מוזיאון אגם (חדש)

תחום: אמנות פלסטית
תת-תחום: ביקור במוזיאון
משך זמן המופע: 75
סגנון: ציור
שם הרכב:
סיווג: הדרכה בתערוכה
שם המפיק: מוזיאון אגם
קהל יעד: גן - יב
כמות קהל מקסימלית: 40
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 11/01/2024

מוזיאון אגם ראשון לציון הוא מוזיאון לאמנות מודרנית המוקדש ליצירתו של האמן יעקב אגם, יליד ראשון לציון ואבי האמנות הקינטית.
במוזיאון תצוגת קבע המרכזת במקום אחד גוף עבודות של האמן יעקב אגם בן שבעה עשורים של יצירה, במדיות מגוונות - ציורים, תבליטים, פסלים ויצירות דיגיטליות (מסכי מגע)
בנוסף למוזיאון גן פסלים הולך ונבנה וכמו כן, מוצגות בו תערוכות מתחלפות של אמנות עכשווית בנושאים המשיקים לתפיסת עולמו האמנותית של אגם.

המוזיאון מתמקד בסוגת האמנות הקינטית במובן הרחב שלה. שאיפתנו הינה לחשוף מבקרים, מן הארץ ומהעולם ובכל קשת הגילאים, אל תפישת האמנות הקינטית ולאפשר להם לחוות אמנות המשקפת את המציאות כתנועה מתמדת, מציאות אשר המאפיין הקבוע היחיד שלה הוא השינוי, כשהמבקר הוא משתתף פעיל בחוויה.

השיח אודות האמנות הוא חלק מתפישת עולם תרבותית-חברתית, כאשר מוזיאון אגם מזמן חוויה אמנותית, תרבותית וחינוכית ורב חושית בעלת השפעה משמעותית גם על צוותי הוראה ועל דור העתיד. המוזיאון הינו פלטפורמה לפעילות, לדיון ולאינטראקציות יצירתיות עם שפת אמנות ועם ערכים הומניסטיים כמו גם סביבה בטוחה ללמידה חוץ כיתתית בעולם האמיתי והחלפת דעות שוויונית ופתוחה בהקשר רב-תחומי ובהשקה לכמעט כל תחומי הדעת הקיימים בתוכנית הלימודים.



*מידע אודות האמן יעקב אגם מצורף כקובץ.

 

מוטל בספק / תערוכה קבוצתית (יולי 2023-ינואר 2024)

הספק הוא חלק מהחשיבה היומיומית, הפילוסופית והמחקרית, הוא מניע אותנו לבחון הנחות יסוד, ידיעות ואמונות ולאפשר נקודת מבט חלופית. כבר עכשיו לא תמיד ברור אם טקסט שקראנו, סרט שראינו או שיר שריגש אותנו נוצרו בידי אדם או אלגוריתם. אנחנו עומדים בפתח עידן של אי ודאות, בו המלאכותי מוטמע יותר ויותר בסביבתנו, ועל כן גם בתפיסתנו את העולם. הפקפוק באותנטיות של הדברים נעשה כמעט אוטומטי, "טבעי".

התערוכה מבקשת להתעכב על אופייה של תפיסת המציאות: על השאלות האם אפשר לראות את הדברים כמות שהם, האם אפשר לתעד מציאות, ומה בכלל החשיבות של יכולות אלו בעידן הנוכחי. היא משתהה במחשבת הספק, מבקשת להותיר מקום לאפשרות שמה שנראה נכון במבט אחד אינו נכון במבט נוסף, או שמא תפיסת המציאות כולה מסתמכת על אחיזת עיניים.

טל בכלר, אוצרת

 

האמנים בתערוכה:

אמנים מידע

1. פני רבים אחרים, 2023 / נטע מוזס ורוני גינוסר
מיצב העוסק בשאלה האם ניתן לתעד פיסות של מציאות, "לחנוט" את הרגע באמצעות מצלמה, האם יש "אמת" בתמונה. המיצב האינטראקטיבי מורכב ממערך של מכשירי טלפון ניידים ה"רואים" זה את זה. בכל מעבר של פריים בין מצלמות המכשירים נוספת שכבת עיבוד של בינה מלאכותית, זו מעדכנת את הדימוי תוך הגדלת הפער בינו ובין המקור המתועד – פניו של הצופה בזמן אמת. העבודה סודקת את תחושת הביטחון שתיעוד מצולם אמור להקנות לנו ומפנה זרקור על כוחה של הטכנולוגיה לתעתע בנו ולהחליש את האפשרות להסתמך על דימויים.

2. מלחמאמי תאורה לעד, 2022 / אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח ושי דרור / מיצב, עירוב טכניקות

טבעות עשן מתקדמות לעבר הצופה תוך שהן מתפזרות  ונמוגות לאיטן. הפער בין מראהו ה"מפוסל" של העשן לטבעו החמקמק מערער על מהות החומר, ההולכת וזולגת לנגד עיננו. ההשתנות המתמדת של החומר מנכיחה את הזמן החולף וחומק מאחיזה ומדגישה את המגבלה שלנו לתפוס ולהבין את משמעותו. 

