מוזיאון ארצות המקרא- אדריכלות א-ב תשפא

תחום: אמנות פלסטית
תת-תחום: ביקור במוזיאון
משך זמן המופע: 90
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הדרכה בתערוכה
שם המפיק: מוזיאון ארצות המקרא
קהל יעד: א - ב
כמות קהל מקסימלית: 35
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 02/11/2020

המבנים שסובבים אותנו, אלו שבהם אנו מתגוררים, אלו שבהם אנו לומדים, מבלים, נופשים או מנהלים את עסקינו - משקפים במידה רבה את התפקיד להם הם נועדו, את החזון של מי שבנה אותם ואת האמונות וסולם הערכים של התרבות בה ועבורה נבנו. התבוננות וחקר של מבנים אדריכליים מהעת העתיקה מזמנת למידה חווייתית של אותן תרבויות קדומות, שנעלמו מזמן אך שרידיהן עדיין נראים בשטח.

בסיור יגלו התלמידים מבנים מסוגים שונים אשר מקורם בארצות שונות. את הזיגורט הבבלי, את הפירמידות המצריות, את בית המקדש של שלמה המלך ואת האפדנה- אולם קבלת הפנים בארמון המלך אחשוורוש בפרס. באמצעותם ייחשפו התלמידים לתפיסות עולם מגוונות, לעושר תרבותי ולהשפעות של התרבויות האחת על השנייה ולחשיבה רב תרבותית.

המפגש מתאים בין השאר כלימוד לתקופת חודש אדר כהכנה לחג הפורים.

 

מטרת התכנית: באמצעות סיור מקוון נכיר מבנים מפורסמים מהעולם הקדום.  הסיור יעסוק באדריכלות מבנים מונומנטליים מהעולם הקדום – מקדשים, פירמידות וארמונות, באמצעותם נדון בצורות הנדסיות שונות המרכיבות את המבנים, שימוש בקנה מידה להשוואה והבנה של דגמי המבנים והשימוש ומשמעות המבנים השונים. בנוסף לדגמי המבנים נציג פריטים מקוריים מאוסף המוזיאון שיעשירו וירחיבו את הדיון בשימוש של המבנים.

 

שיוך לתכנית הלימודים: התוכנית עוסקת במספר נושאים הקשורים בתכנית הלימודים באמנות חזותית לכיתות א-ב: השוואה בין דו-מימד לתלת מימד, מסורת ומורשת, ועולם הדמיון והפנטזיה. אפשר לקשר את התכנית לחג הפורים במעגל השנה עם סיפור ארמון המלך אחשוורוש.

משך הפעילות: שעה

מהלך ההדרכה:

הסיפור "אחשוורוש בונה לו ארמון" ישמש כסיפור המסגרת לפעילות שלנו. במסגרת הסיפור נעבור בין דגמי מבנים קדומים הנמצאים במוזיאון ונפגוש מוצגים שונים שילמדו אותנו על אדריכלות בעולם הקדום.

  1. לבנת בוץ מארמון המלך האכדי – נתחיל באזור מסופוטמיה – עירק של היום, ערש התרבות המערבית - ונלמד על הטופוגרפיה של אזור זה והמשאבים שעמדו לרשות תושבי המקום לבניית בתים – קנים וצמחים מצד אחד ולבנות בוץ מצד שני. נשווה בין החומרים והתכונות של כל אחד מהם ונעמוד על החדשנות שבהמצאת לבנת הבוץ בתחום הבניה והאדריכלות.
  2. דגם הזיקורט–נפגוש בדגם הזיקורט – מבנה קדום מיסתורי הבנוי לבני בוץ שרופות. נלמד על המקור האכדי לשם אדריכל - במילים ארדו-אקלי (משרת-היכל), מה הקשר בין הזיקורת ובין מגדל בבל ומה הקשר בין אדריכלות לבין מקדשים ועל המוטיבים הייחודיים של הזיקורת הזקור הגבוה בנוף המסופוטמי השטוח ומשמעותם הבחירה במוטיבים האלה מבחינת התרבות ויצירת תחושה של יראה וכבוד.
  3. הפירמידות  – בתחנה זו נשווה בין הטופוגרפיה של מצרים לזו המסופוטמית שכבר פגשנו. נפגוש את הפירמידות המצריות ומדוע בחרו המצרים דווקא בצורת המשולש לבנות את המבנים המרשימים הללו, מה מטרתם ומדוע בחרו לבנות באבנים חצובות לעומת לבני הבוץ המסופוטמיות.
  4. מקדש שלמה – מקדש שלמה יציג בפנינו מוטיבים אדריכליים של חשיבות כמו עמודי יכין ובועז, הכותרת האיולית (המעטרת כיום את מטבע 5 הש"ח) תשמש אותנו לדיון בשימוש במוטיבים צמחיים כהשראה לעיטורי מקדשים וארמונות.
  5. פסל ראש אריה – יוביל אותנו למדרש על כסא שלמה והשימוש בחיות לעיטור מקדשים וארמונות.
  6. בסוף הסיור נגיע אל האפדנה – חדר קבלת הפנים הפרסי בארמון המלך אחשוורוש שם נפגוש שוב את המוטיבים שכבר ראינו – השימוש בעמודים, בחיות, וכסא המלך.
  7. תבליטי קיר פרסיים - נפגוש בתבליטי הקירות המרשימים שעיטרו את הכניסה לארמון ונלמד על ההבדל בין ארמון ובין מקדש כפי שבא לידי בעיצוב ובאדריכלות המבנים.

נסיים את הפעילות ביצירת "פופ אפ" של מגדל בבל/ כסא המלך אחשוורוש.



 

שיעור מקדים:

נציג בפני התלמידים מספר תמונות של מבנים – בתים עתיקים וחדשים, מבני ציבור ומבנים פרטיים וננסה לחלק אותם בין בתים פרטיים ובתים ציבוריים.

באיזה חומרים משתמשים לבניה של הבתים?

מה משותף לכל קבוצה? (חומרים, גודל, צבע וכו')

איזה מבנים גדולים וציבוריים אתם מכירים? (ספריה, בית כנסת, הכנסת, ארמון, מקדש וכו')

אילו מאפיינים חוזרים על עצמם בבתים הציבוריים? (עמודים, גודל, צורות, עיטורים).

בפגישה שלנו במוזיאון ארצות המקרא נראה איך נראו בניינים חשובים וגדולים לפני שנים רבות ואפילו נפגוש את בית המקדש של שלמה המלך ואת הארמון של המלך אחשוורוש.

 

הצעה לשיעור מסכם:

אחרי שראינו את הארמונות והמקדשים של העולם הקדום לפני מאות ואלפי שנים, נהיה אנחנו אדריכלים. כל תלמיד יכין מבנה משלו – אפשר לגזור אלמנטים מתמונות של מבנים עתיקים וחדשים, או לצייר אלמנטים משל עצמנו למבנה שלנו.

 

בהצלחה!

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מוזיאון ארצות המקרא
02-5955305

education@blmj.org

ירושלים, שמואל סטפן וייז 21

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.