חיים ומוות ביד הלשון - היצע נוסף תשפא

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: חברתי
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: הבמה - שינוי באמצעות תיאטרון בע"מ
קהל יעד: ד - ט
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/07/2020

"חיים ומוות ביד הלשון" - היא הצגת מונולוגים מערבת קהל

"תיאטרון הבמה" מזמין תלמידים לעצור לרגע, להקשיב למילים בהן כולנו משתמשים ולהתחבר להשפעה הרבה שיש למילים בחיינו. ההצגה  בנויה בהדרגתיות וממחישה לתלמידים את הכוח הרב שיש למילים בחיינו. המונולוגים הראשונים בנויים מסיטואציות יומיומיות מחיי התלמידים, ממשיכים למונולוגים מתוך אירועים במרחב הציבורי - ועד להסתה שהובילה לרצח רבין.

"חיים ומוות ביד הלשון"  הינה הצגה ייחודית המערבת את התלמידים במונולוגים המשוחקים. לאורך כל המופע מקבלים התלמידים משימות צפייה, מוזמנים להחליף תפקידים עם הדמויות על הבמה ומתבקשים להתערב בסיטואציות השונות ולבחון כיצד כל התערבות משפיעה על הדמויות ועל התפתחות  הסיטואציה.

מטרות המופע :

  • לשים מראה שתשקף  לתלמידים את הכוח הרב שיש למילים  בחיינו.
  • להמחיש לתלמידים את המהירות הבלתי נסבלת בה מתפתחת אלימות מילולית
  • להזמין את התלמידים להיכנס לנעלי הדמויות שחוות אלימות מילולית ולהתחבר לחוויה הרגשית שהן עוברות.
  • להשמיע את הקולות הפנימיים של הדמויות שחוות אלימות מילולית כדי להעלות את המודעות להשפעה הרבה שיש למילים על נפש האדם.
  • לבחון עם התלמידים דרכים שונות בהן ניתן להתערב בסיטואציה ולמנוע את התדרדרותה.
  • להמחיש  לתלמידים איך התערבות בכל סיטואציה יכולה למנוע את התוצאות הקשות להן גורמת אלימות מילולית.
  • לעודד את התלמידים לקחת אחריות על המילים ולגלות מעורבות אישית וקבוצתית כלפי תלמידים שנפגעים מאלימות מילולית.


"חיים ומוות ביד הלשון" נוצרה מתוך הבנה שהמילים, בבית הספר, בחברה, ברשתות החברתיות, הפכו לאלימות ופוגעניות ביותר מצד אחד - ולמעין נורמה שכל אחד משתמש בה ולא נותן את הדעת כמה הנורמה הזו פוגעת, דורסנית ובעלת תוצאות הרות אסון לפעמים - מהצד השני. ההצגה הכתבה בעקבות תחקיר ארוך ומעמיק של תלמידים, מורים, רכזים ומנהלי בתי ספר. הסיטואציות המועלות בהצגה כולן אמיתיות עד לפרט הקטן ולכל מילה בה משתמשות הדמויות, אך הן גם אוניברסליות בכך שבווריאציות קלות הן מופיעות בכל מקום ובכל זמן, בכל כיתה ובכל מגרש כדורגל, או חניון ציבורי. 

ההצגה נכתבה ובוימה בתשומת לב מרבית להבניה הדרגתית של חומרת האלימות המילולית. "חיים ומוות ביד הלשון" אינה הצגת אימפרוביזציה או פלייבק. הדיוק המרבי של הסיטואציות לחיי התלמידים ולחיינו אנו כחברה מאפשר הזדהות חוויתית ואמיתית עם הדמויות, ראיית האחר והסקת מסקנות ברמה הגבוהה ביותר - ברמה החוויתית! 

לתאטרון הבמה ניסיון רב בפיתוח מופעי סיטואציות המטפלים בנושאים חברתיים. ההצגות שלנו מוכרות ע"י משרד החינוך, נמצאות במאגר התוכניות החווייתיות של האגף לתרבות יהודית ישראלית ומקבלות משובים מצוינים מבתי ספר אליהם אנחנו מגיעים.  אנו משקיעים מחשבה רבה כיצד לחבר את התלמידים  להשפעות הרבות שיש לכל תופעה חברתית על נפש האדם ועל הסביבה וכיצד להפוך אותם לבני אדם מודעים  ורגישים יותר לאחר ולסביבה. על מנת להשיג את המטרה הזו ההצגה שלנו:

-  בנויה  מסיטואציות אותנטיות מחיי התלמידים ושמה לתלמידים מראה להשפעות שיש עליהם ועל הנפגעים מהאלימות. 

