הסיפור שטרם סופר על גדול הקומיקאים הישראלים בכל הזמנים – שייקה אופיר, שזכה בארה״ב לכינוי ״צ׳ארלי צ׳פלין הישראלי״ ואף עבד עם היצ׳קוק. אין ישראלי שלא מכיר את אופיר כבדרן מצליח, פנטומימאי וירטואוז, שחקן קולנוע ותיאטרון מרגש – אבל לא רבים באמת הכירו את האיש שמאחורי אלף הפרצופים. ״שייקה״ מביא לראשונה את סיפורו של האיש שכל כך רצה להצחיק ולהיות נאהב, ואף הצליח להגיע לפיסגת הבידור העולמי, אבל שילם מחיר אישי ומשפחתי כבד.
הסרט מפנה את הזרקור, לראשונה, אל הנשים המשמעותיות ביותר בחייו של שייקה, והן אלה שמובילות את סיפורו: בתו הבכורה, עתליה אופיר, שננטשה על ידו בניו יורק כשהייתה בת 7, מביאה את הסיפור הכואב של משפחתו הראשונה. עתליה, המתגוררת כיום בלוס אנג׳לס, חוזרת בסרט לניו יורק ולישראל כדי לגולל את סיפור הקרע המשפחתי שעיצב את חייה ואת חייו ומותו של אחיה, אלעד אופיר.
אוהלה הלוי, אמה של עתליה ואשתו הראשונה של שייקה, שאיננה עוד בין החיים, מספרת את סיפור אהבתם המסעיר, באמצעות הקלטות נדירות של יומן קולי שערכה בערוב ימיה, ומאירה באור חדש את דמותו. אשתו השנייה ואלמנתו הגאה, לידיה, מובילה את סיפור פרק ב׳ בחייו, יחד עם בתם, השחקנית קארין אופיר, ובאמצעות סרטוני סופר 8 משפחתיים מרגשים. שלוש מתוך ארבע הנשים נפגשות, בסופו של דבר, וסוגרות מעגל על רקע אירועי המחווה לרגל 30 שנה למותו.
במקביל לסיפור האישי והפסיכולוגי, הסרט נוגע גם בתחנות הקריירה של אופיר, שהפך לאבי ההומור הישראלי ולאיקון תרבות עוצמתי, ומעגן אותן בסיפורה התרבותי של ישראל בשנות ה-60׳, ה-70׳ וה-80׳. בסידרה שזורים, לעיתים בהקשרים מפתיעים, קטעי במה וקולנוע אהובים, בין השאר, מתוך ״השוטר אזולאי״ בכיכובו של אופיר, הסרט הישראלי הראשון שזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר ואף היה מועמד לאוסקר, לצד קטעי ארכיון שטרם נראו.
דבר הבמאי - ארי דוידוביץ'
יצירת סרט על דמותו של אחד הגדולים, אם לא הגדול מכולם בתחום המשחק, הבידור והפנטומימה בישראל - שייקה אופיר – זו בהחלט אחריות גדולה. במשך שלוש שנים, תקופת העשייה של הסרט, חשתי את האחריות הזו מוטלת על כתפיי, כמי שלקח על עצמו את המשימה – לספר את סיפורו של אדם שהפך לאייקון תרבות. הכישרון של שייקה באמת נצנץ למרחקים, גם אל מעבר לים, אבל שייקה נותר חידה, גם בעיניי. איש בעל אלף הפרצופים, שפרצופו האמיתי כמעט אף פעם לא באמת נחשף. ולכן, המטרה שעמדה לנגד עיניי הייתה בראש ובראשונה לנסות ולהכיר את שייקה האדם, את מה שמניע אותו, את מהלך חייו האישיים, את האנשים – ובעיקר - הנשים המשמעותיות בחייו.
הכל התחיל, למעשה, עם אלמנתו המיתולוגית של אופיר, לידיה, שאותה הכרתי לפני מספר שנים. כשהתנאים בשלו, לידיה הסכימה לפתוח בפניי את ביתה, את ארונותיה ואת מגירות לבה. היא הייתה ונשארה גברת אופיר עד יומה האחרון, וחוללה את ראשיתו של הסרט הזה, כמו פעולות נוספות שהצילו את שייקה מפני מחיקה מההיסטוריה התרבותית של ישראל, במהלך 30 השנים שעברו מאז מותו הטרגי. לידיה הלכה לעולמה לפני כשנה, ולא זכתה לראות את הסרט. אבל אני בטוח שהיא הייתה מתמוגגת לחזות בכל האהבה שהצופים בסרט מפגינים כלפיו. הסרט מוקדש לה.
