סימפונט רעננה "ביחד ולחוד" תכנית פעמה 2021-2022

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מופע מוזיקה
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: תזמורת
שם המפיק: תזמורת סימפונט רעננה
קהל יעד: א - ד
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 08/11/2021

תזמורת סימפונט רעננה, תכנית "פעמה" לשנת תשפ"ב:
ביחד ולחוד
בניצוח ובהנחיית המנצח דוד זבה / מנצח אחר
ובהשתתפות זמרת אופרה

על הבחירה בנושא "ביחד ולחוד":

עם חזרתנו לשגרה לאחר תקופה שונה ומאתגרת, תקופה בה נדרשנו להתרחק ואף להתבודד, וליצור שיתופי פעולה יש מאין, אנו מבקשים לגלות מחדש את הכוח שביחד, בשיתוף הפעולה ובמערכות היחסים המרתקות, במוסיקה כמו בחיים. בקונצרט זה נפגוש את התזמורת כשלם מגוון ומעניין, אשר פרטיו תורמים זה לזה את האופי, הצבע והגוון של כל כלי וכלי, וביחד נוצרים צלילים עשירים ונפלאים. נעסוק במערכת היחסים שבין סולו (לבד) לבין טוטי (ביחד), בנגינה ובשירה ביחד ולחוד, נאזין לצליל ולקול האישי, הפרטי, המשתלב בתוך הכללי והמשותף.



פולונז ודובל מתוך סוויטה מס' 2 בסי מינור לחליל ותזמורת, מס' 1067 מאת באך:

הסוויטה מס' 2 לחליל ותזמורת נכתבה בין השנים 1737-1739 בלייפציג,

והיא אחת מתוך ארבע סוויטות לתזמורת שכתב באך.

הפולונז הוא ריקוד פולני אצילי במשקל משולש, והוא הפרק החמישי מתוך שבעה בסוויטה זו.

הפולונז בנוי בצורה  דו חלקית פשוטה (א ב). לאחריו מופיע תת פרק בשם דובל (כפול),

המהווה וריאציה לפולונז. התפקיד הסולני בתת פרק זה הוא וירטואוזי במיוחד,

כאשר בתפקיד הבס מופיע הפולונז עצמו בשלמותו. עם סיום הדובל מופיע שוב הפולונז.

 

ורד בר Heidenroslein אופוס 3 מס' 3
מאת פרנץ שוברט

הטקסט של הליד (שיר אמנותי לקול ופסנתר) ורד בר נכתב על ידי המשורר גתה בשנת 1771 והולחן על ידי שוברט בשנת 1815.

הליד הוא מספר ד.257 ברשימת יצירותיו של שוברט.

השיר מספר על גבר צעיר שנדחה על ידי אהובתו, המיוצגת בשיר בדמות ורד קוצני.

הוא מזכיר בתוכנו את שיר "הסיגלית" של גתה, שהלחין מוצרט.

בשיר שלושה בתים ופזמונים, ואורכו 16 תיבות.

המנגינה כתובה בסולם סול מז'ור, עוברת לרה מז'ור וחוזרת לסול מז'ור.

היא פשוטה מאוד, ומיטיבה לתאר את הנער הצעיר, המתלהב, האנוכי, הקוטף.

הופעת הסטקטו בפסנתר יכולה לתאר את הקוצים הדוקרניים, סכנה לקוטף.

הוא מבוסס חלקית על הדואט של פאמינה ופפאגנו,

המופיע בסוף המערכה הראשונה  "Könnte jeder brave Mann"

באופרה "חליל הקסם" מאת מוצרט.  

 

סגידיליה Seguidilla מתוך סוויטה מס' 1 קטעים מהאופרה "כרמן" מאת ז'ורז' ביזה

"כרמן": אופרה בארבע מערכות, שנכתבה בשנת 1875, על פי סיפור מאת מרימה.

 סיפורה של כרמן הצועניה מתרחש בסביבות העיר סביליה שבספרד, במאה ה-19.

סוויטה: יצירה כלית המורכבת מסדרה של פרקים, בדרך כלל עיבודים של מוסיקה מתוך יצירות בימתיות כמו אופרה, בלט או מוסיקה מלווה למחזה.

סגידיליה: שיר עם ומחול ספרדי אנדלוסי עתיק, במשקל משולש מהיר, לזוג רקדנים. 