- משלבת  טכניקות פסיכודרמה העוזרות לתלמידים  לצאת מתוך עצמם, להיכנס לנעלי האחר ולהתחבר לחוויה הפנימית שהוא עובר כתגובה לתופעה.

- מערבת את התלמידים במהלך ההצגה, מזמינה אותם להחליף תפקידים עם השחקנים, להתערב ולעשות שינויי בסיטואציות השונות, למלא אחר משימות צפייה ועוד. 

משובים, שאנחנו מקבלים מצוותי חינוך בבתי ספר  אליהם אנו מגיעים, מספרים שההצגות שלנו ממשיכות להדהד  אצל התלמידים זמן רב, מזמנות  שיח על  התופעה ממקום  עמוק ומחובר יותר, מאפשרות להרבה תלמידים להשמיע את החוויות הפנימיות שלהם ביחס לתופעה ומעלות את המודעות להשפעות התופעה.

"הצגה חשובה מאד!!! ההצגה הייתה מראה מדויקת לתלמידים על מה שקורה איתם וסביבם. יצרה מבוכה במידת מה שהייתה מצוינת ובעזרת המבוכה הזו ניתן באמת להתעורר לשינוי. הצוות החינוכי התרשם מאד מהרמה ומהשיח שהתעורר בעקבות הפעילות. גם אחרי סוף השבוע התלמידים ממשיכים להזכיר את הפעילות כמשמעותית מאד." שני טרעאגער בי"ס הרטוב, צרעה

"הצגה חשובה ורלוונטית מאוד לתלמידים! חברי הצוות החינוכי היו תמימי דעים "מקיר לקיר" שמדובר בפעילות מעולה שראוי להזמין שוב בעתיד. נוכחתי במקום בזמן ההצגה – ותמונה אחת שווה אלף מילים. התלמידים היו מחוברים, פעילים והתעניינו בקשב רב לכל אורך ההצגה." אהרון מלכה  - מקיף ז' באר שבע

את ההצגה יצרה, כתבה, ביימה והעמידה ירדנה חכמי: מנהלת תאטרון "הבמה", במאית, מחזאית, מנחת סדנאות תיאטרון  ומטפלת בפסיכודרמה,  בעלת ניסיון רב בארץ ובארה"ב. בשנים האחרונות ירדנה  מיעצת ומפתחת תכניות המשלבות  תאטרון  בארגונים שונים.

מוכרת כמומחית בתחומה: במשרד החינוך, משרד הביטחון, המרכז לחינוך הומניסטי, הסוכנות היהודית, חיל חינוך, משטרת ישראל  ועוד וארגונים רבים אחרים.

ניסיון בארה"ב: ALLIANCE THEATER, ATLANTA, GA  HORIZON THEATER, ATLANTA, GA  GEORGIA STATE UNIVERSITY, ATLANTA, GA  JEWISH EDUCATONAL SERVICES, SOUTHEAST

בתאטרון  הבמה צוות של למעלה מ 15 אנשי תאטרון: שחקנים  מקצועיים, במאים ויוצרים.

המופע  הנו הזדמנות עבור התלמידים לעצור לרגע, ולראות איזו השפעה חזקה יש למילים שאנחנו בוחרים להשתמש בהן. לצערנו, בשגרת היומיום שלנו, אנו לא נותנים את הדעת לכוח של המילים ולעתים נוטים לחשוב שהמילים הן סתמיות, משתחררות לחלל ומתפוגגות. המופע מחבר את התלמידים לכוח ההשפעה של המילים. במהלך המופע נפגיש את התלמידים עם התייחסויות שונות של יוצרים מהתרבות היהודית ישראלית למילים ונבחן כיצד התייחסויות אלה באות לידי ביטוי בסיטואציות מחיי התלמידים.

 מטרות המופע:

להעלות את המודעות של התלמידים לכוח וההשפעה הרבה שיש למילים על ידי :

  • התבוננות  בסיטואציות מחייהם, בהן המילים יוצרות חוויה רגשית קשה.
  • חיבור התלמידים לחוויה הרגשית שעוברת דמות שאלימות מילולית מופנית אליה.
  • לחבר אותם לכוחן של המילים להעצים ולחזק.
  • בירור היכן הקו האדום בין מילים לגיטימיות למילים פוגעות, מתי המילים שלנו הופכות לאלימות.
  • לשקף להם כמה מהר מילים יכולות להוביל לאלימות פיזית.

