דו רה מו

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 70
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב:
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: לירון נח
קהל יעד: ג - ה
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 31/01/2021

בְּבֹקֶר אֲבִיבִי מִתְכַּנְּסוֹת הַפָּרוֹת כְּדֵי לַחֲגֹג עִם פָּרָה'לֶה אֶת מְסִבַּת הַפָּרַת-מִצְוָה שֶׁלָּהּ.

כֻּלָּן מִתְכּוֹנְנוֹת לִגְעוֹת יַחַד אֶת "הִמְנוֹן הָמוּ" הַמָּסָרְתִּי, אֲבָל אֲבוֹי! פָּרָה'לֶה הַצְּעִירָה לֹא גּוֹעָה עִם כֻּלָּן פֶּה אֶחָד, אֶלָּא מְזַמֶּרֶת מוּ מִשֶׁלָּה, שׁוֹנֶה וּמְיֻחָד.

אֵיךְ יָגִיבוּ אַחְיוֹתֶיהָ הַפָּרוֹת - פָּרָדִיגְמָה, פָּרָנוֹיָה, פַּרְפָּרָצִית וּפָּרַפְרָזָה - עַל הָמּוּ הַמִּתְפָּרֵץ וְהַמִּסְתַּלְסֵל? וּלְאָן הוּא יוֹבִיל אוֹתָהּ בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר?

מַחֲזֶמֶר עַל הָרָצוֹן לְהִשְׁתַּיֵּךְ לָעֵדֶר, וְיַחַד עִם זֹאת לִשְׁמֹר עַל הַמּוּ הַפְּרָטִי וְהַמְּיֻחָד שֶׁלְּךָ וְשֶׁלָּךְ.

מאת: שירלי יובל-יאיר // בימוי: לירון נח // עיצוב תפאורה ותלבושות: זוהר אלמליח // עיצוב תאורה: אמיר קסטרו // עיצוב תנועה: נטע מידן // ע. עיצוב תנועה: עדי ירדן \\ מוסיקה מקורית: אלעד פרץ // ע. במאי: אלון גצוביץ \\ שחקנים: טל וניג, דורון לוי, דנה כהן, רוני אקרמן, מירי זהבי, נועה טסה

 





דבר היוצרת -  שירלי יובל-יאיר

לפעמים שואלים אותי מאיפה נולד הרעיון למחזה הזה או לסיפור ההוא, ואני עונה שזה בדרך כלל שילוב של דמיון פרוע ביחד עם חוויה אישית ואמיתית.

הסיפור של פרה'לה מבוסס במידה מסוימת על חוויות הילדות שלי (לא... לא מהתקופה שבה הייתי פרה)...

הייתי ילדה ששרה, ולא פעם ליוותה גם אותי התחושה שיש לי "מו" משלי ושהוא לא תמיד מתאים לעדר. אבל האם אין זו התחושה של כל ילד (וגם של לא מעט מבוגרים?)
התחושה שאני יוצא דופן, אחר, מיוחד? הרצון להיות "מי שאני" מצד אחד, אבל גם להשתייך לקבוצה, להיות כמו כולם, להיות עם ה"חברה?"

ההצגה "דו רה מו" ניצבת בצומת שבו מתחברות האהבות הגדולות שלי: העיסוק במוסיקה, במילים ובנפש האדם. כבר הרבה שנים שאני שרה ומלמדת פיתוח קול, וגם כפסיכולוגית - אני מטפלת באנשים בדרך מיוחדת שמחברת בין הקול

גם הסיפור של פרה'לה הוא סיפור על צמיחה והתבגרות, שיש בה גם לא מעט כאבים, סיפור על מישהי שלומדת להשמיע

את קולה. ולהקשיב לקול הפנימי שלהם, לחלומות ולנטיות הלב, ולגבש לאט ובעדינות את האדם הייחודי שנועדו להיות.

כפי ששרה פרה'לה במחזה:

אם תקשיב ל"מו" שלך, תקשיב בשקט בלי הפרעות

אתה תדע לאן ללכת, את תדעי לאן לפנות

כל אחד צריך "מו" קטן בלב

שיכוון אותו כמו פנס שמהבהב

כל אחד צריך "מו" קטן בלב שיזכיר לו את מה שהוא אוהב.

