לא התכוונתי - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: דרמה ריאליסטית
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: רות גנאל
קהל יעד: ז - ט
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 04/07/2019

גיל ההתבגרות מאופיין בסקרנות, אימפולסיביות, רגישות גבוהה ללחץ חברתי ועיסוק מוגבר במיצוב חברתי, תדמית ורושם. פעמים רבות קורה שבני נוער מסתבכים כי פעלו ללא מחשבה, התקשו לצפות את תוצאות מעשיהם והיו שקועים רק במחשבה על הרגע הזה, הרצון להצחיק או להרשים.

תכנים

המופע "לא התכוונתי" מאגד שלושה מונולוגים  בהם רצון להתנסות או ליהנות, שהם לגיטימיים ומובנים, הסתיימו בהסתבכות ובמחיר שצריך לשלם. הוא  משלב בין שלושה תחומים של התנהגויות סיכון האופייניים לראשית גיל ההתבגרות: סקרנות כלפי עישון נרגילה או סיגריות, התנסות בשתיית אלכוהול ופגיעות מצולמות  ברשת.

"לא התכוונתי" הנו מופע יחיד בו שחקן אחד עובר בין דמויות שונות. סיפור המסגרת הוא על דמות של מורה לתיאטרון המעלה הפקת סוף שנה עם תלמידיו המבוססת על סיפורים והתנסויות אישיות שלהם. הסיפורים מוצגים מזווית הראיה של מתבגרים החולקים עם הקהל את המקרה והתובנות בעקבותיו.

הפעילות מאפשרת להקיף שלושה נושאים במופע אחד כאשר נקודת החיבור היא לחץ חברתי- יש מגוון התנהגויות סיכון זמינות ומולן יש מקום לכלים מעולם כישורי חיים: אחריות, קבלת החלטות, ידע וגיבוש עמדות.

 

המופע מתאים לתלמידי כיתות ז-ח  ומתאים גם לצפייה משותפת עם הורים.

ניתן לקיים בסיום המופע מעגלי שיח הורים-מתבגרים עפ"י חומרים שנספק לכם.

המופע מתאים גם  לקהל דתי.

המזמינים יקבלו מערך  עם הצעות לפעילות לעיבוד הצפייה שיועברו  ע"י המחנכים בכיתות.

 




מחזאית: יעל גרוס אנגלנדר, רות גנאל

הפקה: רות גנאל

שחקן : שחר פרחי/שלומי אוחיון

המופע נבנה ב"שיטת המעלית" שפיתחה רות גנאל-  M.A. במינהל החינוך, קרימינולוגיה וסוציולוגיה, מרצה, מנחת קבוצות, עוסקת בהדרכת הורים קבוצתית ופרטנית, עוסקת בשילוב מגוון כלים יצירתיים בטיפול והנחיה: פלייבק, פסיכודרמה,  גשטלט, טרילותרפיה ועוד.

שיטת המעלית מתייחסת למעלית דמיונית שעולה ויורדת בין הראש ללב.

הראש- זקוק לידע, נתונים, עובדות

הלב- מחפש התרגשות, הזדהות, סיפור שאפשר להתחבר אליו

חיבור בין הראש והלב יוצר השפעה לטווח ארוך, משפיע על עמדות ועל התנהגות.

המופע כולל שלושה מונולוגים סוחפים  כאשר אחרי כל מונולוג יש קטע הנחיה תיאטרלי  הכולל כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות.

המעבר בין מונולוג הנחיה לסירוגין שומר על רמת קשב גבוהה של הקהל, סקרנות וענין.

המופע מדבר אל בני נוער ובשפה של בני נוער וכאשר צופים בו הורים- הם מקבלים הצצה לעולמם של המתבגרים ויכולת להבין מה מניע אותם, מה הם מחפשים, ממה הם מפחדים.

הרקע הטיפולי והניסיון ארוך השנים של רות גנאל בעבודה עם נוער והורים מאפשר להוציא הרבה מאד חומר לשיח עם מתבגרים בעקבות המופע- יש בו שכבות של שכבות של נושאים- מגוון דמויות וסיפורים שאפשר להזדהות איתם ומתוך כך- אפשרות להקיף מגוון היבטים של התמודדות עם לחץ חברתי  בקרב נוער.

המופע מלווה במערך  פעילות שנשלח לבית הספר בכדי שתוכלו לקיים עם התלמידים  שיח משמעותי לאחריו. 

פעילות לעיבוד המופע

  1. בפתיחה- המחנך שואל את התלמידים: אילו התנהגויות סיכון הוצגו במופע?

מי מהן קרובה אלי ומסקרנת מבחינתי ומי רחוקה?

  1. בדקו מול התלמידים מה המניעים/הגורמים שיכולים לגרום לכל אחד מהם למצוא עצמו מאמץ את אחת מהתנהגויות  הסיכון שהוצגו במופע
  2. פותחים דיון עם התלמידים: במידה ואני רואה שחבר שלי מאמץ את אחת ההתנהגויות הללו, האם עלי להתערב? כיצד? מה אני מסכן ומה אני יכול להרוויח?
  3. לסיום המחנכת שואלת: איזה כח פנימי יש לכל אחד מכם שיעזור לו או יגן עליו ברגע של פיתוי מול התנהגויות סיכון כמו אלו שדיברנו עליהם?

דוגמאות לכוחות פנימיים: שיקול דעת, אחריות, תכניות לעתיד, אומץ, ידע, למידה, תמיכה חברתית, משפחה ועוד.

מפרט טכני אנו זקוקים לבמה (או מרחב הופעה) בגודל 4 מטר עומק על 4 מטר רוחב- לפחות. בבקשה לדאוג שהמרחב יהיה נקי ופנוי מרהיטים מיותרים. אנו מביאים איתנו ציוד הגברה המתאים לאולם רגיל/אודיטוריום המיועד המכיל כ 200 מקומות. באולמות גדולים יותר או באולמות ספורט- יש צורך בהגברה נוספת- בתיאום מראש במידה וקיימת מערכת הגברה במקום- אנו נתחבר אליה עם המיקרופונים שלנו. אנו מביאים איתנו פנס שיעמוד בחזית הבמה. ; במידה ומותקנים באולם פנסי תקרה- הנכם מתבקשים להדליקם. נודה לכם אם תאפשרו גישה עם הרכב סמוך ככל האפשר לאולם המופע לצורך פריקת הציוד. נבקש להכין שולחן (תלמיד) על הבמה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

קדימה צורן לא התכוונתי - 10

לינק לצפיה

ראשון לציון אבני החושן לא התכוונתי - 24

לינק לצפיה

זכרון יעקב סמינר עמיתים - 30

לינק לצפיה
רות גנאל
0507514918

ganelruth@gmail.com

גבעת שמואל, התומר 18

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.