המכשפה בבית ממול

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מפגש תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב:
סיווג: הצגה גדולה
שם המפיק: מדיטק חולון
קהל יעד: ג - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

שלושה ילדים בודדים חוברים יחד כדי למגר את "המכשפה של השכונה", הלוא היא תקווה השכנה המוזרה.

במהלך "המבצע הנועז" הם נכנסים למשחק הרפתקאות מלא דמיון,

ומצליחים להתגבר על ההבדלים ביניהם ועל הדעות הקדומות, ולגלות את יתרונם כיחיד וכוחם כקבוצה.

מחזה: יואב בר-לב ועירית קפלן; בימוי: יואב בר-לב; עיצוב תפאורה ותלבושות: הדס מוצרי; מוזיקה: איסר שולמן; עיצוב תאורה: זיו וולושין;

משחק: עירית נתן בנדק/הילה סורג'ון, רוני מרחבי, איתי שור, יקיר פורטל.



המכשפה בבית ממול

My strange witch

משפט אחד המתאר את ההצגה: סיפור הרפתקה נועז, משעשע, מותח ומלא דמיון במהלכו שלושה ילדים בודדים ושונים מצליחים להתחבר בחברות אמיצה, ולגלות את כוחם כקבוצה.

תקציר ההצגה: סיפור הרפתקה מותח ומשעשע. שלושה ילדים בודדים (כל אחד בדרכו), מתבגרים ומתחברים יחד ככוח אחד שמטרתו למגר את "המכשפה של השכונה". במהלך "המבצע בנועז" הם מצליחים להתעלות מעל  השיפוטיות והדעות הקדומות, להתחבר, ולגלות את יתרונם כיחיד וכוחם כקבוצה. תקווה השכנה הערירית ספק עובדת זרה ספק מכשפה מצליחה אף היא להגאל מבדידותה ומוצאת עצמה חלק ממשחק הרפתקני מלא דמיון אותו משחקת החבורה.

 

מחזה: יואב בר-לב ועירית קפלן.

בימוי: יואב בר-לב.

עיצוב תפאורה: הדס מוצרי.

עיצוב תלבושות:הדס מוצרי.

מוסיקה: איסר שולמן.

עיצוב תאורה: זיו וולושין.

ע.בימוי: אביבית שקד.

הפקה: תאטרון המדיטק.

שחקנים: עירית נתן בנדק, רוני מרחבי, איתי שור, יקיר פורטל.

מתאים לגילאים: כיתות א' עד ה'.  

משך ההצגה: כשעה.

 

פעילות טרום צפייה:

 

  • מכשפות מפורסמות

** תנו לילדים כמה דוגמאות של מכשפות מאגדות, סיפורים וסרטים ואפשרו להם לספר את הסיפור של כל אחת מהן.

(לדוגמא: המכשפה של עמי ותמי, המכשפה של שלגיה, המכשפה מהיפהפה הנרדמת, המכשפה מהנסיך והצפרדע, המכשפות מ"הארי פוטר")

  • מהי מכשפה?

** לפי ההגדרה הקלאסית, מכשפה היא "אישה העוסקת בכישוף". שאלו את הילדים:

  • איך לדעתם נראית מכשפה?
  • מה היא לובשת?
  • איפה היא גרה?
  • מה היא עושה/במה היא עובדת ?
  • איזה חיות מחמד יש לה?
  • מה היא אוהבת לאכול?

 

נסו להבחין מה משותף לתשובות הילדים; בחלק גדול מן האגדות מתוארות מכשפות כנשים זקנות לבושות גלימה שחורה, לראשן מצנפת מחודדת ובידן מטאטא שעליו הן רוכבות. חלקן מתוארות כבעלות שיניים מרקיבות, אף עקום ופנים מקומטות.

-האם עלו תשובות יוצאות מן הכלל? האם ישנן מכשפות יפות? או מכשפות טובות? ואיך יודעים אם מישהי היא מכשפה?

  • גם אני מכיר מכשפה

** הציעו לתלמידים לספר/לכתוב סיפור על מכשפה. זו יכולה להיות שכנה מוזרה, מורה מפחידה, מישהי שמופיעה בחלומות. כמובן שהסיפור יכול להיות לגמרי דמיוני.

בקשו מהם לצרף ציור של המכשפה שלהם.

 

פעילות לאחר צפייה:

מה הייחוד שלי?

כמו לגיבורים מהמיתולוגיה, סופר-גיבורים ומכשפים, לכל אחד יכולות שמאפיינות אותו. שאלו את הילדים:

** מה מיוחד בך? (התשובה יכולה להיות כל דבר – כשרון ציור, חוש הומור, יכולת ספורטיבית, ידע רב בנושא מסוים וכו')

** אם היו לך כוחות מיוחדים, מה הם היו?

  • הכישוף

במהלך ההצגה איתי, יואב ואיילה עוברים כישוף. איילה מרגישה רזה, יואב מתחיל לנבוח ואיתי בוכה לפתע. הכישוף מאפשר לכל אחד מהם לגלות צד נסתר בתוכו. ערכו דיון עם הילדים:

** האם הרגשתם פעם "מכושפים"? כלומר שצד שבדרך כלל אינו זוכה לביטוי נגלה פתאום? אם הייתם עוברים "כישוף", מה לדעתכם היה מתגלה?

(לדוגמה: הביישנות שלי היתה נעלמת והייתי רץ וקופץ ברחוב/הייתי נהיית התלמידה הכי טובה בכיתה/הייתי אומר לכולם מה שאני חושב עליהם כל הזמן)

שאלות לדיון:

  • מדוע לדעתכם חשבו הילדים שתקווה היא מכשפה?
  • האם לדעתכם החרם נגד איילה היה הוגן?
  • מה הופך את קבוצת איא! לקבוצת חברים מיוחדת? איך כל אחד מהילדים תורם לאופי של הקבוצה? האם היתה לכם פעם קבוצה משלכם?
  • לתלמידי כיתות ג' ומעלה:

דעה קדומה היא עמדה, שלילית לרוב, כלפי חברים בקבוצה מסוימת. 

העלו עם התלמידים את הנושא: "אל תשפטו אותי מראש" . 

  • האם אי פעם אמרו עליכם משהו שלא היה נכון? מה עשיתם? איך הרגשתם?
  • האם המצאת פעם שמועה או שקר על מישהו אחר? איך זה נגמר?
  • האם קרה פעם שגיליתם שדעה קדומה או שמועה על מישהו אינה נכונה?

 

מספר אומנים 4
שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מדיטק חולון
050-5339983 שירית חורש

Salt2@mediatheque.org.il

חולון, רח' גולדה מאיר 6

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.