הכלב היהודי

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון ארצי לילדים ונוער
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 25/04/2018

הסיפור מגולל את קורותיה של השואה מנקודת מבטו של הכלב כורש, מימי היותו גור חביב במשפחה יהודית, דרך עליית הנאצים, הגזירות הראשונות, מסירתו לאימוץ אצל משפחה גרמנית, תפיסתו ואילופו ביחידת הכלבים של הגסטפו, הקשר המיוחד שנוצר בינו לבין המאלף שלו, רולף, ואחר כך פגישתו בטרבלינקה עם יהושע, בן המשפחה היהודית שאצלה גדל, בריחתם המשותפת אל הפרטיזנים, הצלתם על ידי אשה מקומית ועלייתם המשותפת לארץ ישראל וכלה בהקמת המדינה. 

מונדרמה מרגשת, עוצמתית ומטלטלת במהלכה שחקן יחיד מעצב כל אחת מהדמויות הרבות - ילדי המשפחה היהודית אצלה נולד, הוריהם, עובדת משק בית גרמניה, חיילי אס אס, מפקד טרבלינקה, פרטיזנים ועוד ועוד ובעיקר דמותו של הכלב, כורש, כמספר, כגור או ככלב מאולף, ככלב שנשמת הבית היהודי נספגה לתוכו, וככלב הזקן שבאה שעתו האחרונה. 



הכלב היהודי – דבר הבמאי יונתן אסתרקין

סיפורו של כורש, אחר כך זליג, אחר כך בליץ! ואז שוב כורש הישן והטוב, הכלב שנולד למשפחה יהודית בברלין של 1935 ודרך עיניו אנחנו רואים את עליית הנאצים, הגירוש למחנות הריכוז, הפרטיזנים, העלייה לארץ ישראל והקמת המדינה, הוא סיפור יהודי גנרי. הוא אפילו סיפור מעט קלישאתי במכוון. בדומה לסיפורו האול אמריקן של פורסט גאמפ גם פה מסופר אותו סיפור יהודי אירופאי גנרי דרך עיניו של כלב וזה מה שנותן לו את הייחוד. את הצידוק לקיומו ולסיפורו של סיפור שכולנו מכירים היטב. הכלב אינו שיפוטי, הוא לא מבחין בין בני אדם על פי השתייכות פוליטית או דתית או לאומית אלא על פי מעשים, על פי ריחות. ריח של אכזריות לעומת ריח של אהבה. התנהגות אלימה ללא צורך כלפי חלשים או התנהגות אצילית ורכה.

דרך מבט שונה זה מאפשר לנו כורש מבט חדש על האנושות ברגעיה הנוראיים ביותר וברגעי החסד הגדולים ביותר שלה. דרך מבטו אנחנו מבינים שהחלוקות הישנות אינן רלוונטיות כבר. כמו התפאורה שמעוצבת שחור לבן, כמו מבטו של כלב, כך גם מבחינה מוסרית כורש מכריח אותנו להביט על האנושות בשחור ולבן. מי שמתנהג ברוע לב יודע שהוא כזה ושאין תירוץ לרוע שלו. ומי שמתנהג כמו "בן אדם" יעשה זאת בלי קשר לשאלות פוליטיות גזעיות ודתיות. ובתמונת השחור לבן הפשוטה הזאת של הכלב מתגלים בעצם כל גווני האנושות וממנה עולה המסר הבסיסי של הסיפור, שעלינו תמיד לשאול את עצמנו אם אנחנו מוסריים מספיק וטובים מספיק כלפי אחינו בני האדם, בלי קשר לשאלות דת, גזע או פוליטיקה. האם אנחנו ראויים מספיק למבטו החיובי של הכלב. הכלב היהודי. הכלב שהוא הוא מגשים את האידיאל של אור לגויים.

 

דבר הסופר – אשר קרביץ

פעמים אחדות נשאלתי: "למה דווקא דרך עיניי כלב?" – זוהי שאלה מהותית ביותר לעניין ההצגה.

התשובה שלי אינה מלאה מפני שלא "תכננתי" לכתוב ספר על השואה מזווית ראייה כלבית – זה פשוט יצר ככה. ובכל זאת אני חושב שיש כמה סיבות טובות לעשות זאת.

היו משפחות של יהודים שגידלו כלב, היו גם כמובן משפחות של גרמנים שגידלו כלב בביתן, וגם, למרבה הצער, היו כלבים במחנות הריכוז וההשמדה. כלבים היו בכל מקום – משני אבריו של המתרס. בשואה הפרידה בין היהודים לגרמנים "חומה של דם" – היחידים אשר יכולים היו לחצות את הקווים הם ידידנו הכלבים. אכן בסיפורינו כורש חוצה את הקווים - ויותר מפעם אחת!

