שרים קובי אשרת (A)

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מופע מוזיקה
משך זמן המופע: 80
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הרכב כלי-קולי
שם המפיק: קובי אשרת הפקות בע"מ
קהל יעד: ב - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 15/07/2018

שרים קובי אשרת,

"הללויה", "ילד פלא", "בת שישים", "ראש כרוב", "שש עשרה מלאו לנער", "חלק בעולם", "ילדונת" ועוד 1,240 שירים שקובי אושרת הלחין.

בתכנית אנו חושפים את לחניו שנכתבו לאורך 50 שנות יצירה. הילדים במהלך המופע משתתפים יחד על הבמה בשירה, תנועה ושירת רבים.

 




את המופע מלווה ספר דיגיטלי, שהוכן על ידי משרד החינוך וקישור נמלא ליחידות הלימוד שלו ניתן למצוא כאן  .

דוגמא ליחידת לימוד לשיר "הללויה"- מידע למורה

בדפים הבאים תוכלו למצוא מידעֹ עֹל מחברת מילות השיר, פירוש ומשמעות השם "הללויה "והקשר של השיר ללשון הרבים.

בנוסף מצורפות משימות אוריינות ומשימות מוזיקליות.

- החלק המוזיקלי נפתח בניתוח מוזיקלי קצר של השיר .

בדפים תמצאו קישורים לאתרים ולביצועֹים שונים של השיר וגם קישורים לשירים נוספים .

עֹל מחברת השיר

הפזמונאית שמרית אור נולדה בירושלים בשנת 1945 וגדלה ביפו ובחיפה. אביה הוא המשורר יעֹקב אורלנד . שירה המולחן הראשון היה" סתיו" ללחן של שלום חנוך ובביצועֹ של חדווה ודוד. שירה הידוע ביותר של שמרית אור, "הללויה," זכה במקום הראשון בתחרות האירוויזיון בשנת 1979 בביצוע גלי עטרי ולהקת חלב ודבש. השיר תורגם לעשרות שפות ובוצע באינספור גרסאות והפך לאחד השגרירים המובילים של מדינת ישראל בעולם כולו. שמרית אור זכתה בפרסים ראשונים בפסטיבלי הזמר והפזמון, בפסטיבל לשירי ילדים, בתחרויות הפסטיגל, קדם האירוויזיון והאירוויזיון. כמו כן נבחרה שמרית אור ל"פזמונאית השנה" של ידיעות אחרונות וזכתה בפרס "כינור דוד" היוקרתי. בשנת 2002 הועֹנק לה פרס אקו"ם עֹל מפעֹל חיים .

על השיר "הללויה"

בשנת תשעֹ"ט זכה שירם של קובי אושרת ושמרית אור בתחרות פסטיבל הזמר והפזמון ונבחר לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון אשר התקיימה בישראל בשנת 1979. במקור הוגש השיר כמועֹמד להשתתף בפסטיבל הזמר והפזמון של 1978 בביצועֹה של להקת "הכל עובר חביבי", אולם הוא לא התקבל לתחרות. בשנה שלאחר מכן נמסר השיר שוב לוועֹדה לבחירת השירים לקראת תחרות האירוויזיון והתקבל. סולנית להקת הכל עובר חביבי, שלומית אהרון ,החליטה שלא להופיעֹ בתחרות. קובי אושרת הקים צוות זמרים חדש אשר נקרא "חלב ודבש" בהשתתפות הסולנית גלי עֹטרי והזמרים יהודה תמיר, שמוליק בילו, ראובן גבירץ. לקראת חגיגות 70 שנה לישראל התבקשה שמרית אור, עֹל ידי מירי רגב, שרת התרבות, להוסיף לשיר המקורי שני בתים נוספים. אור נעֹנתה לבקשה והשיר קיבל ביצועֹ מחודש עֹל ידי הזמרות גלי עֹטרי ועֹדן בן זקן.

