די כבר עם השקרים שלך

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 70
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: ניר פרנקל
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 200
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/08/2022

"העיתונאית שמולי שואלת עוד כמה שאלות, למה אתה כותב? מה כאן בדיה ומה קרה באמת? אני עונה לה משהו, לא זוכר מה, כי אז אני רואה אותו. וזו תמונה שלא יכולה להתקיים, ובכל זאת אני צועק את השם לאויר – תומא!"

מפגש מקרי בתחנת רכבת, מביא את הסופר פיליפ בסון להתעמת עם שברי זכרונות כואבים מסיפור אהבה סודי בין שני נערים, בעיירה קטנה ושמרנית בצרפת של שנות השמונים.

דרמה פיוטית כנה ומפוכחת על החיים שאחרי הנטישה, מנקודת מבטם של שלושה גברים שונים שמחוברים ביניהם בקשר של בגידה, החמצה, ואולי גם אהבה.

לראשונה בישראל, עיבוד בימתי לספרו האוטוביוגרפי של פיליפ בסון.

מחזה ובימוי: ניר פרנקל וטלי הכט

עיצוב חלל ותלבושות: נאוה שטר

מוסיקה מקורית ועיבודים: עידן חיים דוד

עיצוב תאורה: מתן פרמינגר

הפקה: אילור מזרחי

שחקנים: פיליפ הבוגר - תומר נהיר פטלוק

פיליפ הצעיר - שחף ברגר

תומא, לוקא - לירן מזרחי

 




לצפייה בסרטון

פיליפ בסון (נולד ב-29 בינואר 1967)

הוא סופר, מחזאי ותסריטאי צרפתי, שספריו תורגמו לשפות רבות וזכו להצלחה רבה ברחבי העולם. הוא נולד וגדל בעיירה קטנה ומנותקת בשם ברבזייה בצרפת , למשפחה משכילה, קשוחה וקפדנית – אביו היה מנהל בית הספר של המחוז הנידח. שנות התבגרותו עברו עליו כנער דחוי חברתית. בני גילו לעגו לעובדת היותו הומוסקסואל )והוא מעיד שמעולם לא חשב להסתיר עובדה זו, גם במחיר של נידוי חברתי(, והוא השקיע את כל כולו בלימודים, נחוש לממש את ההבטחה שלו לאביו – להצטיין בלימודים בכל מחיר כדי להבטיח לעצמו עתיד מזהיר ולהיחלץ מחיים אפורים וחסרי ייחוד בעיירה השמרנית )"חור נידח", כך הוא טען(. וכך היה – מייד לאחר סיום התיכון עזב לבורדו ולמד לימודי תעשיה וניהול, ולאחר מכן – למד משפטים. ספרו הראשון בהיעדר גברים יצא לאור בשנת 2001 ,ולאחר מכן התפרסם בזכות ספרים רבים נוספים, כמו בחור מאיטליה, להחליט להיפרד ועוד. די כבר עם השקרים שלך יצא לאור בשנת 2017 .זו הייתה הפעם הראשונה שבה פיליפ בסון כתב באופן גלוי את סיפור חייו האמיתי, בלי "להתחבא" מאחורי דמויות וסיפורים בדיוניים. לראשונה בסון כותב בגילוי לב ובכנות על סיפור האהבה שנקטע ועל אותו אהוב סודי מימי התיכון, ואפילו בשמו האמיתי - תומא אנדרייה, האהוב המיתולוגי שעליו לא התגבר לעולם )הספר גם מוקדש לו(. די כבר עם השקרים שלך הפך מייד בצאתו לאחד הספרים המשפיעים והמרגשים שנכתבו בשנים האחרונות. הוא תורגם לשפות רבות, זכה לשלושה עיבודים בימתיים בצרפת ובישראל, ובימים אלה עומד לצאת לקולנוע סרט צרפתי חדש שגם הוא עיבוד לספר.

מה מניע אדם לכתוב את הסיפור של עצמו?

שאלות לדיון לפני צפייה
פיליפ בסון הוא סופר צרפתי ותיק ונודע שפרסם ספרים רבים. כולם עסקו בחוויות של נטישה וסיפורי אהבה נכזבת, או בדמויות להטביות. כל ספריו עוסקים בדמויות בדיוניות, אבל בספר "די כבר עם השקרים שלך" הוא מפרסם לראשונה את הסיפור האמיתי של חייו, הנטישה של אהובו - שהשפיעה על כל יתר היצירות שכתב אחר כך.

• האם את.ה כותב.ת? למה ? על מה בדרך כלל? האם כתיבה עוזרת לכם לעבד חוויות?

• מהי אוטוביוגרפיה? מה מייחד אוטוביוגרפיה לעומת סוגי ספרים אחרים?

• מה לדעתך גורם למישהו להוציא לאור את סיפורו האישי בגלוי? מה לדעתך הוא חושב שישיג בעזרת כתיבה ופרסום של סיפורו האישי? האם כתיבה יכולה לרפא?

• האם כל ספריו הקודמים של פיליפ בסון מבוססים גם הם על אותה חוויה אישית? האם כל סיפור בדיוני הוא למעשה קצת )או הרבה( אוטוביוגרפי? האם כל ספר בדיוני יכול ל גלות לנו משהו על הסופר שכתב אותו? 

