מתאים לכיתות א'-ד'
מפגש המאפשר לילדים ולילדות להיכנס אל אחורי הקלעים של תהליך הכתיבה.
כיצד נולד הסיפור, אילו גלגולים עבר עד גיבושו כ"דרושה סבתא", כיצד קרה שסוף הסיפור בעצם כתב את עצמו...
במפגש אנחנו נכנסים יחד לספר וגם יוצאים ממנו; מתבוננים בקשר שבין הקוראים והקוראות לגלי ולחברותיה, ויוצאים לשאלה שמזמין הספר – כיצד נתמודד עם צורך שאנחנו מבקשים למלא; לאו דווקא כמיהה לסבתא... איך נוכל להיות פעילים מול מציאות שיש בה משהו מאתגר עבורנו – משהו שמעציב אותנו, שחסר לנו, שאנחנו רוצים לשנות.
ניתן לשלב במפגש פעילות חווייתית, המכניסה את הילדים לרגעי מפתח מתוך הספר באופן פעיל והופכת אותם לגיבורים ספרותיים.
טלי אשר, מַרצה, חוקרת ויזמית ספרותית.
ראש תחום חברה ותרבות במכללת סמינר הקיבוצים.
מייסדת ומנהלת מרכז טיוטות המציע סדנאות כתיבה וקריאה ומקדם עשייה חברתית באמצעות ספרות.
מרכז טיוטות
https://www.smkb.ac.il/writing-n-reading-workshops
מנחה כנסים, סדנאות כתיבה ומועדוני קריאה.
חברת ועד מנהל בעמותת "רוח צעירה" לקידום נוער מצטיין במדעי הרוח, ובעמותת "בית עגנון" לקידום עשייה תרבותית בעקבות מורשת ש"י עגנון.
https://www.taliasher.com
זֶהוּ סִפּוּרָהּ שֶׁל גַּלִּי. יַלְדָּה בְּכִתָּה דָּלֶת שֶׁיֵּשׁ לָהּ שָׁלוֹשׁ חֲבֵרוֹת טוֹבוֹת, כֶּלֶב בְּשֵׁם שׁוֹקוֹ וְאֹסֶף עֲנָק שֶׁל כָּרִיּוֹת. בְּדֶרֶךְ כְּלָל הִיא מַרְגִּישָׁה בַּת מַזָּל עִם כָּל אֵלֶּה, אֲבָל דַּוְקָא בְּחֻפְשַׁת הַפֶּסַח פִּתְאוֹם הִכָּה בָּהּ כָּל מָה שֶׁאֵין לָהּ.
מִבְצָע מְשֻׁתָּף שֶׁלָּהּ וְשֶׁל אִמָּהּ הָפַךְ אֶת הַחֻפְשָׁה הַזּוֹ לְבִלְתִּי נִשְׁכַּחַת. הִיא לֹא כָּלְלָה טִיּוּל בְּנַחַל בֶּצֶת אוֹ בִּקּוּר בְּחוֹף הַיָּם, אֲבָל הִיא שִׁנְּתָה אֶת חַיֵּיהֶם שֶׁל גַּלִּי וְשֶׁל כָּל הַסּוֹבְבִים אוֹתָהּ.
הספר מתאים לגילאי 6-10, אבל בעצם מתאים גם למבוגרים.
ביקורות על דרושה סבתא
אוצר מילים
https://saritflain.co.il/?p=6219
סלונה
http://saloona.co.il/ligdolimsfarim/?p=609
הפנקס
http://ha-pinkas.co.il/tag/דרושה-סבתא/
הכנה לקראת המפגש:
הספר "דרושה סבתא" מספק הזדמנות לדיון וחקר בנושאים הבאים:
1. אין כמו סבתא: גלי מחפשת לה סבתא. במושג "סבתא" מקופלים דברים נוספים – דמות שתוכל לספק לה חוויות משותפות, שתעניק לה זמן איכות ותרעיף עליה אהבה וחמימות. מה התפקיד של סבא/סבתא/דמות משפחתית או מבוגרת אחרת בחייכם/ן? מה היא ממלאת עבורכם/ן?
2. חצי הכוס הריקה: כיצד נוכל להתמודד עם חסרים בחיינו? האם יש דברים שהיינו רוצים שיהיו לנו, ואינם? אילו תחושות זה מעורר בנו, ומה אנו עושים בהקשר זה?
3. שיחות נפש: כאשר אנו נתקלים בבעיה שמעציבה אותנו – מה יכול לעזור לנו? בספר גלי נשארת עם הבעיה בינה לבינה, עד שאמה מחלצת ממנה מה מטריד אותה. עצם השיח על הבעיה מוליד אופק של פתרון. כמה חשוב לייצר קשר של אמון, שיאפשר דיבור על הדברים הכי כואבים או כמוסים שלנו...
4. מודעת דרושים: בספר אמה של גלי מציעה לה להכין מודעת דרושים, ולחפש אחר הסבתא המתאימה לה. אפשר להזמין את התלמידים/ות להכין מודעות דרושים לדברים שונים שהם חפצים בהם. אפשר לערוך תערוכה של המודעות.
5. דבר אלי במטעמים: בספר מוזכרים מאכלים רבים. חלק מהתקשורת החמימה בין הדמויות באה לידי ביטוי באמצעות מטעמים שונים. זה מעורר מחשבה על תפקידו של האוכל בחיינו ועל מעמדו הרגשי, המשפחתי והחברתי.
6. חברות: לגלי קבוצת חברות. הדינמיקה ביניהן מעלה שאלות על מושג החברות; קנאה, נאמנות, פרגון, תחושת שייכות. מצד אחד ההשוואה אליהן מדגישה את החסר של גלי, מצד שני הן מהוות עבורה מעין אחיות איתן היא חולקת גם את כעסיה וגם את אושרה.
נקודות לדיון לאחר המפגש:
1. המכנה המשותף: ניתן לערוך היכרות בין התלמידים/ות על ידי שיתוף בדברים להם הם מייחלים; אלה יכולים להיות דברים מוחשיים או מופשטים, חומריים או רגשיים (להיות גבוהה יותר, להצליח לרוץ מהר יותר, שיהיה לי כדורסל, שתהיה לי חברה טובה, וכד'). שיח כזה מאפשר הנכחה של דברים שאין לנו, והכרה בכך שכל אחד ואחת מסתובבים בעולם עם משאלת-לב כזו או אחרת. אף שהן שונות זו מזו, עצם הכמיהה למשהו שחסר לנו – משותפת לכולנו.
2. משפחה שכזו: מהי, בעצם משפחה? האם אלה בהכרח הדמויות במשפחתנו הגרעינית או המורחבת, או שלעתים קורה דבר שונה; אולי יש דמויות שחודרות ללבנו ומהוות עבורנו משפחה, אף שאין בינינו קרבת דם?
3. שחור על גבי לבן: באיזה אופן הכתיבה משמשת כר לעיבוד ולהתמודדות עם אתגרים או מצוקות שונות בחיינו? באיזה אופן משפיעה הכתיבה על היכולת לחיות עם עצמנו ועם העולם באופן מכיל ושלם יותר? האם היא בהכרח משפיעה כך על הכותבים?
4. מצעד הסבתות: בספר מגיעות סבתות שונות לראיון. אפשר לגלם אותן באמצעות משחק, ולהוסיף סבתות בעלות מאפיינים אחרים. מאפשר דרור לדמיון ומתן ביטוי לכישורים דרמטיים.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.