לחבר אותם לאחריות שיש לכל אחד ולכולנו כחברה על המילים שאנו בוחרים.

לחבר את התלמידים ליכולת של מילים להוביל אפילו עד למאורע טראומטי לאומי – רצח רבין

"חיים ומוות ביד הלשון" הינו  מופע סיטואציות מערב קהל. בכוחו של מופע הסיטואציות להמחישלשקף ולחבר את התלמידים להשפעה ולהשלכות הקשות  שיש  לשפה ...

המופע מורכב משני שלבים

התמקדות בסיטואציות אופייניות מחיי התלמידים:

בהדרגה, נציג לתלמידים סיטואציות המוכרות להם מחייהם בהן למילים יש השפעה שבדרך כלל לא נראית לעין. נתחיל מ"ירידות ועקיצות" עד לסיטואציות בהן נדגים כיצד שימוש בשפה קשה יכול להוביל לחרם ונידוי.

התמקדות בסיטואציות מהמרחב הציבורי:

מטיפול בסיטואציות המוכרות לתלמידים נעבור לסיטואציות דומות במרחב הציבורי ונבחן ביחד את ההשפעה הרבה שיש למילים במרחבים שונים בחיינו.

במהלך המופע נעצור את הסיטואציות ברגעים מסוימים ונאפשר לתלמידים להתחבר לחוויה הרגשית שעוברת הדמות אליה מופנית התנהגות אלימה, חוויה שבדרך כלל אינה נראית לעין. נדבר איתם על אחריות אישית וקבוצתית ונאפשר להם לבצע דרכי התערבות שונות בסיטואציות כדי להובילן למקום אחר.

צוות יקר:

  1. אנא- לפני הגעת ההצגה לבית הספר, דברו עם התלמידים על הרקע שקדם לרצח רבין, בהקשר של אלימות מילולית, כדי שהשתלשלות ההצגה וסופה יהיו הגיוניים ורלוונטיים עבורם!
  2. חשוב לערוך מיד בתום המופע שיחה עם התלמידים ולתת להם להגיב למופע. אנחנו ממליצים להתייחס לנקודות הבאות בשיחה:
  • מהו הרגע שנגע בכל אחד במיוחד ולמה? (לבקש מכל אחד שיזהה רגע כזה).
  • האם המופע חיבר אותם למקרים דומים שמוכרים להם? חשוב להנחות אותם לחשוב על מקרים בהם המילים היו פוגעות ולמקרים שהמילים היו מחזקות ומעצימות.
  • לבדוק איתם מתי, במקרים שהם הביאו, המילים עברו את הגבול והפכו לאלימות.
  • לבדוק עם אילו תובנות הם יוצאים מהמופע כיחידים, וככתה, לגבי כוח ההשפעה של מילים.
  • לבדוק איתם: איזו אחריות אישית וכיתתית הם לוקחים בעקבות המופע לגבי שימוש אחראי במילים. חשוב לבקש מהם לנסח הסכם כיתתי ביחס לאחריות הכיתתית שלהם כלפי המילים בהן הם בוחרים להשתמש.
מפרט טכני מחשב נייד, מקרן ומסך עבור מצגת המלווה את ההצגה והכוללת גם קטעי וידאו הגברה: רמקולים, מיקסר, שני מיקרופונים אלחוטיים לשחקנים ( ' ;נקים ' ; - תלויי צואר) ; תאורה: ללא תאורה מיוחדת אם ההצגה נערכת בחלל כמו ספריה או סטודיו, תאורת שטיפת במה רגילה אם ההצגה נערכת באודיטוריום עם במה ותאורה קבועה בתקרה. ההצגה חייבת להתרחש בחלל סגור המתאים בגודלו ל 50 ;צופים או פחות ועם אפשרות להחשכה (לפחות חלקית) כדי ליצור את האינטימיות והריכוז הדרושים ולעודד את הצופים לשיתוף. ;
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

טופס המלצה סל תרבות היצע נוסף קציר רחובות 12

לינק לצפיה

מתיכון עירוני כללי רמז בב- המלצה

לינק לצפיה

מבית ספר הרצל חיפה המלצה סל תרבות

לינק לצפיה
הבמה - שינוי באמצעות תיאטרון בע"מ
0543455917

habamatheater@gmail.com

הרצליה, מורדי הגטאות 61

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.