המשתתפים מבצעים גם קטעי זמרה בליווי קסטנייטות וגיטרות.

לקראת סוף המערכה הראשונה באופרה כרמן, שרה כרמן הצוענייה את האריה

המכונה סגידיליה, בכוונה לפתות את דון ג'וזה,  "Près des remparts de Séville"

חייל המשמר שהביא למעצרה, לשחררה ולהצטרף אליה לפונדק של חבריה הצוענים.

בסוויטה התזמורתית מס' 1, בעיבוד המלחין ארנסט גווירו, סגידיליה הוא הקטע הרביעי.

 

סצנה מתוך הסוויטה מהבלט  "אגם הברבורים" מאת צ'ייקובסקי

המוסיקה לבלט "אגם הברבורים" נכתבה על ידי צ'ייקובסקי בשנים 1875-1876.

הבלט, בארבע מערכות, מבוסס על אגדות עם רוסיות בשילוב עם אגדה גרמנית עתיקה.

היצירה צומצמה לסוויטה להשמעה באולם הקונצרטים. יש בה ששה ריקודים שלוקטו מתוך המערכות השונות של הבלט המקורי, לאו דווקא לפי סדר הופעתם המקורי.

סצנה: חלק ממערכה במחזה, תמונה, מעמד, הופעה. ברבור בתרבות האירופית: סמל ליופי, טוהר, כליל השלמות. הביטוי שירת הברבור: מקורו באגדה על שיר מיוחד ששר הברבור לפני מותו, מטאפורה למפעלו האחרון של אדם.

הקשר בין המוסיקה לעלילה: הברון פון רוטברט, המכשף הרשע הפך את אודט וחברותיה לברבורים השטים באגם. כך לא יוכל הנסיך זיגפריד למצוא את אהובתו ולהינשא לה. רק עם רדת הלילה מוסר הכישוף והן חוזרות להיות נערות, אך עם שחר שוב חוזרות להיות ברבורים באגם. המנגינה הראשית היפה והזורמת יכולה לרמוז על הברבור הגאה השט באגם להנאתו, אך מיד מגיעים צלילים וצבעים קצת אחרים, המזכירים שלא הכל יפה, זך וטהור כל כך, שנשקפת סכנה וכוחות רשע פועלים בסביבה, ורק אהבת אמת תציל מידם.

 

•איבר:

https://www.youtube.com/watch?v=ewSZURjmWiM&ab_channel=ConservatoriodiMusicaNicoliniPiacenza

•באך:

https://www.youtube.com/watch?v=yeRkz9lDONM&ab_channel=예술의전당Concert

•שוברט:

https://www.youtube.com/watch?v=Vbw53GO2JGI&ab_channel=Dottore'

•ביזה:

https://www.youtube.com/watch?v=jAfIP1IoiuI&ab_channel=DRShrubberyMD

•סגידיליה עממית:

https://www.youtube.com/watch?v=NISGh1Stkec&ab_channel=FolkDancesAroundtheWorld

•מוצרט:

https://www.youtube.com/results?search_query=mozart voi che sapete from the marriage of figaro

https://www.youtube.com/watch?v=Tw0huoVERok&ab_channel=MusicByMozart

•צ'ייקובסקי:

https://www.youtube.com/watch?v=4eMKbOfSCeQ&ab_channel=ThePhiladelphiaOrchestra-Topic

 

האזנה ליצירה, תגובה תנועתית: הקשת הפעמה בסטקטו מול הבחנה בקו מלודי בלגטו

הקשת המקצב של חלק א, הבחנה בין שירת המקצב בשפת מקצב, הקשה

זיהוי המנגינה החוזרת בחלק א: שירת התבנית החוזרת בשמות הצלילים, זיהוי וספירה

נגינת המנגינה החוזרת בכלי מלודי

הבחנה בין תכונות חלק א וחלק ב

הבעה גראפית של החלקים השונים

הבעה בתנועה (או עם אביזר) של החלקים השונים

המחשת המבנה: התייחסות לזהה, דומה, שונה, למעבר, לסיום, לשינויי אופי ואנרגיה

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תזמורת סימפונט רעננה
0508816408 מיכל כהן

michal@rso.co.il

רעננה, אחוזה 147, בית יד לבנים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.