הסרט "סופת חול" מספר על עולמן של הנשים הבדואיות המתגוררות בכפרים הבלתי מוכרים בנגב. הסרט זכה בשישה פרסי אופיר, ביניהם פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי, ונבחר להיות הסרט אשר ייצג את ישראל באוסקר האמריקאי. בנוסף, הוא הוקרן בעשרות פסטיבלים ברחבי העולם וזכה בפרסים רבים, ביניהם פרס הסרט הטוב ביותר בתחרות הקולנוע הבינלאומי בפסטיבל סנדאנס.
עלילת הסרט מתמקדת בשתי נשים. הראשונה היא ליילה בת ה-19, אשר פוגשת באוניברסיטה גבר שאינו מהשבט שלה, ומתאהבת בו למרות שהיא יודעת שאינה אמורה להיות אתו בקשר. השנייה היא ג'לילה, אימה של ליילה, אשר בעלה מתחתן עם אישה שנייה, הצעירה ממנה בעשרים שנה.
ליילה מקווה בכל ליבה שכשהרומן יתגלה, אביה יעזור לה. היא מלאת תקווה ובטוחה שהעתיד עוד פתוח בפניה. ג׳לילה, לעומתה, מאבדת את כל אמונה בבעלה ובעולם שסביבה. היא חשה למודת ניסיון ומלאת אכזבות. תפיסות העולם המנוגדות של השתיים הולכות ומתנגשות, והתא המשפחתי שלהן הולך וחרב. לבסוף הן יאלצו להבין שאם ברצונן לשרוד- יהיו חייבות לאחד כוחות.
VIDEO
בתום הקרנת הסרט תספר הבמאית לתלמידים על המפגש עם הבדואים, ההיכרות עם הנשים שהיוו את ההשראה לסיפור, ותסביר כיצד הבינה שעליה לצאת למסע הארוך של עשייתו, מסע שנמשך עשר שנים.
גופו העיקרי של הדיון יערך בצורת 'שאלות ותשובות' עם התלמידים בנושאים העיקריים שעולים מתוך הסרט.
מתוך שאלות התלמידים ניתן יהיה לפתח מספר דיונים מעמיקים יותר אשר ניתן להמשיכם בכיתות. רעיונות לדיונים אלו מפורטים בהמשך.
1. מעמדה של האישה בחברה הבדואית .
נושא זה עולה כמעט מתוך כל פריים של הסרט וניתן לפרק אותו לשלושה תתי נושאים עיקריים:
*מקומה של אישה בתוך חברה פטריארכלית.
*פוליגמיה בחברה הבדואית.
*כיצד משפיעה יציאתן של בנות הכפרים ללמידה במוסדות אקדמאים על חייהן, דעותיהן ומעמדן בתוך הממסד המשפחתי.
לאחר המפגש ניתן יהיה לצאת מתוך נושא זה לדיון נרחב יותר עם התלמידים על מעמד האישה, אשר יחבר אותם באופן אישי לסרט:
כיצד הצפייה בסרט גרמה להם לחוש כנשים / כגברים? עם מי הזדהו? מה חשו כלפי הדמויות? האם היו נוהגים כמוהם או אחרת? האם הם מרגישים שבחברה שלהם המצב שונה / דומה? באילו אפנים?
2. מצבה של החברה הבדואית בישראל .
במהלך השיחה יענו שאלות כלליות על האוכלוסייה הבדואית כדוגמת - מהיכן הגיעה? היכן היא ממוקמת בארץ? כיצד מתפרנסת למחייתה? מדוע הכפרים המוצגים בסרט מחוסרי תשתיות? האם הייצוג המובא בסרט מתאר את כל סוגי אוכלוסיות הבדואים בארץ? אם לא, אילו עוד סוגים קיימים? מה ההבדלים ביניהם?
לאחר המפגש ניתן לפתח יהיה עם התלמידים דיון לגבי יחסם האישי לאוכלוסייה: האם ביקרו בעבר בכפרים בדואים? כיצד חשו כשצפו בתנאי המחייה בכפרים? האם יש, למי מהם, קשרים לבדואים?
3. אינדיבידואליזם אל מול משפחתיות בחברה הבדואית .
בחברה הבדואית הערך המשפחתי חזק מאוד, והפרט צריך לעיתים להקריב את רצונותיו וצרכיו לטובת המשפחה. מצד שני, המשפחה שומרת ומגנה עליו מכל משמר ולכן לא ימצא עצמו בודד וחסר מענה.
רעיונות לדיון: האם זה משהו שהם מזדהים אתו? או חשים שאצלם בבית זה הפוך לגמרי? כיצד היו מתנהגים אילו היה נדרש מהם להקריב את רצונותיהם עבור צרכי משפחתם?
4. מודרניות מול מסורתיות בחברה הבדואית .
החברה הבדואית בימים אלה עוברת שינויים. היא נפתחת אל עולם חדש, מודרני יותר, בעודה מנסה לשמר ערכים מסורתיים שאינה רוצה לוותר עליהם. התנגשות זו מובילה לקונפליקטים בתוך החברה.
רעיונות לדיון: האם זהו משהו שהם יכולים להזדהות איתו מביתם - גם אם זה בצורת קונפליקט שהוא פחות מוקצן או מופגן מהמוצג בסרט? האם בביתם קיימים אידיאלים מסורתיים אשר לעיתים מתנגשים עם מה שהם רואים או שומעים בבית ספר / בטלוויזיה / באינטרנט? כיצד זה גורם להם להרגיש?
5. סיום הסרט - מה הסצנה האחרונה בסרט מנסה להגיד - האם העולם דטרמיניסטי, כלומר שמה שקורה נקבע כבר מראש, או בר שינוי? מה זה אומר על העתיד לבוא?
רעיון לדיון: כיצד הם חשו כשצפו בה? הקהל מתחלק בדרך כלל לשלושה חלקים בעת הצפייה בסצינה: יש שחשים שהסצינה אופטימית, יש שחשים שהיא פסימית, ויש שיוצאים עם סימן שאלה. דיון פנימי בתוך הקהל על השאלה מה חוו וחשבו בעל שצפו בסצינה בדרך כלל מוביל להפנמה של תובנות חשובות שהיו להם בעת הצפייה בסרט כולו.
6. עשייה קולנועית :
* כיצד נכתב התסריט?
* כיצד נמצאו השחקנים?
* מהם העקרונות שהנחו את עשיית הסרט?
* חווית העבודה בצוות מעורב יחד - יהודים, ערבים, בדואים.
* חווית הצילומים בלוקיישנים אמיתיים - בתוך כפרים בדואים.
בנוסף, במידה ויהיו תלמידי מגמות קולנוע בקהל, תוכל הבמאית לפתח כאן את השיחה לנושאים נוספים הקשורים לתחום העשייה הקולנועית, מעבר לסרט "סופת חול" - לתת טיפים על עשייה וכתיבה, הסברים על תעשיית הקולנוע בישראל, ומענה על שאלות ספציפיות הקשורות לעשייה של התלמידים עצמם.