב? איזה מתבגר יכול להתייחס לאזהרה שחייו בסכנה? איזו הרצאה, שיחה, הצגה תחדור את הציניות? מה יגרום להם לקחת אחריות על חייהם?
עמי וייסמן ששילם את המחיר היקר מכל מרגיש שהוא חייב לעשות שינוי.
הוא משנה את חוקי המשחק ובמקום להטיף הוא משתמש בכלי אותו הוא מכיר כל-כך טוב, עולם הפרסום, מדע המניפולציה המנהל את סדר יומם של רב אוכלוסיית העולם ובראשם הנוער.
וייסמן פונה אל הנוער בכלים חדשים אשר דרכם מתגלה תופעת השתיה כתוצאה של מניפולציה שיווקית מסחרית, בדרך זו מאפשר לנוער לקבל נקודת מבט חדשה על עצמם, על הסיבות שהם שותים ומאפשרת להם להפוך לבוחרים את חייהם במקום להיות מובלים מושפעים ע"י מסרים שיווקיים המנצלים את תמימותם וכספם מבלי לאפשר להם לקחת אחריות על חייהם.
תלמידים מדברים:
"דבר כזה עוד לא ראינו... נותרנו מצומררים... סופ-סוף לא עוד הרצאה..."
המחזה "עדים של אלכוהול" דן למעשה באחריות האישית על חיינו וחיי הקרובים לנו ובמשמעות השימוש באלכוהול.
על מנת להעצים את הזדהות הקהל, ההצגה נראית כהרצאה מן המניין שאליה נשפך סרט המספר סיפור אותנטי הנוגע בכל אחד מהצופים באולם.
המחזה מייצר מניפולציה יוצאת דופן המאפשרת הצצה אל המתרחש בנפשם חבורת בני נוער מחונכים ואיכותיים אשר ללא כוונה רעה מביאים על עצמם אסון.
בטווח שבין הצלחתו של הפירסומאי - כלומר הצלחתו לגרום ללקוח לנקוט פעולה לבין תוצאותיה הממשיות והבלתי ניתנות לערעור של הפעולה הזאת מתרחש המחזה שלפנינו.
קל יהיה לכאורה, להאשים את המפרסמים, את היבואנים, את הסוחרים, את התקשורת באחריות לטרגדיה המוצגת בפנינו.
אבל האם נוכל לסתום את פיות העולם ולעוור את עיני הלקוחות?
האם לא ניתן לדרוש לקיחת אחריות על מעשינו?
האם לא ברור שקלות הראש - הטבעית - עלולה לעלות במחיר כבד לא רק לנו, אלא עוד יותר למעגל רחב של אנשים האוהבים אותנו, קשורים אלינו ותלויים בנו ?
השאלות הן מורכבות והתשובות עליהן אינן פשוטות, וטוב שכך. תשובות פשוטות נשכחות מהר.
לנגד עיני הקהל מתגלה איש פרסום מחוספס ומרוכז בעצמו הנחשף בנקודת התורפה שלו, השפעת "הצלחתו המקצועית" על הסביבה הקרובה לו. לא עוד נאום הפחדה של מערכת חינוכית כלשהי על "הסכנות שבאלכוהול", אלא יצירת אמפטיה ותחושה של שותפות עם הנאמר על הבמה. זוית הסתכלות חדשה אל מאחורי הקלעים של האלכוהול, של המחיר המלווה את הקורבנות, חוסר האונים אל מול חוסר השליטה בגורל.
בעוד שבשיחה פרונטלית רגילה, טובה ככל שתהא, תמיד ימצאו אלה המחייכים מן הצד וממהרים למסיבה ובילוי שתייה נוסף, במפגש הזה, איש לא יתבונן מהצד. כולנו במרכז הסיפור. צעירים, בוגרים, הורים, ילדים, שותים ושאינם שותים.
המחזה, בניגוד לכל "הצגת תיאטרון" מהלך על חבל דק שבין ריאליזם מוחלט לטקסט כתוב. התחושה לפיה עומד לפנינו איש פרסום אמיתי, היא מכוונת, ונועדה ליצור קטרזיס שיביא עימו התמודדות עם מידת האחריות אותה אנו לוקחים על חיינו.
