העולם על פי אלון

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: דרמה
שם הרכב:
סיווג: הצגה גדולה
שם המפיק: העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
קהל יעד: ד - ט
כמות קהל מקסימלית: 400
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

"אני ילד אוטיסט שמתמחה במדעים ואוהב עפיפונים " זהו חלק מן המכתב של אלון גיבור ההצגה "העולם על פי אלון", המגוללת את סיפורו של ילד מקסים שונה ומיוחד המאובחן כאוטיסט ומלמד אותנו הקהל, כמה שיעורים חשובים לחיים. אלון  עוזב את הפנימייה בה הא מתגורר ומגיע הביתה שבועיים לפני תום החופש הגדול כדי להתכונן לעלייה לכיתה ה' בבית ספר רגיל בשכונתו. המפגש בין אלון לסביבה החדשה הוא מפגש טעון, מרגש, משעשע, ולעתים בלתי אפשרי המציג מראה מול הקהל. ככל שמתמקדת ההצגה, מוצא את עצמו הצופה, מתאהב ונקשר לדמותו של אלון ומצליח למצוא את הפתח ל"חומה" הקיימת בין עולמו לעולמינו אנו. בשנת 2010 זכתה ההצגה בשלושה פרסים  בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים: פרס שחקן השנה שיר שנער המגלם את אלון, פרס שחקנית השנה זכתה עידית טפרסון, המגלמת את אימו של אלון ובפרס מחזאית השנה זכתה אורלי ישועה שוורצברג.

 

 





מחזה: אורלי ישועה-שוורצברג; בימוי: יעל טילמן; תפאורה: זאב לוי; תלבושות: אביה בש; תאורה: יעקב סליב; מוזיקה: רן בגנו;

משחק: עידית טפרסון / אורנה כץ, שושה גורן, שיר שנער, אור מאיר ובת חן סבג.

הכנה לפני צפייה בהצגה

להקריא לתלמידי את המכתב של אלון, את דבר הבימאית והמחזאית.

מומלץ לדבר על המשמעות של קבלת השונה

מיהו השונה והמיוחד?

במה הוא שונה לעומתינו?

כיצד נקרב אותו אלינו?

 

פעילות ייחודית לאחר הצפייה בהצגה

כל בי"ס יאמץ קבוצה של אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים ויארח אותה בבית הספר במועדים ובארועים מיוחדים

עפיפונידה - כל ילד יצור את העפיפון שלו והילדים יפריחו את העפיפונים כפעילות שיא לאחר הצפייה בהצגה.

 

נקודת לדיון לאחר הצפייה

הצבעוניות

בהצגה על דמות מאופיינת בצבע הספציפי רק לה. מה צבעה של כל דמות? מה מזכיר לכם כל צבע? ומדוע הוא מתאים לאותה דמות?

מה נקבל כאשר נצרף את כל הצבעים ביחד ( צבעי הקשת)... איזה צבע נעדר מתוך הקשת ומדוע ?(ירוק)

 

התפאורה

ההצגה מתרחשת בתוך תפאורה של שמיים, מהן האסוציאציות שעולות לכם מהתבוננות בתפאורה, וכיצד כל אלו מתקשרות לסיפור של אלון?

ההצגה מתרחשת בתוך הבית ומחוצה לו כיצד תאפשר המעבר בין הפנים לחוץ?

מדוע לדעתכם נבחר חפץ אחד מרכזי (המיטה שהופכת לספסל) שהכל סובב סביבו?

 

דימוי העפיפון

עולם העפיפונים מלווה את ההצגה מתחילתה ועד סופה. מה על הבמה מזכיר לנו את עולם העפיפונים? העלו רעיונות מדוע אלון כל כך קשור לעפיפונים ובאיזה מובן הוא דומה להם?

 

המכתבים

בהצגה אלון כותב מכתבים לאביו. בחרו מעתב אחד שזכור לכם במיוחד ונסו להיזכר מה מתרחש על הבמה באותו הזמן. מדוע לדעתכם זו ההתרחשוב בזמן המכתב כיצד היא תורמת להבנתו?

 

המוסיקה

תוכלו להיזכר מתי מופיעה מוזיקה בהצגה? את מי מהדמויות מלווה המוזיקה לרוב וכיצד היא תורמת לתהליך שדמות זו עוברת?

 

ההתקפים של אלון

במהלך ההצגה אלון חווה מספר התקפים. האם תוכלו להיזכר מהו השינוי הבימתי שמתרחש במהלך ההתקפים הנ"ל ומדוע? שימו לב  בעיקר  לתאורה ( האור מהבהב והופוך ירוק , רמז לרגישות של אלון למבע הזה) ולמוסיקה (המוסיקה נעשית צורמת יותר מזכירה דפיקות לב כמו הפחד שחווה אלון).

 

חבלי כביסה

בהצגה אלן יושב על המיטה כשמרים השכנה וליאורה האנא תולות כביסה, מלפניו ומאחוריו. החבלים בשלב זה מהווים דימוי לתחושה שאלון נמצא בה, תוכלו לתאר את אותה תחושה? מדוע לדעתכם הוא מרגיש כך?

 

בסיום ההצגה

כל הדמויות מצטרפות לאלון ומסתובבות סביב עצמן, כפי שאלון נוהג לעשות נסו לנחש מדוע? 

מדוע שחקנים מסיימים את ההצגה עם הגב לקהל. מה הרגשתם?

סוג במה מקצועית
רוחב 10
עומק 8
גובה 6
מספר אומנים 5
מספר אנשי צוות 5
מספר פזות 3
זמן הקמה 04:00
שפת המופע עברית
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

flayer

לינק לצפיה
העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
050-5529226 אורלי

teatron@bezeqint.net

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.