קישור לשיר המחודש

קישור לשיר עֹם הבתים הנוספים

רקע

א. המילה הללויה ומשמעותה בשיר

“ הללויה״ הוא שיר תפילה, שיר שבח והודיה לאלוהים עֹל העולם ועֹל הדברים הטובים שבו. המילה “הללויה״ היא הצמדת מילים של המילים העֹבריות “הללו״ יה״, ומשמעותה “הללו את האל״. למילה זו תפקיד מרכזי בתפילות רבות, בשירה ובתרבות הפופולרית. היא מוזכרת 24 פעֹמים בתנ"ך, בעֹיקר במזמורים קי"ג-קי"ח בספר תהלים, הנכללים גם בתפילת הלל. מעֹברית עֹברה המלה לשפות רבות אחרות, ובהן יוונית ואנגלית. בתנ"ך המלך ג'יימס, התרגום המוכר ביותר של התנ"ך לאנגלית, מתורגמת המלה כ-"Lord the yee Praise) "הללו את האל).

המילה מופיעֹה בתנ"ך 24 פעֹמים, כולן במזמורי תהלים. בכל המקומות המילה פותחת או סוגרת את המזמור, פרט למקרה אחד (מזמור קל"ה, פסוק ג'). במקור שני חלקי המילה מופרדות במקף ("ה ְַלְַלּו־יָּה"). הפירוש המילולי של הביטוי: שבחו את יה, שבחו את ה'. במילות השיר מדגישה המחברת את היכולת להודות עֹל הדברים הפשוטים והיומיומיים

עוד עֹל הללויה ניתן להאזין בקישור הבא: אסתרית בלצן מספרת עֹ ל הללויה בתכנית בוא שיר עֹ ברי

ב. מבנה השיר:

השיר בנוי משלושה בתים ופזמון. בשיר קיימת חריזה צמודה (א א ב ב) כאשר המילה הללויה פותחת כל שורה הן בבתים והן בפזמון. שני המשפטים הראשונים של הבית והפזמון מתחילים באותן המילים אך מסתיימים בצורה שונה.

ג. לשון רבים

השיר מדבר בלשון רבים. שיר המדבר בלשון רבים מבוסס עֹל רעֹיון אותו תיקנו חכמים שהתפילות, ברכות, קריאת שמעֹ ועוד, נאמרות בגוף ראשון רבים. לדוגמה : "ברוך אתה ה' אלוהינו....אשר קדשנו.....וציוונו...". דרך ביטוי זו מביעֹה את משמעותה של תפילת הקבעֹ, האדם המבקש המתפלל הוא חלק מהעֹם ומביעֹ זאת במילות הבקשה. למשל האדם המתפלל לגשם- אין אפשרות להתפלל רק לשדה שלי – בקשת הגשמים היא עֹבור כולם, ולכן ברור כי היחיד בתפילתו הוא חלק מן" קולקטיב "היהודי. השיר הללויה פונה גם הוא לקהילה רחבה, בעולם של יהודים ולא יהודים, והוא מבקש שכולם ישירו "הללויה", כולם יגידו תודה עֹל "איזה עולם נפלא": האדם הוא חלק מקהילה ציבורית רחבה הכוללת במקרה זה את היחיד, ה"יחד "היהודי ו ה"יחד" הכלל עולמי המבקשים לומר תודה עֹל מה שיש ואולי מבקשים גם לשמור עֹל הקיים: לשמור במובן של קיימות, השכנת שלום, מניעֹת אלימות טרור ועוד.

משימות אורייניות:

קראו את מילות השיר וענו :

1. עֹל אילו דברים מבקש השיר לומר הללויה?

2. שמרית אור כתבה" איזה עולם נפלא". תארו מה בעֹינכם נפלא בעולם וכיצד תשמרו עֹל הדבר הנפלא הזה?

3. מדועֹ לדעֹתכם עֹלינו להודות עֹל הדברים הנפלאים שתיארתם?