שאלות לדיון אחרי צפייה
נושא הכתיבה מקבל מקום משמעותי מאוד בהצגה. נסו לזהות את כל הפעמים שנושא הכתיבה מקבל ביטוי על הבמה.

• מה קורה בהצגה שקשור לכתיבה? תן.י דוגמאות לדברים בהצגה שקשורים לנושא הכתיבה ()למשל: המקצוע של פיליפ הסופר, כתיבת משפטים על הלוח, כתיבה על הגוף, מכתב שלא נשלח ועוד).

• האם את.ה זוכר .ת מה פיליפ כותב? למה לדעתך דווקא המילים/משפטים האלה חשובים לו במיוחד?

• למה לדעתך פיליפ מרגיש צורך לכתוב את הסיפור של תומא?

• האם לדעתך יש לפיליפ, כסופר, זכות מוסרית "להוציא את תומא מהארון" מבלי שתומא הסכים לכך? 

שקרים של מי?

• שם ההצגה הוא מעורפל בכוונה – "די כבר עם השקרים שלך". למי לדעתכם הוא מתייחס? מי משקר, ולמי? האם יש כמה אפשרויות להבין את כוונת המשפט? האם פירשתם אותו באופן שונה לפני ואחרי הצפייה בהצגה?

• האם כל הסיפורים שממציא סופר , כל סופר, הם שקרים ? או שאולי אלה סיפורים שדווקא נועדו לבטא את האמת?

האם אנחנו תוצר של החינוך שקיבלנו?

תומא ופיליפ שונים מאוד, אבל יש ביניהם מכנה משותף - גם פיליפ וגם תומא מכבדים מאוד את ההורים שלהם, ושניהם מושפעים מהחינוך והערכים שהם ספגו בבית שלהם מגיל צעיר. כל אחד מהם ספג ערכים שונים לחלוטין בבית, שגיבשו את האמונות שלהם, והשפיעו על הבחירות שלהם בחיים. תומא לעולם לא יצא מהארון. חוסר היכולת שלו לצאת מהארון נובע מהאמונות שבהם שבוייה המשפחה שלו. יש לו רק אפשרות אחת לעתיד – להתחתן, להוליד ילדים, לרשת את החווה, העסק המשפחתי. גם העתיד של פיליפ ברור – הוא חייב ללמוד ולהצטיין, כדי שיצא מהעיירה הקטנה ברבזייה, וילך ללמוד בעיר הגדולה. כי לפי אבא שלו "הישועה תבוא מהלימודים", ו"כמעט זה לא" – אין דבר כזה להיות "כמעט" מצטיין.

שאלות לדיון לפני צפייה

• איזה חינוך יותר משפיע עליך? החינוך של ההורים? או החינוך של מערכת החינוך?

• פיליפ מצטט בהצגה משפטים של אבא שלו, שהשפיעו עליו. אילו משפטים קבועים שגורים אצלך במשפחה? האם הם משפיעים עליך?

• האם מצאת את עצמך פעם בקונפליקט בין ערך מקובל אצלך בבית, לבין ערך שבית הספר מחנך אליו? • האם יצא לכם לשנות את דעתכם לגבי נושא שהייתה לכם לגביו דעה נחרצת?

שאלה לדיון לאחר צפייה

• האם בעקבות ההצגה השתנתה דעתך לגבי ערך מסויים? האם ההצגה פתחה לכם נקודות מבט חדשות לגבי אמונות שיש לכם?

• האם אתם מרגישים שהכיתה, השכבה, קהילת בית הספר שלכם יכולה להכיל שוני בערכים ? ומה איתכם, האם יש בכם סובלנות כלפי דרכי חינוך שונות או ערכים שונים?

מה עומד מאחורי הפחד לצאת מהארון

בהצגה רואים את דמותו של תומא – בחור פופולרי, בן למשפחת חקלאים דתית-נוצרית, שמסתיר את הזהות המינית שלו וחי בסוד ובשנאה עצמית. גם כיום הפחד לצאת מהארון משפיע ואפילו מכתיב את הבחירות של רבים מאנשי הקהילה הגאה.

• מנין לדעתכם נובע הפחד של תומא? האם זה קשור למעמד החברתי שלו? לחינוך שספג בבית? לערכים שהוא מאמין בהם, שסותרים את מה שהוא מרגיש כלפי פיליפ?

• העלילה מתארת הומופוביה בשנות השמונים בעיירה קטנה בצרפת. האם לדעתכם גם כאן בישראל של ימינו, היא רלוונטית? למה כן? למה לא? • מהי הומופוביה? האם יצא לכםן להיתקל בה? האם תומא עצמו הוא הומופוב, לדעתכם? 

 

(חוברת ההכנה המלאה להצגה ובה כל הפרטים על ההצגה, תמונות, רעיונות לפעילות נמצאת במערכת הסל וניתנת להורדה)

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

די כבר עם השקרים שלך - חוברת עזר למורה

לינק לצפיה
ניר פרנקל
0522518364

nir_frankel@walla.com

יפו-תל אביב, מיטב 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.