שייקה הוא מאותן דמויות מרכזיות בתרבות הישראלית שעליהן גדלתי בשנות ה-70 וה-80, כשהיה בישראל ערוץ טלוויזיה אחד בשחור לבן, עם מאה אחוזי רייטינג. הוא היה שם על מסך הטלוויזיה, כמו גם על מסך הקולנוע – ולא רק ב-״השוטר אזולאי״, שזכה ב-״גלובוס הזהב״ ואף היה מועמד לאוסקר. היה לשייקה הכל, והוא היה הכל, ובכל זאת משהו החל להשתבש. אז מה באמת קרה שם, ואיזה שייקה תיקחו אתם מהסרט? את זה אני כבר משאיר לכם, הצופים.
על הבמאי - ארי דודוביץ'
במאי, מפיק וכותב. סרטיו הוקרנו על המסך הגדול, שודרו במיטב ערוצי הטלוויזיה והשתתפו בפסטיבלים בארץ ובעולם. נולד וגדל בחיפה. בוגר אוניברסיטת חיפה בפסיכולוגיה ולימודים כללים במדעי הרוח, ומוסמך האוניברסיטה העברית בתקשורת ועיתונות.
סרטו האחרון, החיים הנסתרים של שייקה אופיר (2019) הוא השלישי בטרילוגיית הביוגרפיות הדוקומנטריות שיצר בשנים האחרונות. סרט זה יצא בהפצה קולנועית ברשת בתי קולנוע לב. קדמו לו – תרצה אתר: ציפור בחדר (2015), שהביא לראשונה למסך את סיפור חייה ומותה המסתוריים של המשוררת תרצה אתר (זוכה פרס השופטים בפסטיבל הסרטים חיפה) ומחכים לגודיק (2007), עלייתו ונפילתו של מלך המחזמר גיורא גודיק. בנוסף, ארי ביים את הסרט אלוף העולם שלי, על מסעו של אלוף ישראל באגרוף, מרחב מוהר.
כמפיק: כל הבקרים השמחים״ (2012), חלומות של דובים (2013) ולשמור בבטן, סרט חדש על משפחה פונדקאית ייחודית, שיוצא בימים אלה לאור.
ארי יזם את דוקו-צ'אלנג' ישראל, תחרות שנתית ליצירת סרטים דוקומנטריים קצרים, שבה שימש מפיק ראשי ומנהל אמנותי (2009-2014). במסגרת זו הופקו לא פחות מ-70 סרטים של יוצרים ישראלים צעירים, על מגוון נושאים וגוונים של החברה והתרבות בישראל. עורך ראשי של כנס ותחרות יוצרים ברשת (2012-2016) ליצירת סדרות רשת מקוריות לאינטרנט, מטעם איגוד המפיקים בשיתוף .YouTube
יזם וערך שורה של סדנאות בינלאומיות בתחומי היצירה התרבותית - בין השאר, סמינר ׳סיפור׳ עם מאסטר הכתיבה רוברט מקי, סטודיו למשחק עם מאמנת השחקנים האגדית, איוואנה צ‘בק, ׳דוקו דוקטור׳ עם פרננדה רוסי, וסדנאות וסמינרים נוספים לקולנוע דוקומנטרי.
ארי פיתח את פורטל האינטרנט קולנוען ושימש יועץ התוכניות של פסטיבל דוקאביב לקולנוע דוקומנטרי. ניסיונו המקצועי כולל מגוון תפקידים בכלי התקשורת המשודרת והכתובה - בין השאר כעורך תוכניות תרבות בטלוויזיה וכעיתונאי כותב ועורך בעיתונים וכתבי עת. שימש כשופט בפסטיבלי סרטים, לקטור בקרנות הקולנוע, ומ-2018 מכהן כחבר הנהלת הפורום הדוקומנטרי בישראל.
המפגש יעסוק בדמותו של שייקה אופיר, מתוך הנחת עבודה כי התלמידים אינם מכירים את האיש ופועלו. נכיר את ״תיק העבודות״ של אופיר כפנטומימאי, כבדרן ובעיקר כשחקן קולנוע מן הבולטים בישראל לאורך השנים. ננסה להבין מה הופך את אופיר ואת כשרונו לאחד בדורו, ומה למעשה ממקם אותו כאחד מ״אבות המזון״ של הבידור והקולנוע הישראלי.
המפגש ייגע גם בהומור, נברר באמצעות סיפורו של אופיר והחומרים שבהם עסק, האם הומור עומד במבחן הזמן. נעסוק בקריירה בתחום הבמה, נדבר על טרנדים ושינויי טעם ועל חלקו של הקהל בקריירה של אמנים עם קריירות ארוכות במיוחד, מה הופך אותם לכל כך אהובים, ומתי זה נדון להסתיים.
במישור הקולנועי - ובעיקר לתלמידים הבוגרים יותר - נדבר על ביוגרפיות קולנועיות ועל שלבי העשייה של סרט מסוג זה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.