מעבר לים

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון: בובות ושחקנים
שם הרכב:
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: תאטרון הקרון
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

שירי ביאליק הנשכחים והמוכרים, מוצגים באמצעות תאטרון חפצים בובות ולחן.

אספן חפצים ישנים מוצא מזוודה, בתוכה בקתה, בבקתה מרתף, במרתף ספר ישן של שירי ביאליק, בתוכו ציפורת, ציפור קטנה, שהגיעה מעבר לים.
האספן מגלה כי השירים נעלמו מהספר. ציפורת אומרת כי שכחו אותם, הם נעלבו והתחבאו בחפצים ישנים.
האספן רוצה לגלות אותם, וציפורת מבטיחה שתתן רמזים.
האספן וציפורת יוצאים למסע הרפתקאות בעקבות השירים והחפצים...




רעיון עיצוב וביצוע: שחר מרום

בימוי: עלינא אשבל
מוסיקה: איגור קרוטגולוב
יעוץ אמנותי: נעמי יואלי,
מרית בן-ישראל, שירלי מרום  
הפקה: תיאטרון הקרון    

תאורה: שחר מרום  

הופק במסגרת פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2008 ובתמיכת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות 

ההצגה זכתה בפרס העיצוב ובשבחי הקהל והתקשורת בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2008

מין הביקורות

מבין הצגות התחרות בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים, בלטה במיוחד 'מעבר לים'. השחקן והמעצב, שחר מרום, שיצר אותה עם הבמאית עלינא אשבל, בנה מסע תיאטרלי קסום ומלא חן על פי שירי ביאליק לילדים... מרום יצר תיאטרון חפצים פיוטי וחכם, שהפיח חיים חדשים במילים הישנות והפך כל שיר למפגש מרתק ומרגששי בר יעקב, ידיעות אחרונות

מקסימה וכובשת לב מהצגות התחרות היא 'מעבר לים', הצגה שמבוססת על שירי ביאליק ומוכיחה שכל מה שצריך זה שחקן, סיפור ומעוף בשביל לתת לטקסט כנפיים... כל שיר של ביאליק מחביא בתוכו עולם דימויים קסום משלו שמתגלה בעזרתו הנדיבה של שחר מרום, שחקן פותח לב ומגיש משובח של סיפורמרב יודילוביץ', ynet

בעזרת החפצים האלה, הפשוטים, הנשכחים, הקים שחר עולמות חדשים. בעצם, חדשים-ישנים, ולכן כה מתאימים לשפה של ביאליק... אפשר רק לשער איזו השפעה יש למעשה אמנותי כזה על דמיון של ילדיםרונית רוקאס, הארץ

השתתפות בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, ירושלים

פעולות הכנה לצפייה:

מעבר לקריאת קובץ השירים להלן הצעות עבודה לשירים מוכרים ולא מוכרים לפי דוגמאות:

 

* ניתן לקבל בנפרד ע"פ דרישה את מילות השירים המשתתפים בהצגה.

 

דוגמאות:

א. שירים מוכרים – "פרפר ופרח"

1. הקראת השיר לילדים והבנת ה"סיפור" שבשיר:

הפרח קורא לפרפר ורוצה להתיידד או להתחבר איתו, כי שניהם דומים, כמו אחים תאומים. "תפור מצבעי לך מעיל"- למה הפרח מתכוון? האם הוא רוצה למכור לפרח מעיל? האם יש לפרח מעיל? האם הילדים ראו פעם פרח עם מעיל?

2. התבוננות בצילומים ותמונות או סרטים על פרפרים ופרחים:

להתפעל מהעושר הצבעוני וממגוון הצורות והדוגמאות של " מעילי הפרפרים". להראות תמונות של פרחים וחיות או חרקים שמבקרים אותם, בעלי צורה וצבעים דומים או זהים

3. חידוני הברות ומילים, בעקבות המילה והצליל "פרפר":

א. חיפוש מילים המרכבות מהברות חוזרות (עפעף, קנקן, קומקום...).

ב. חיפוש מילים שצליליהן מרמזים על משמעותן. (במילה פרפר "שומעים" וחשים במשק הכנפיים). בשפה העברית קיימות מילים רבות כאילו.

4. הכנת גזרות פרפרים משקף (על ידי הגננת או המורה):

קישוט וציור  שקפי הפרפרים על ידי הילדים (בעזרת לורד פרמננט). אפשר להמציא או להיזכר בדוגמאות  שנראו בתמונות. כדאי לקפל את הפרפר לאורך ציר האמצע כדי ליצור תלת מימדיות. אפשר להצמיד לפרפר סיכה, מגנט או שיפוד.

5. משחקי תנועה וכפות ידיים:

א. לדמות ולהאניש את כפות הידיים בצורת פרח ופרפר:

שתי כפות ידיים שמוצמדות בבסיסן ואצבעותיהן פעורות- הן כמו פרח.

שתי כפות ידיים הצמודות אחת אל השנייה לאורך האגודלים כאשר יתר האצבעות חופשיות ונעות- הן כפרפר.

ב. אפשר לחלק את הילדים לזוגות, או להתחלק לשתי קבוצות:

הילדים הפרחים ניצבים ושרים השיר עם הלחן המוכר, הילדים הפרפרים נעים ומחוללים ביניהם ונוחתים מידי פעם על הפרחים.

6. ציור חופשי בהשראת השיר.

 

ב. שירים לא מוכרים - "סחרחרת"

1. הקראת השיר לילדים והבנת ה"סיפור" שבשיר: תיאור של קרוסלה, הסיבובים שלה, הסוסים הרצים. ניתן לצייר מהדמיון או בהשראת תמונת קרוסלות.

2. ניסיון להבין מילים קשות: הילדים יכולים לתאר חוויות שהיו להם בקרוסלה - האם חשו סחרחורת? האם חשבו שהסחרחרת תמשיך לתמיד? מדוע לדעתם המילה סחרחרת דומה למילה סחרחורת?

3. משחק עם ההברה המרכזית בשיר: "סחור" "סוב" "סוף": הילדים מדמיינים שהם הסוסים בסחרחרת ומדברים רק באות סמך ובמילים האלה.

4. משחקי תנועה: ניתן להשמיע מוזיקה של סחרחרת ביריד. הילדים מסתדרים במעגל ומסתובבים. הילדים יכולים להיהפך לסוסים בסחרחרת ולהתכופף מעלה ומטה תוך כדי סיבוב במעגל.

סוג במה לא מקצועית
רוחב 5
עומק 5
גובה 2.4
מספר אומנים 1
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה 03:00
שפת המופע עברית
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקרון
02-5618514שלוחה 1שושי ו-2

shoshy@traintheater.co.il

ירוושלים, ת.ד. 8289, ירושלים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.