כהן אסיף שלומית - הלב הוא מחבוא

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 60
סגנון: פרוזה ושירה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: כהן-אסיף שלומית
קהל יעד: א - ו
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

במפגשיה עם תלמידים, מבקשת כהן-אסיף לאפשר לתלמידים כניסה עדינה אל העולם הרגשי העדין העולה מתוך שיריה, במטרה למצוא את קווי ההשקה והדמיון בין עולמה ועולמם. לתפיסתה, מפגשים בין כותב וקורא מחייבים התרחשות שיש בה קסם, ושאיפתה היא לאפשר לקסם להתממש במפגשיה עם הילדים. כהן-אסיף נוהגת לקרוא משיריה, להקרין סרטונים וקליפים המבוססים על שיריה, לספר על הכתיבה הייחודית לה ולהשיב בהרחבה לשאלות הילדים. המפגש עוסק בנושאים מרכזיים ביצירותיה, כגון חברות ואהבה, בעלי חיים, מכשפות ומפלצות, המשפחה ועוד.



שלומית כהן אסיף היא משוררת ומספרת ישראלית. נולדה בעיראק בשנת 1948 ועלתה ארצה עם משפחתה עוד כשהייתה פעוטה, גדלה והתחנכה בחולון. את שירה הראשון פרסמה בהיותה קצינת חינוך בצה"ל. לאורך שנות יצירתה יצאו לאור כ-70 מספריה והיא זכתה בפרסים רבים בתחום הספרות, בהם פרס אקו"ם על מפעל חיים בתחום ספרות הילדים והנוער, כלת פרס ביאליק (2010) ופרס מפעל חיים ע"ש אריק איינשטיין (2017). בין ספריה: "הנסיכה מן הקשת", "מחשבות שאינן רוצות לישון", "גבעת הכפתורים", "הירח בוכה כוכבים", "שוק המראות הקטנות", "ליצן הדובדבן". ספרה, "מסיבה בגן העכברים" נבחר להשתתף בתוכנית הטלוויזיה האמריקאית "רחוב סומסום מארח סיפורים מרחבי העולם". אגדותיה הכתובות זוכות לעיבודים תיאטרליים ושיריה מולחנים ומתורגמים לשפות רבות.

בין גיבורי שיריה של כהן-אסיף אפשר למצוא כאלה המאופיינים בכאב ובסבל שהם חווים במסגרת המשפחתית או בסביבתם הרחבה יותר, כאשר לעיתים בולטת אטימותה וחוסר רגישותה של החברה אל הילדים בה. הילדים בשירים מגיבים לרגשות אלה בתום וחוסר הבנה ומשתמשים בכלים המיוחדים להם להתמודדות עם אותן חוויות מורכבות. לצד אלה, רבים משיריה עוסקים בחשיבותה של האהבה והחברות בעולמם של הילדים ושל בני האדם בכלל. לפי כהן-אסיף יש בכוחה של האהבה לסייע להתגבר על קשיים, לייצר קירבה, לפתור בעיות ולאפשר לנו לחלום חלומות.

"אני ילדה לשעבר שניזונה מן הגעגוע שלה. הילדה שלומית יושבת לי על הכתפיים, עוצמת לי את  העיניים ומובילה אותי. לפעמים היא כותבת לי את השירים, לפעמים אני כותבת לה, ולרוב אנחנו עושות את זה בכוחות משותפים", כך מתארת כהן-אסיף את הדיאלוג המיוחד שמקיימת בינה ובין הילדה שהייתה, כחלק הארי המניע את יצירתה לילדים.

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:

כיתות א'-ד':

  1. ניתן להדפיס מתוך השירים המצורפים (בחלק המלצות אמן/מפיק) ולחלק לכל ילדי הכיתה, לקרוא יחד עמם בקול ולשאול שאלות מנחות המעוררות למחשבה ולדמיון, בהתאם לרוח השיר. כך למשל בשיר המצורף, "נשיקה בכיס"; מאין לוקחים נשיקה? איפה עוד אפשר להחביא נשיקה חוץ מאשר בתוך כיס? למה דווקא נשיקה תעזור למי שנקלע למצב רע? או בשיר המצורף, "כשעצוב לי"; למה העצב של הילד עבר? למה הוריו לא עזרו לו להעביר את העצב? מה הכי עוזר לכם להעביר עצב? מה השיר גרם לכם להרגיש? או בשיר המצורף, "בתוך הלב" ניתן להזמין את הילדים לצייר על נייר חלק את הלב המיוחד שלהם, ובתוכו לצייר כל דבר שירצו. לאחר תהליך היצירה ניתן להציע לילדים לשתף בציוריהם ובפרט שנבחר על ידם להיכנס במסגרת הלב.
  2. ניתן להקרין בכיתה את סיפורה המומחז של כהן-אסיף אף פעם לא חיבקתי יונה ובעקבותיו לשאול שאלות מנחות; א. לו הגמד שומבי היה יכול להצמיח כנפיים, לאן הייתם מציעים לו לעוף? ב. אילו עוד דרכים יש לחבק מרחוק חוץ מלשלוח נשיקה מעופפת? ג. בסיפור בונים יחד הגמד שומבי, אמו וסבו שובך יונים. חשבו על פעילות מיוחדת לכם ולבן משפחה שלכם ושתפו את הילדים בכיתה.
  3. הצעה לפעילות בעקבות השיר שותפים/התפייסות; ניתן להדפיס שני איורים מצורפים, להציג בפני התלמידים את איור המריבה ולאחר מכן את איור ההתפייסות ולבקש מן הילדים לתאר את ההתרחשות בכל אחד מן האיורים. לבקש שיעלו אפשרויות לגבי סיבת המריבה בין הילד והילדה, מתוך איור "הפיוס" לשאול האם לפי הציור אנחנו יכולים לדעת מי מהשניים פצח במריבה? והאם זה בכלל חשוב? לשאול – אילו דרכי התפייסות והשלמה הם מכירים, למה בכלל חשוב להתפייס, האם תמיד זה אפשרי להתפייס. לאחר מכן ניתן להשמיע לילדים את השיר שותפים ולחלק את מילות השיר המצורפות ולשאול שאלות מנחות; מה גרם לכם השיר להרגיש? האם הוא הזכיר לכם משהו? כיצד לדעתכם מרגיש המספר בשיר הרוצה להתפייס עם חברו יונתן? האם קרה לכם מקרה דומה? האם הייתם נוהגים כמו המספר בשיר?

 

נקודות אפשריות לדיון לאחר המפגש:

  1. האם נהניתם במפגש עם המשוררת? מה התחדש לכם?
  2. שלומית כהן-אסיף היא משוררת הכותבת במיוחד לילדים. האם לדעתכם רק מבוגרים יכולים לכתוב שירים לילדים?
  3. לו הייתם נהיים משוררים, על אילו נושאים הייתם רוצים לכתוב בשירים שלכם?

 

מספר אומנים 1
זמן הקמה 00:15
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
כהן-אסיף שלומית
03-5055514

shlomit54@013.net

חולון, שנקר 66

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.