בתפקיד עצמם

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 40
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: גם סרטים
שנת הסרט: 2017
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 16/09/2020

בתפקיד עצמם, סרטה התיעודי של מיכל כהן שהופק עבור רשות השידור/כאן על ידי אורית זמיר ויואב רועה ("גם סרטים").

סיפורה של ציפורלה, אנסמבל יוצא דופן של שחקנים חברי נפש היוצרים יחד תיאטרון עצמאי, וירטואוזי ומצחיק עד דמעות. האנסמבל פועל כארגון שיתופי שחבריו עושים בו הכל בעצמם כותביםמביימים, מפיקים, משחקים, וגם מקפלים את הציוד בסוף ההופעה. אחרי שכבשו את במות תל אביב והפכו לקאלט מקומי, החברים נאבקים לפרוץ בגדול עם שיטתם הקבוצתית. החלומות גדולים, מאוף-ברודוויי ועד לשינוי פני התיאטרון הישראלי. אולם במרוצת השנים, מציאות החיים התובעת להתבגר ולהתפשר מעמידה למבחן את העקרונות, השאיפות, וגם את החברות. ציפורלה היא הניסוי הגדול של חייהם, ההמצאה שעליה הימרו עם כל הקופה. וההרגשה היא שכל עוד הם ביחד, אין חלום שהוא בלתי אפשרי. בתקופה שבה אנשים נאבקים על הישרדותם ועל הצלחתם איש איש לנפשו, התהייה לאן יתגלגל הניסוי החריג הזה רלוונטית ומסקרנת מתמיד. האם דווקא בעולם של ריאליטי ופרסום לשם פרסום יצליח החזון החף מציניות של ציפורלה לשרוד, ולהוות מקור השראה לכל מי שחלומות מפעמים בו.

בהשתתפות: אפרת אביב, דאנה איבגי, לוטוס אתרוג, דודו גולן, עמרי דורון, תומר נהיר - פטלוק, בן פרי, גל פרידמן, רותם קינן, תמרה קליינגון.



מיכל כהן, במאית.

ילידת ירושלים 1974, בוגרת ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה סם שפיגל. משנת 2002 עוסקת בעשייה דוקומנטרית ועלילתית כבמאית ועורכת. בין עבודותיה כעורכת: סדרות הטלוויזיה "מטומטמת", "אמבולנס", "התסריטאי", "בלתי הפיך", "אחד העם 101", "בטיפול", "מה זה השטויות האלה - עדי אשכנזי", סרט הקולנוע "אדמה משוגעת". בין עבודותיה כבמאית סרטי התעודה "בתפקיד עצמם", "חיים על הקצה". במאית עריכה של סדרת הטלוויזיה "עבודה ערבית". מיכל חיה בתל אביב עם בן זוגה ושתי בנותיה.

בתפקיד עצמם – מפגש עם תלמידים בעקבות הסרט

הסרט בתפקיד עצמם מספר את סיפורה של ציפורלה, אנסמבל יוצא דופן של שחקנים חברי נפש היוצרים יחד תיאטרון עצמאי, וירטואוזי ומצחיק עד דמעות. האנסמבל פועל כארגון שיתופי שחבריו עושים בו הכל בעצמם כותביםמביימים, מפיקים, משחקים, וגם מקפלים את הציוד בסוף ההופעה.

אחרי שכבשו את במות תל אביב והפכו לקאלט מקומי, החברים נאבקים לפרוץ בגדול עם שיטתם הקבוצתית. החלומות גדולים, מאוף-ברודוויי ועד לשינוי פני התיאטרון הישראלי. אולם במרוצת השנים, מציאות החיים התובעת להתבגר ולהתפשר מעמידה למבחן את העקרונות, השאיפות, וגם את החברות. ציפורלה היא הניסוי הגדול של חייהם, ההמצאה שעליה הימרו עם כל הקופה. וההרגשה היא שכל עוד הם ביחד, אין חלום שהוא בלתי אפשרי.

 

הנושא המרכזי של הסרט – הקבוצה.