המסר: קריאת תגר על החומר, מהו חומר? בדרך כלל עשן מתפוגג ואילו פה ממשטרים אותו לצורה מסוימת. העשן מנכיח את הזמן שחולף וחומק, לתפוס את הזמן.

3. ז'מה וו (Jamais Vu), 2023 / נעמה רוט /  מיצב וידאו, טכניקה מעורבת

תנועת וילון מצולם מפיחה חיים בחדר נטוש ומזמינה את הצופה להסיט וילון פיזי בחלל התערוכה על מנת להתקרב. אולם במהלך של היפוך - ככל שמתקרבים הדימוי נעלם. הווילון, שלרוב משמש להסתרה הוא המאפשר וחושף את הדימוי: זיכרון של בית, החומק ככל שמנסים לתפוס אותו. העבודה מעלה שאלות לגבי מהימנותו של הזיכרון ותפקידו בעיצוב הבנתנו את המציאות.

המסר: Je ma vue (לא דה ז'וו) משהו שחלמו אותו ולא קרה, הזיכרון לא מהיימן וקשה להסתמך על כך שמה שאנחנו זוכרים מחוויה מסוימת באמת קרה.

4. בור אור, 2022 / רוני בן פורת  /  סאונד: ניר ג׳ייקוב יונסי / מיצב, תאורה, מראות, עץ   

רוני בן פורת עוסקת בתופעות חברתיות-תרבותיות עכשוויות הקשורות לחללים אדריכליים ומפגשים במרחב. המיצב "בור אור" נוצר במחשבה על מעבָר אל הלא נודע, על עולמות מקבילים. האור יוצר אשליה של עומק ללא קרקעית ומערער אצל הצופה, המתמסר לה, את פענוח החלל. הסאונד השקט, המדידטיבי, עוטף את הצופה, מדגיש את התנועה בין האשליה לפירוקה, בין המובן למופלא. 

 

 

5. מאני ארטיסט, 2021 / אבינועם שטרנהיים

6. האיש החושב יותר מדי, 2023 חומר פולימרי, ברזל וחפצי רדי מייד
דימוי החץ, פעם חץ מכַוון ופעם חץ תרעלה, המופיע בעבודותיו של אבינועם שטרנהיים,  רומז על תחושת הספק הקיומי, היומיומי, המקנן אצל האמן בצומתי-ההחלטה בחייו ובעשייתו האמנותית, תחושה המלווה בתסכול ובהבנה שבבסיס כל בחירה טמון ספק חדש

7. לגונת כריש החול, ביודום, טרופיקאריום, 2022 / קרן גלר/ מיצב וידאו
הקרנה על קיר שני מסכים
העבודות צולמו באתרי תיירות בקנדה, סביבה מלאכותית המדמה מפגש עם הטבע הפראי. הנוף המפוברק והמבקרים המתפעלים ממנו מעלים  תהיות על היטמעותו של המזויף בחיינו ועל כוחו להתל בנו ולטשטש את הגבול בין האמיתי למדומה, בין הטבעי למלאכותי.

8. יעקב אגם

מציג: אגמוגרפים , טכניקה לנטיקולרית, פרספקס.

Integration, 1994

Rhythem one, 1995

יעקב אגם רותם את מנגנוני התפיסה החושית שלנו לבחינה מחודשת של ההבחנות המקובלות בין סטטיות לדינמיות, בין דו מימד לתלת מימד. עבודותיו נדמות כהולכות ומשתנות בהתאם לתנועת הצופה אל מולם, כשכל "קיום משנה את המצב הקיים" לדבריו.

 

דף הכנה לביקור במוזיאון אגם

אנו שמחים לארח אתכם במוזיאון יעקב אגם. מוזיאון יעקב אגם לאמנות הוא מוזיאון עירוני, פרי יוזמה משותפת של עיריית ראשון לציון והאמן שנפתח לקהל הרחב בשנת 2018. בשנת הלימודים תשפ"ג ניתן יהיה לבקר בתערוכת הקבע המציגה יצירות משנות ה-50 של המאה שעברה ועד לתקופה הנוכחית ובתערוכה המתחלפת המוצגת במוזיאון.

 

אנו ממליצים לבצע הכנה קצרה של הכיתות המבקרות טרם הגעתן למוזיאון, בנושאים הבאים:

מטרות ההדרכה

  • חשיפה ראשונית למוזיאון אגם החדש שהוקם בעיר ראשון לציון.
  • היכרות עם מוזיאון לאמנות – מהי אמנות? מה מוצג בדרך כלל במוזיאון לאמנות? כיצד צופים ביצירת אמנות?
  • התוודעות קצרה לביוגרפיה של האומן יעקב אגם.
  • הבנה במה שונה יצירתו של יעקב אגם - מהי אמנות קינטית?  כיצד מיוצגים זמן ותנועה ביצירתו?
  • רכישת מושגים בסיסיים באוריינות חזותית - התבוננות בעבודות בשילוב החושים כולם ומתן פרשנות אישית.