לאחר הצפייה בהצגה "עדים של אלכוהול"
בסרט המשולב בהצגה נמצאים מרכיבים המופיעים בכל מחקרים המדעיים לגבי שתיית אלכוהול בקרב בני נוער:
1.
2.
להלן מספר קטעים אותנטיים מתוך העיתונות:
בן 17 מת בחוף, כנראה משתיית אלכוהול
קבוצת נערים חגגה את ל"ג בעומר בחוף הים באשקלון. בשעת בוקר ניסו נערים מהקבוצה להעיר את חברם, אך לחרדתם גילו כי הוא אינו מגיב. על פי החשד, הנער מת כתוצאה מצריכת אלכוהול. גופתו נלקחה לנתיחה.
9 ילדים ששתו אלכוהול התמוטטו ואושפזו.
בין הילדים, בת 13 שלגמה חצי בקבוק וודקה. רופאים מזהירים: חשיפה לקור לאחר שתיית אלכוהול עלולה לגרום למוות .
פעם היה לנו את הנוער העובד והלומד, היום יש את הנוער השותה והקופא.
מסיבת אלכוהול שערכו נערים בחדרה כמעט והסתיימה באסון.
שלשום בלילה הלכה נערה בת 13 תושבת חדרה למסיבה בבית פרטי, יחד עם נערים ונערות בני-גילה. מבדיקת האירוע עולה כי במהלך המסיבה הנערה לגמה
לא פחות מחצי בקבוק וודקה. בתום המסיבה היא כבר היתה מסוחררת לגמרי, וחבריה נאלצו להוביל אותה לביתה. קרוב מאוד לבית הוריה התמוטטה לפתע הילדה בגן ציבורי סמוך ואיבדה את הכרתה. הנערים המבוהלים שהיו עימה ניגשו לביתה, דפקו בדלת, צעקו להוריה שהיא שרועה מחוסרת הכרה בגן הציבורי – ונמלטו. ההורים המודאגים הגיעו אל ילדתם, שהיתה מוטלת בקור, והעבירו אותה במהירות לבית-החולים "הלל יפה". מנהל מחלקת הילדים, ד"ר זמיר עבודי, סיפר כי הילדה טופלה, הועברה להשגחה ואחרי כמה שעות חזרה להכרתה. כשהתאוששה סיפרה הילדה לרופאיה: "היינו במסיבה, שתיתי איזה חצי בקבוק וודקה ומאז אני לא זוכרת מה היה". ד"ר עבודי הסביר כי במקרים כאלה עלולה להיווצר סכנת מוות. אתמול התברר כי הילדה שהשתכרה איננה לבד, וכי באחרונה הגיעו לבית-החולים "הלל יפה" שמונה ילדים ונערים בגילאי 13-15 ששתו אלכוהול במסיבות עד שאיבדו את הכרתם.
רופאים מזהירים: שתית אלכוהול בגילאים צעירים מסוכנת יותר ועלולה לגרום לתופעות חריפות.
לחדר מיון הקדמי של המרכז הרפואי זיו בצפת הגיעו שתי נערות בנות 13 ו-14 שיכורות שהשתתפו בתחרות אלכוהול על גדות הירדן.
לאחר שקיבלו את תעודות סוף השנה ערכו קבוצת נערים ונערות מסיבת אלכוהול על גדות הירדן במסגרתה התחרו בשתיית וודקה ו"רד-בול".
נושאים רבים מועלים בהצגה. נביא כאן סוגיות שונות הראויות להתייחסות פרטנית במסגרת הכיתתית.
ניתן לנהל דיון בסוגיות שונות העולות והנובעות מן ההצגה:
- בסרט פגשנו 6 בני נוער: אורי (הנהג שהשתחרר מהמלווה), אביב, חברו הטוב האוהב לחגוג, ליאת, חברתו של אביב , עומר, אחיה בן ה-13, חסר הגבולות של ליאת, גור, אחיו הנגרר בן ה-13 של אורי ונטע-לי צלמת הסרט שלא שתתה. האם הזדהיתם עם דמות כלשהי ועם איזו תכונה הזדהיתם?