נקודה נוספת: העובדה שבדרך כלל, כלב נאמן לבעליו ללא תנאי, מעניקה מרחב ספרותי לבצע השלכות על נאמנות האדם (מוצדקת או בלתי מוצדקת). אימוץ נקודת המבט הכלבית מעניק אפשרות לראות את הצדדים החיוביים לכאורה גם אצל הנאצים. זה כמובן לא מציג באופן חיובי את הנאצים אבל מאפשר לקבל תחושה כיצד נראו הדברים מהצד שלהם.

מכל מקום, הסיבה שאולי היא המשכנעת ביותר לספר את סיפור השואה דרך עיניי כלב, היא שרק כלב יכול להבין עד כמה חסרי אונים היו היהודים כאשר פגעו בהם גזירות קשות ללא סיבה. כאשר גזירה קשה נוחתת בחייו של אדם תמיד ניתן להסביר את פשר הרע (זה לא בהכרח פותר את הבעיה אבל זה עשוי להקל על ההתמודדות) – צאו וחישבו כמה קשה להתמודד עם רוע כאשר הוא שרירותי וחסר הסבר לחלוטין. זהו הרוע עמו התמודדו יהודי אירופה. השואה ניחתה על ראשם. השואה היתה כה אכזרית ונטולת הסבר - עד כי נדמו בעיני, היהודים, לכלב נטוש שכל קיומו טבול באימה וסבל. כאשר כלב ננטש אין דרך להסביר לו מדוע בחרו בעליו לנהוג בו כך. עולמו של הכלב נחשך בעדו וכל הסבר לא יועיל.

נוסף על כך - הגרמנים הם אלה אשר בחרו ליצור את הזיקה בין כלבים ליהודים בשלטים שתלו על דלתות בתי הקפה - כך שאותם שלטים - מסמלי השואה המובהקים - כבר נטעו את זרעי הזיקה.

ועוד מילה בנושא זה: אני מכיר באופן אישי סיפור על אודות יהודים וקשריהם עם כלבים בשואה. שמעתי ממקור ראשון את סיפורו של שומר הכלבים באחד ממחנות ההשמדה - וגם בסיפור זה מונחת מקצת ההשראה לסיפור.

דמויות מרכזיות בעלילה – כולן מגולמות ע"י שחקן יחיד!

כורש – גיבור ההצגה. המספר. גור כלבים קטן וחמוד שנולד בגרמניה בשנת 1935 וחווה את כל איימי השואה בקרב משפחה יהודית, גם אצל בעלים גרמנים, ככלב שמירה במחנה השמדה וככלב פרטיזן. בשנות חייו האחרונות הוא עולה לישראל וחווה, ממש כעם ישראל, ניתוק מסבל הגלות וקוממיות.

יהושע גוטליב – גידל את כורש כילד ואח"כ פוגש אותו שנית במחנה ההשמדה טרבלינקה. יחד עם כורש חובר אל הפרטיזנים ולבסוף עולה עם כלבו לארץ ישראל.

קלמן גוטליב (אביו של יהושע)  - גידל את כורש בעת שהיה גור. הוא מצר על כך שאינו יכול להושיע את משפחתו מהגזירות שהנאצים הנחיתו עליהם.

פראנק היינץ – עיתונאי גרמני שעבד בעבר יחד עם קלמן גוטליב. הוא מאמץ את כורש למרות מחאותיה של אשתו המרשעת. לאחר שנטיתו המינית של קארל נחשפת גרטה, אשתו של קארל, מחליטה להיפטר מהכלב שבעלה הביא הביתה ללא הסכמתה.

ראלף שמידט – איש אס.אס המאלף האישי של כורש בטרבלינקה (וגם לפני כן). אוהב את כורש אך מפגין אכזריות כלפי יהודים. הצד המצפוני באישיותו אינו מאפשר לו להמשיך להתקיים בתוך המדמדנה הנאצית.

אולגה ברדיצ'בסקי – פולנייה כפרית. אלמנת מלחמה אמיצה וטובת לב שמחביאה את יהושע וכורש לאחר שכורש נפצע.

 

שאלות -  טרום צפייה

התמצאות כללית - שאלות טריוויה

מה אסרו הגרמנים על היהודים?

  1. לגדל ציפורי שיר
  2. לגדל כלבים
  3. לגדל חיות מחמד
  4. להשקות עציצים

באיזה קובץ חוקים נקבע מיהו גרמני?   

