תקציר ההצגה:
"בעיר קטנה, בין פה לשם.. ביום נעים, לא קר לא חם. אחות ואח הולכים בשביל, בדרך לשיעור חליל".
בדרכם הם נתקלים בתזמורת שמתכוננת לביקור חשוב. המתופף מבקש מהם להחליף את החלילן החולה. האחים נענים לבקשתו, מנגנים עם התזמורת, ולפתע נזכרים שהם מאחרים לשיעור. הם פונים אל הספר שיחליף אותם, הספר נענה לבקשתם ומצטרף אל התזמורת, כשלפתע נזכר שמחכים לו במספרה לקוחות. הוא פונה אל האופה ומבקש שיחליפו במספרה. האופה נענה לבקשתו ופתאום נזכר שיש לו בתנור חלה.. הוא פונה אל הרופאה שתחליפו וכך נמשכת שרשרת החלפות בין אנשי מקצוע שונים שמתנדבים לבוא לעזור לחברים.
ההצגה "חבר מחליף חבר" הינה הצגה תנועתית עם שירים מקוריים, המעלה את ערך ההתנדבות, החברות ועזרה הדדית.
VIDEO
ההצגה החלה להכתב כחודש מתחילת מלחמת "חרבות ברזל".
ישבנו בתיאטרון וחשבנו מה נוכל לעשות למען האזרחים, העורף, וגם עבור עצמנו – בשביל פיסת השפיות שהיינו זקוקים לה.
הספר "חבר מחליף חבר" הגיע אלינו מהבן של אחת השותפות בתיאטרון, ספר שקיבל בגן במסגרת פרויקט "ספריית פיג'מה", והיה נראה לנו מתוק ומתאים כשעת סיפור שתוכל לעבור בין המקלטים והמרחבים המוגנים ולתת שעה של הרפיה, הסחה מן החוץ וכניסה לעולם התיאטרון הקסום.
מהר מאוד זיהינו פוטנציאל גדול יותר והתחלנו לעבד את הסיפור להצגה עם כל השותפים: מחזאית ובמאית (מעין יובל שהם), מלחין ומנהל מוזיקלי (נדב ויקינסקי), כוריאוגרפית, מעצבת תפאורה ותלבושות, מעצב תאורה, ובהמשך צירפנו ליצירה מאיירת כרזות, סאונדמן וצלמים לתיעוד.
השחקנים הינם שחקנים-יוצרים, כלומר שותפים פעילים לאורך כל הדרך בבניית הדמויות והעלילה, תוך הצמדות לסיפור המקורי כהשראה וזיקה.
בתקופה כל כך מורכבת ועצובה, בחרנו להסתכל על הטוב שקורה במדינה, על התגייסות הציבור והתמיכה באוכלוסיות הנפגעות. זאת הדרך הקטנה שלנו להנגיש לילדים את המסר החיובי של התקופה – בצורה אומנותית, הומוריסטית ומותאמת גיל.
רעיונות להכנה:
1. עזרה לזולת: חשוב על פעם שבה עזרת למישהו. ספר על פעם זו.
2. עזרה הדדית: חשוב על פעם שבה עזרת למישהו והוא עזר לך. ספר על פעם זו.
3. מהו המושג "החלפת כובעים"?
4. לאדם אחד יכולים להיות מספר כובעים. מניית דוגמאות לכך.
5. איזה "כובע" (תפקיד) היית רוצה לחבוש ליום אחד? עם אילו אתגרים ומשימות אתה חושב שהיית מתמודד?
6. חשבו על הקשר בין מתן עזרה להתנדבות. האם יש הבדל?
7. אילו סוגי התנדבויות אתם מכירים?
8. במה הייתה רוצה לקבל עזרה?
9. במה היית יכול לעזור למישהו אחר? מה הן החוזקות שלך?
רעיונות לעיבוד:
1. אילו דמויות יש בהצגה? מי עזרה למי? (לפי שרשרת ההחלפות – הילדים עזרו למתופף/ תזמורת, הספר עזר לילדים...)
2. כיצד באו לידי ביטוי ההחלפות ע"י התפאורה?
3. ביטוי הבלאגן והשבת הסדר ע"י התפאורה.
4. מחשבות על הטרנספורמציה שעברה התפאורה (התחלה מינימליסטית, ריקנית, מונוכרומטית>> המשך הדרגתי לצבעוניות עזה, תפאורה שמכילה אביזרים רבים, עומק>> סיום בבלאגן והשבת הסדר).
5. עם איזו דמות היית רוצה להתחלף? למי היית רוצה לעזור ולמה?
6. חשבו על ההשפעות האפשריות שהיו יכולות להיות לסירוב אחת הדמויות לבקשת עזרה מהן.
7. האם הדמויות מכירות זו את זו לדעתכם? האם העובדה שהן נענו לעזור מעידה על כך שהן חברות?
8. מה בין חברות – עזרה – התנדבות? מחשבות..
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.