פיגומים

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 120
סגנון: עלילתי
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: נונטי מדיה
שנת הסרט: 2017
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 08/08/2018

אשר, נער בן 17, נאלץ להתמודד בבית עם אב קשוח במיוחד, בעודו מוצא לעצמו מודל חדש לחיקוי בדמות מורה לספרות בבית הספר. התסריט לסרט נכתב בהשראת אירועים אמיתיים. הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן, טורונטו, ובפסטיבלים רבים ברחבי העולם, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע בירושלים ופרס השחקן הטוב ביותר, שהוענק לאשר לקס. הסרט היה מועמד לשמונה פרסי אופיר בטקס פרסי האקדמיה לקולנוע ה-28, בין השאר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר והשחקן הראשי הטוב ביותר. יעקב כהן ועמי סמולארצ'יק היו שניהם מועמדים באותה קטגוריהשחקן המשנה הטוב ביותר. הסרט זכה בפרס אופיר אחד - שחקן המשנה הטוב ביותר - אשר הוענק לסמולארצ'יק. זהו הסרט הישראלי השני הנצפה ביותר בשנת 2017 וצפו בו עד כה מעל 150,000 צופים. הסרט נמכר להפצה ברחבי העולם, בין השאר בצרפת, ארצות הברית, פולין וספרד.

משחק: אשר לקס, עמי סמולארצ'יק, יעקב כהן.

תסריט ובימוי: מתן יאיר. 94 דקות, ישראל, 2017.   





מתן יאיר נולד בירושלים  וגדל בהרצליה. הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב בחוגים להיסטוריה כללית ולימודים כלליים ובעל תואר שני  ביחידה למחקר התרבות. עבודת התזה שלו עסקה בהצגתם העצמית של בני נוער. בוגר מגמת תסריטאות בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה (2003). בעל תואר שני מבית הספר לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. החל משנת 2005  מלמד היסטוריה וספרות בתיכון "היובל" בהרצליה ומסייע לבני נוער לעבור את בחינות הבגרות.

בסיום לימודיו בסם שפיגל, זכה במענק פיתוח דרמה מטעם קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב. התסריט שכתב לדרמה בת 50 דקות, התפתח לספרו הראשון, "חדר משלו". הספר, הכתוב כיומן, מתאר שנה בחייו של נער מתבגר שמשפחתו מתפרקת. בעקבותיו זכה יאיר במלגת "פרדס" מטעם הספרייה הלאומית בירושלים, לכתיבת ספר פרוזה שני

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:

  • האם לדעתכם למורים יש השפעה על תלמידיהם מעבר להעברת חומר לימודי?
  • מי בעיניכם משפיע יותר על נערים ונערות בגיל התיכון, המורים או ההורים שלהם?
  • האם לדעתכם יש הבדל ביחסי תלמידים-מורים בין תלמידים טובים לתלמידים מתקשים או כאלה עם בעיות התנהגות?
  • עד כמה לדעתכם יכול סרט עלילתי (סרט שתסריטו נכתב מראש ומופיעים בו שחקנים) לתאר מציאות אמיתית, ללמד אותנו משהו על החיים האמיתיים, או ללמד אותנו משהו על החיים שלנו?

עיבוד לאחר המפגש:

  • מה הרגשתם במהלך הצפייה? מה הפתיע אתכם? מה היה צפוי? מאיזו סצנה בסרט הכי התרגשתם? צחקתם?
  • מדוע לדעתכם קוראים לסרט "פיגומים"?
  • האם המפגש עם הבמאי העמיד באור אחר את מה שהרגשתם בזמן הצפייה בסרט?
  • האם גם אתם מרגישים לפעמים כמו אשר מול הוריכם? מתי למשל?
  • האם גם לכם יש או היו יחסים עם מורה כמו לאשר ועמי?
  • כיצד לדעתכם השפיעה על הסרט העובדה שמתן יאיר הוא מורה בתיכון המכין לבגרות?
  • מה ההבדל בחוויית הצפייה בין סרט כמו "פיגומים" לסרט בדיוני לחלוטין כמו "שומרי הגלקסיה", "ספיידרמן" וכד'?
  • מה דעתכם על הבחירה של התסריטאי לגבי גורל המורה? איך זה משפיע על אשר? על סיפור הסרט?
  • מדוע לדעתכם בחר התסריטאי שעבודתו של האב תהיה התקנת פיגומים? האם הפיגומים מסמלים משהו?

אפשרות להפעלה:

דמיינו ש"פיגומים" היא סדרת טלוויזיה מרובת פרקים וכל פרק מציג יחסי תלמיד/ה ומורה. התחלקו לקבוצות או צמדים. כל קבוצה תמציא סיפור או תבחר סיפור מהחיים, שיכול להתאים לפרק הבא בסדרה וממחיזה סצנה מתוכו.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
נונטי מדיה
054-6530306 בן כליפה מנהל

info@nonti.media

יפו-תל אביב, הברזל 3 רמת החייל

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.