  1. חוקי חמורבי
  2. חוקי ניוטון
  3. חוקי נירנברג
  4. חוק הגנת הצרכן

מה שמותיהם של שני סרטי תעמולה נאציים שנועדו להשמיץ ולהשפיל את היהודים ולהעצים את השנאה כלפיהם?

  1. היהודי הנצחי. היהודי זיס.
  2. זהירות – יהודים! קיצור תולדות יהודה.
  3. מעשה בשלושה יהודים. שובו של היהודי.
  4. משפחת שטיינטל. העוקץ היהודי.

באלו מקצועות אסרו הגרמנים על היהודים לעסוק?

  1. רוכלות ומכירת רהיטים.
  2. רפואה, עיתונאות ועריכת דין.
  3. טכנאות רנטגן ועיצוב פנים.
  4. בניית גשרים והתקנת מעליות.

באיזה גיטו לחם מרדכי אנילביץ'?

  1. גטו וארשה
  2. גטו לודג'
  3. גטו וילנה
  4. גיטו קרקוב

מתי החל רצח שיטתי של רבבות יהודים?

  1. מיד עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון.
  2. מיד עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.
  3. לאחר שהושלם כיבוש צרפת.
  4. עם פתיחת מבצע ברברוסה.

באלו מחנות השמדה מרדו האסירים?

  1. טרבלינקה, סוביבור ואוושויץ.
  2. טרבלינקה בלבד
  3. סוביבור בלבד
  4. אוושויץ בלבד.

באיזה מחנה השמדה נרצח הסופר יאנוש קורצ'אק?

  1. טרבלינקה
  2. אוושויץ
  3. חלמנו
  4. סוביבור

באיזה מחנה השמדה ערך ד"ר יוזף מנגלה את ניסוייו האכזריים באסירים?

  1. טרבלינקה
  2. אוושויץ
  3. חלמנו
  4. סוביבור

אלו מנהיגים נאציים נשפטו ב"משפטי נירנברג"?

  1. אדולף היטלר ויוזף גבלס.
  2. הנס פרנק, אלפרד רוזנברג ויוליוס שטרייכר
  3. אוטו פון ביסמארק ויוזף גבלס
  4. ריינהרד היידריך והיינריך הימלר

באיזו שנה נערך משפט אייכמן?

  1. 1945
  2. 1955
  3. 1961
  4. 1987

שאלות כלליות לעיון ולדיון

  1. כנגד אלו מיעטים, מתנגדי משטר, וקבוצות אתניות, מלבד יהודים, פעל השלטון הנאצי? האם השלטון הנאצי פעל כנגד אותן קבוצות באותה להיטות שבה פעל כנגד יהודים?
  2. אלו זכויות נשללו מהיהודים בגרמניה בטרם פרצה מלחמת העולם השנייה? מה ידוע לך על חוקי נירנברג?
  3. אילו חייתם בגרמניה בימי עליית השלטון הנאצי האם הייתם עוזבים את מולדתכם ומהגרים?
  4. האם לדעתכם אתם יודעים מספיק על השואה? האם יש לנגד עיניכם תמונה ברורה של מה שהתרחש באירופה בין 1933 ל-1945? מה עוד הייתם רוצים לדעת וללמוד על השואה?

 

לאחר הצפייה - מושגים ושאלות לדיון

זכויות – כיצד חשים אנשים שכל זכויותיהם נשללות מהם? כיצד חשו היהודים בגרמניה, בין עליית הנאצים בשנת 1933 ועד לפרוץ המלחמה בשנת 1939? 

גבורה – מהי גבורה? כיצה באה גבורה לידי ביטוי אצל ילד שהבריח תפוחי אדמה לתוך הגטו? אצל פרטיזן ביערות? אצל אסיר במחנה השמדה?

רוע – האם נכון לומר שכל הגרמנים היו רשעים? האם השואה עלולה היתה להתרחש גם במקום אחר ובזמן אחר? האם בכל אחד טמון רוע?

אנשים ובעלי חיים – האם גם בעלי חיים חשים סבל כפי שבני אדם חשים? במה דומה ובמה שונה סבלן של החיות מהסבל שלנו? אלו תחושות נוספות משותפות לבני אדם ולבעלי חיים?

הזדהות – האם נוכל להבין כיצד מרגיש כלב משוטט שנתפס ע"י העירייה ומושם בהסגר? אלו מחשבות לדעתכם חולפות בראשו? מתי קל לנו להזדהות עם הזולת ומתי זה מצריך מאמץ מיוחד?

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון ארצי לילדים ונוער
03-6497760 ש'-3

dana_s@youtheater.co.il

תל-אביב, ארלוזורוב 145

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.