על הביקור במוזיאון

  • משך סיור במוזיאון הוא כשעה ורבע, משך סדנה 45-60 דקות, תלוי בסדנה.
  • כל כיתה תגיע עם 2 מלווים לפחות מטעם בית הספר ותודרך על ידי מדריכי המוזיאון, כיתות גדולות תחולקנה ל-2 .
  • ההדרכה כוללת את רחבת המוזיאון, אולם החוויה ושתי הגלריות, אך לא תקיף את כלל העבודות. בתום ההדרכה ניתן להקצות לתלמידים זמן להסתובב, להתבונן ביצירות ולחוות את היצירות הדיגיטליות – בפיקוח צוות ההדרכה והמלווים.

כללי התנהגות במוזיאון
חלל התצוגה במוזיאון אגם רחב ידיים וכולל יצירות צבעוניות ועשירות חזותית, המזמנות חוויה חושית של התבוננות ולמידה. יחד עם זאת, בעת הביקור נבקש לשמור על ההנחיות הבאות להתנהגות במוזיאון:

  • לפני הפעילות ניתן לשתות ולגשת לשירותים באזור הקבלה, תיקי התלמידים מופקדים עד לסיום הביקור.
  • חשוב להתהלך במוזיאון בהתאם למסלול ההדרכה שמתווים המדריכים ולהישמע להוראות של צוות המוזיאון.
  • אין לרוץ, לצעוק, או להתפרע בין כותלי המוזיאון ואין לגעת ביצירות (אלא ביצירות מסוימת ורק אם ניתנה רשות לכך).

 

יעקב אגם ותפיסת עולמו

טרם הביקור מומלץ לפתח עם התלמידים דיון כללי לגבי מוזיאונים בכלל ואודות האמנות ומקומה בתרבות בפרט:
מרכיבי התחביר החזותי: קו, צורה וצבע, אמנות מופשטת לעומת אמנות פיגורטיבית וכן לקרוא אודות האומן ולהכיר כמה מיצירותיו (יש סרטונים רבים ב-youtube).

יעקב אגם יליד המושבה ראשון לציון, בעל קריירה בינלאומית עשירה, מוערכת, ומגוונת. המוזיאון מוקדש הן ליצירתו כאחד ממייסדי התנועה הקינטית באמנות, והן לנושאים המשיקים לאמנותו, כמו: דמיון והבעה, תפיסה חושית, מציאות ועוד.

היצירות של אגם מאגדות בתוכן תנועה במרחב ופריסה בזמן. ברבות מיצירותיו כיוון, מרחק, תנועה, זווית, פרופורציה ומהירות משנים את התפיסה. אם במוזיאון המסורתי עבודות דו ממד התלויות על קירות מייצרות מפגש פסיבי בין הצופה לבין היצירה והתבוננות סטטית יחסית מולה, הרי שהאמנות של אגם מערבת את הצופה ויוצרת סוג של "מערכת יחסים" שבה הצופה שותף בגילוי הבלתי צפוי.

מקבץ היצירות המוצג במוזיאון ממחיש את העיקרון החדשני, המהפכני, ביצירה של אגם: הנכחת הממד הרביעי, ממד הזמן, בתוך היצירה. עבור אגם, זוהי נגזרת של תפיסת הזמן ביהדות, לפיה אין הווה והמציאות מתהווה ומשתנה כל העת.

למידע נוסף: הערך "יעקב אגם" בויקיפדיה, כתבה על יעקב אגם ב"מבט" 2013 (מדגמי בלבד)

האמנות הקינטית היא תוצר של המאה ה-20 ומהווה התמודדות וניצול של המפגש בין אמנות וטכנולוגיה.
זוהי סוגה באמנות פלסטית שהמרכיב המרכזי בה הוא תנועה או התפתחות אמיתית או מדומה של צורות בחלל לאורך זמן. התנועה יכולה להיווצר על ידי ניצול כוחות וגורמים פיזיקליים עם או ללא מגע של הצופה. אופן נוסף להגדיר אמנות קינטית הוא כ"יצירה בארבעה ממדים",  כאשר הממד הרביעי הוא הזמן.

שאלות שניתן להעלות עם התלמידים בשיחה מקדימה: אילו סוגים של יצירות אמנות אתם מכירים?
מהו זמן? מהי מציאות? מה מרכיב את העולם החזותי שלנו (טבעי ומלאכותי)? אילו סוגים של תנועה אתם מכירים?

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מוזיאון אגם
0523480118

Hava@hironit.co.il

ראשון לציון, מיש"ר 1

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.