 

 

 

פעילות בכיתה טרם הצפייה

מומלץ להקריא לילדים את הספר "דו רה מו" שראה אור בעקבות ההצגה, רצוי לשוחח עם ילדי הגן  אודות חיות המשק ממשפחת הבקר . נקבת בקר הבית מכונה פרה, והזכר מאותו מין מכונה פר, שור או אלוף. קול הפרה נקרא געייה. פר צעיר נקרא 'עגל' ופרה צעירה - 'עגלה.' בני האדם מנצלים פרות למספר צרכים: סיפוק חלב, ממנו מיוצרים מוצרי חלב שונים, ובשר למאכל.

כמו כן משתמש האדם בשוורים לחרישה ואף לגרירת עגלות.

בנוסף, עורן של הפרות משמש כחומר גלם ליצירת מוצרים שונים. הפרות, בעיקר אלו המנוצלות לחליבה, חיות במבנה הקרוי רפת . השאר ממשיכות את חייהן באחו או בחוצות העיר (כמו

בהודו.) לפרה יש גוף ארוך, חזה צר ומותניים רחבות, רגליה ארוכות ודקות, עורה דק בצבע חום או שחור ולבן, ומקומט באזור

הצוואר, לפרה יש עטינים שופעים ובהם ורידים בולטים.

גם לפרות וגם לפרים יש קרניים. מגדלי פרות מסירים את הקרניים מפרותיהם כדי למנוע מהן לפצוע זו את זו.

ציירו לי פרה

אפשר להציע לילדים לצייר את פרה'לה ואחיותיה.

כדאי לשים דגש על השוני ביניהן.

מה לדעתכם השוני בין פרה'לה ואחיותיה?

אלו מצבים בסיפור "דו רה מו" מתאימים לדעתכם גם לבני-אדם ולא רק לפרות?

חשוב להדגיש את השוני של כל אחד ואחת מאיתנו וששונות זה דבר חיובי ומעניין.

שאלות לדיון

ישנה אפשרות גם להכין שאלון ולחלק לילדים שיענו באופן אישי.

האם מישהו מכם מרגיש שונה מחבריך בדברים מסוימים?

במה אתה חושב שאתה שונה?

למה לדעתכם חשוב להכיר בשוני של כל אחד ולקבל אותו?

באילו מצבים אתם מרגישים שונים מאחרים? מה זה עושה לכם?

מה עלינו לעשות כדי לשנות את הרגשתנו לגבי עצמנו, כשמשהו מציק לנו?

האם כל חבריך בכיתה שווים? במה כן? במה לא?

מה זה קבלת השונה?

האם אתה משחק עם ילדים שונים ממך?

האם אתה מקבל ילדים  כמו שהם?

האם אתה משחק עם פחות מקובלים?

כמה ילדים שונים יש בכיתתך, לדעתך?

האם לעגת למישהו על מראהו, התנהגותו...המבטא שלו?

האם שונה צריך יחס מיוחד?

 

לחלום זה הקול

לפעמים אנו עסוקים בהמון עניינים בשגרת יומנו ,שיעורי בית,חוגים,חברים וכדומה. כתוצאה מכך, לא תמיד אנו מוצאים זמן לעצור לרגע ולהקשיב לעצמנו.לפעמים הקול שלנו "צועק לנו" ואז לא נותרת לנו ברירה אלא להשיב לזעקותיו. ולפעמים הוא "לוחש " לנו ואם לא ניצור שקט כדי להקשיב ללחישותיו ,כנראה שלא נדע מה רצה לומר לנו.

 

מהי לדעתכם הכוונה להקשיב לקול שלך?

למה לדעתכם זה חשוב להקשיב לו?

לאיזה מן הקולות קל יותר להקשיב? לקולות שבחוץ או לקולות הפנימיים שלנו? מדוע?

האם ישנם קולות דומים?

האם כל קול שונה מהאחר?

 

כי את זה כבר אומר הקול

הילדים מתבקשים לעצום עיניים.

מומלץ לנסות לדמיין מקום של שלווה ואז בתוך השקט הזה - לנסות להקשיב לתחושות שלכם,

לרצונות שלכם ,למחשבות,לדמיון ,לחלום...