הסרט מציג רגעים רבים של התמודדות היחיד מול קבוצה. לפי החזון של ציפורלה השלם תמיד יהיה גדול מסך חלקיו, והקבוצה מאפשרת לכל אחד מחבריה להיות יותר טוב מכפי שהיה אילו פעל לבדו. אך בסרט נראה שהמחיר הוא לעתים כבד. במפגש נחשוב ביחד על הקבוצות שלהן אנחנו שייכים – הכיתה, המשפחה, החבר'ה, ונשאל את עצמנו האם הקבוצה משפרת אותי כאדם? ומה המחיר של להיות חלק מקבוצה? האם בסופו של דבר זה מעצים אותי או מקטין אותי?

נציע תרגילי מחשבה של התנהלות כחבורה ביומיום – מה קורה כשאנחנו הולכים עם חבר לסרט ופיצה? ומה קורה כשאנחנו הולכים עם עשרה חברים? רק ערב אחד שבו צריך לסנכרן עשרה רצונות ואישיויות. עכשיו ננסה לתרגם את זה להתנהלות יומיומית, מקצועית ואישית, ולאורך שנים. מי צריך את הכאב ראש הזה? והאם בכל זאת כדאי?

 

חברות והתבגרות.

אחת התופעות החריגות בציפורלה היא הקרבה האינטימית הגדולה בין חבריה. ניכר שהם 'גדלים יחד' לאורך שנים רבות, קצת בדומה לילדים שגדלים יחד ועוברים בין תקופות חיים שונות. הסרט מצייר תמונה של התבגרות, שמביאה איתה לעתים התפכחות, התרחקות וקונפליקטים בין החברים. נתבונן בדמויות השונות בסרט – מה מאפיין אותן, ואיך הן מתנהלות בשיתוף מלא למרות ההבדלים האישיותיים הגדולים בינן. אולי דווקא זה סוד ההצלחה? בציפורלה יש דמויות מאד דומיננטית ואחרות שקטות ופסיביות יותר. האם בכל חבורה תמיד יהיה מנהיג? האם הוא משתלט וכוחני או דווקא סוחף ומקדם את חבריו אל החלום? האם הוא חשוב לקבוצה יותר מהכוחות השקטים?

 

זיוף ואמת – על עולמם של אמני המשחק ועל עשייה דוקומנטרית בעולם של ריאליטי.

סרט תיעודי על שחקנים? ההגדרה כשלעצמה מעלה חשד. האם נצליח לגעת באמת? עם השאלה הזאת יצאנו לעשיית הסרט, ונשתף בתהליך יצירת האמון, החשיפה הגדולה של המשתתפים והתהליך שבו הפכה המצלמה לזבוב על הקיר, וכל חששות הזיוף נעלמו כלא היו. נעמוד על ההבדלים בין עשיית ריאליטי – שהיא יצירת מצבים ומניפולציות לשם בידור, לבין עשייה דוקומנטרית בלתי התערבותית לחלוטין, כפי שהייתה בסרט הזה.

נשתף בסודות מעשיית הסרט – מה היה צפוי מראש, מה הפתיע וטלטל, האם השחקנים התערבו בעשיית הסרט ומה מערכת היחסים שנוצרה במהלך שש שנות צילומים.

 

לסיכום

בתקופה שבה אנשים נאבקים על הישרדותם ועל הצלחתם איש איש לנפשו, התהייה לאן יתגלגל הניסוי החריג של ציפורלה רלוונטית ומסקרנת מתמיד. האם דווקא בעולם של ריאליטי ופרסום לשם פרסום יצליח החזון השיתופי האידאליסטי של ציפורלה לשרוד, ולהוות מקור השראה לכל מי שחלומות מפעמים בו?

הסרט בתפקיד עצמם מציג מבט ישיר וחשוף על חבורת צעירים עיקשים, המתמודדים עם השאלות הקשות ביותר של אמת אמנותית ואישית, של חברות ויצירה, לבד וביחד. התוצאה היא דיוקן של תופעה תרבותית חריגה במקומותינו, המזמינה את הצופים להתבונן בחייהם שלהם, ובו בזמן מהדהדת את סיפורי הקבוצות לדורותיהם. 

 

שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
גם סרטים
0523242644

info@gumfilms.com

יפו-תל אביב, בן אביגדור 18

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.