- האם יש לכם ביקורת כלפי אחת הדמויות או יותר? מהי הביקורת?
- האם יש לכם ביקורת על התנהגותו של עמי ויסמן - הפרסומאי?
- איך הייתם מגדירים את מיצוי שעות הפנאי בחיי הנוער של שנות ה - 2000?
- האם בהתאם לפופולריות הגוברת של שתיית האלכוהול, יש לשנות את ההתייחסות אליו כאל סם?
- מה ההבדלים בין אלכוהול וסמים אחרים?
- מה הופך נער/נערה לאטרקטיבי/ת בעיני חבריהם? מהן דרישות ה"קוליות"?
- מה משקלו של עולם הפירסום על תהליך קבלת ההחלטות שלנו?
- מה משקלו של עולם הפרסום בהגדרתנו את עצמנו כמצליחים או נכשלים, מקובלים או דחויים, יפים או מכוערים?
- מהי השפעת הפרסום על בני אדם בכלל והאם יש הבדל בין מבוגרים לנוער?
- האם יש להגביל את הפרסומים בתחומים מסוימים? באיזה?
- האם בהגבלת הפרסום אין ערעור של כללי הדמוקרטיה וחופש הביטוי?
- האם יש למפרסם איזושהי אחריות מוסרית?
- האם יש דבר כמו קורבן פרסום?
- איזה עוד תחומים יכולים להשפיע על החלטות גורליות בחיי נערים ונערות? והאם צריך להגביל אותם?
- איזה סוג של קמפיין פרסומי/הסברתי יש לערוך בנוגע לשימוש באלכוהול?
- האם יש לפרסומאים יכולת ליצור ביקורת עצמית או שליטה עצמית בנושאים כמו שתיית אלכוהול ונהיגה?
- מה תפקיד החברים בעצירת התופעה?
- מה תפקיד החֵברה בעצירת התופעה?
- מה תפקידם של ההורים בנושא האלכוהול? האם שתיית אלכוהול בבית משפיעה?
- האם אי שתיית אלכוהול בבית היא ערובה לאי שתיית אלכוהול על ידי הילדים?
- קיים חוק להגבלת גיל לגבי מכירת אלכוהול. האם הוא מוצדק, הכרחי או עוזר?
- האם זהו חוק שהציבור יכול לעמוד בו?
- מה תפקידה של מערכת החינוך?
- האם נתקלתם בקשר בין אלכוהול ואלימות? אם כן, מה יכול להיות הקשר?
- האם יש לאסור על שתיית אלכוהול במועדונים? למה?
- ניתן להעביר פתקים בהם יכתוב כל אחד מה הסיבה הנראית לו/לה לשתיית אלכוהול בקרב בני נוער.
הסיבות שניתנו על ידי בני נוער לשתיית משקאות אלכוהוליים:
"בגלל שחברים שלי שותים".
"בגלל שמסקרן אותי איך מרגישים אחרי שתייה".
"כי אין לי מה לעשות וזה חלק מהבילוי".
" משעמם בלי אלכוהול".
"להרגיש HI".
"להשתחרר ולהתגבר על בושה".
"בגלל שאני אוהב את הטעם".
"להרגיש רגוע ונינוח".
"לחגוג אירוע מיוחד".
"להתמודד עם רגש לא נעים".
"כי כולם עושים את זה".
" להתנתק מעצמי".
" להתמודד עם לחצים".
- ניתן ללבן כל אחת מהתשובות ולהבין האם השתייה היא הפיתרון והאם ניתן למצוא פתרון אחר.
- את התשובות הללו ניתן לכתוב על פלקט ולתלות במקום בולט.
- בכל יום כמעט מפורסם בעיתונות או באינטרנט מקרה כלשהוא הקשור בשתיית אלכוהול. כדאי לאסוף את המקרים להדפיס, ומדי כמה ימים לצרף אותם ללוח המודעות הכללי או הכיתתי.
נשמח לעמוד לשרותכם בכל הנוגע לנושאי ההצגה ולהתמודדות עם התכנים.
אנחנו בטוחים שיחד נוכל להדליק נורות למחשבה ואולי להקל מעט על המתמודדים עם בעיית האלכוהול.