ואחרי כמה דקות כאלה בהן כל אחד מקשיב לעצמו, הילדים מתבקשים לאט לאט לפקוח עיניים.

 

כל אחד בתורו מספר מה הקול שלו אמר לו.

מה הוא הרגיש שהוא הקשיב לעצמו?

מה לך יש לומר לקולך?

האם היה משהו דומה או זהה בין כל הקולות?

האם הייתם נהנים לשמוע אם כל החלומות היו זהים?

האם היה מוצא חן בעיניכם שכולם היו דומים ובעלי אותם רעיונות

 

 

 

פעילות בכיתה לאחר הצפייה

האם לדעתכם אחיותיה של פרה'לה נהגו נכון כשהרחיקו אותה? למה?

לו היו מבקשים מכם עצה מה לעשות עם פרה'לה "הזייפנית" מה הייתם מציעים במקרה זה?

מה לדעתכם הרגישה פרה'לה שהתבקשה לעזוב את העדר ולחזור רק שתצליח לגעות "מו" זהה לזה של אחיותיה?

מהי לדעתכם המשמעות של להיות מנודה?מה לדעתכם מרגישים כשמנודים?

האם מישהו מכם הרגיש בעבר תחושה דומה לזו של פרה'לה?

האם מישהו הרחיק אתכם מפני שאתם שונים? או יוצאי דופן בתחום מסוים?

איך הרגשתם? מה עשיתם? מה לדעתכם תוכלו לעשות אם זה יקרה שוב? האם לדעתכם פרה'לה הייתה צריכה להתאמן  יום ולילה על ה"מו" שלה עד שיהיה זהה לזה של אחיותיה, כדי להיות בדיוק

כמו כולן? כיצד הייתם נוהגים לו הייתם במקומה של פרה'לה? למה?

 

מיומנה של פרה'לה

נסו לחשוב ולדמיין מה הייתה כותבת ביומנה האישי מהיום בו נודתה ממשפחתה.

כתבו לפחות יום אחד ביומנה של פרה'לה.

 

 

מקשיבים לקול ראיון

מומלץ לבחור חמישה ילדים לתפקידי "הפרות" ומספר זהה של תלמידים למראיינים.

הגעת להופעה של פרה'לה ופגשת שם את אחיותיה. נסה לראיין כל אחת מהן.

 

שאלות מנחות לבניית ראיון:

איזו מין פרה את ?

מה את אוהבת?

מה אתה שונאת?

במה לדעתך את שונה מהפרות האחרות ?

למה הגעת לכאן היום?

למה לא התנגדת להחלטתה של אחותך הגדולה להרחיק את פרה'לה?

ממה חששת?

אם זה היה קורה היום, כיצד היית נוהגת?

מה את מאחלת לפרה'לה אחותך הצעירה בהמשך דרכה?

 

 

שמות הפרות בעדר ופירוש המושגים

 

פרה-פרזה - פרה מושפעת

משמעות המילה פראפרזה היא כתיבת המשפט במשמעותו המקורית אך בניסוח שונה, לצורך פישוט המשפט או עידונו, או במקרה שאין גישה למשפט המקורי.

 

פרה-נויה - פרה דאגנית

ָּפ ָּרנֹויָּה היא מצב פסיכוטי, מלווה בפחד, חרדה  ומחשבות שווא, שבו חש האדם כי הוא נרדף, אף על פי שאין לכך ביסוס במציאות. מקור המילה מיוונית, שמשמעותה שיגעון  -para- בחוץ, nous - נפש .

פרה-דיגמה - פרה מנהיגה

פרדיגמה היא תבנית מחשבה במסגרת של תחום מדעי או בהקשר אפיסטמולוגי דומה.

 

פרפראצית - פרה רכלנית ותככנית פפראצי הוא הכינוי שניתן לצלמי עיתונות שעיקר עיסוקם בצילום ידוענים תוך חדירה לפרטיות שלהם. פעמים רבות משמשת המילה ככינוי גנאי לצלמים אלה. מקור המילה הוא בשמה של דמות מהסרט "לה דולצ'ה ויטה" של הבמאי האיטלקי פדריקו פליני - צלם העיתונות "סניור פפראצו."

סוג במה מקצועית
שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
לירון נח
0526022502

liron56@gmail.com

לפיד, ים המלח 14

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.