4. בשיר כתוב" הללויה עֹל מחר ואתמול "-כיצד אנו יכולים לומר תודה עֹל מחר? עֹל דברים שעֹדיין לא קרו ?

5. לשון השיר היא לשון רבים: "הללויה ישירו כולם..." מדועֹ נאמרת התודה לאלוהים בלשון רבים? האם אתם מכירים מקום מסוים שבו נאמרת תודה לאלוהים עֹל ידי הציבור כולו?

ניתוח מוזיקלי של השיר:

סולם: רה מז'ור (עֹל פי התווים המצורפים) מפעם: בינוני משקל: זוגי 4/4 מבנה: א-א'-א-א'-א'-א'-א' תכונות בולטות בשיר: מודולציה, הצטברות אנרגיה,הגעֹה לשיא. התפתחות מוזיקלית בשיר: מבחינה הרמונית קיימות שלוש מודולציות-אשר מובילות לארבעֹה סולמות. כאשר בכל מודולציה ישנה הצטברות הן של כלי נגינה והן של זמרים - דבר המוסיף לעוצמת השיר. השיר נפתח בסולנית (פסנתר מלווה בפשטות) ובכל פעֹם מצטרף זמר עֹד להגעֹה לשיא במודולציה השלישית והרביעֹית. בשיר ישנה תזמורת מלאה ובתוכה מובנה הרכב "ריתם סקשן " "חטיבת קצב" -תופים, בס ופסנתר. כמו כן במודולציה השלישית והרביעֹית מצטרפים כלי הקשת ובכך מגיעֹים לשיא של עוצמה הן בנגינה והן בשירה.

מושגים מוזיקליים:

אנרגיה והצטברות של אנרגיה: עוצמת האנרגיה באה לידי ביטוי במרכיבים הבאים: טמפו ,מהירות, דינמיקה, תזמור. "היווצרות אנרגיה תוך מאמץ מתבטאת בחזרות רבות על צליל או מוטיב המובילות למנגינה זורמת "

מטרות: 1 .הכרות עֹם השיר כולל רקעֹ ,משמעות וקישורים שונים (ראו למעֹלה) 2 .הכרות עֹם המושג "אנרגיה" במוזיקה ו"הצטברות של אנרגיה" 3 .תזמור של השיר 4 .הכרות עֹם ביצועֹים שונים של השיר והשוואה שלהם 5 .הכרות עֹם שירים נוספים העוסקים בנושא "הכרת הטוב". השוואת ביצועֹים

משימות מוזיקה

לפניכם רעיונות ליישום בשיעור המוזיקה. ניתן ליישם חלק מהרעיונות או לשלב במספר שעורים.

פתיחת השיעור בסבב של התלמידים כאשר כל תלמיד אומר עֹל מה הוא מודה. אני מודה עֹל.....

1.האזינו לשיר. בכל פעֹם שמופיעֹה המילה הללויה הרימו את היד

2.האזינו פעֹם נוספת ובכל פעֹם שמופיעֹה המילה הללויה הצטרפו לשירה

3.המורה מנגנת את השיר. התלמידים ישירו את המילה "הללויה" והמורה תעֹנה להם בהמשך השורה לפי מילות הטקסט.

4 .נחלק את הכתה לשתי קבוצות: • קבוצה א' תשיר את המילה "הללויה" במשפט הראשון והשני בחלקים השונים בשיר. • קבוצה ב' תשלים המשפט. • שתי הקבוצות ישירו יחד את שלושת המשפטים הבאים בכל חלק בשיר לדוגמה: קבוצה א': הללויה. קבוצה ב:' "לעולם." קבוצה א': הללויה. קבוצה ב': "ישירו כולם." שתי הקבוצות : "במילה אחת בודדה הלב מלא בהמון תודה והולם גם הוא איזה עולם נפלא", וכך הלאה.

5 .הילדים יקבלו דפים כאשר כל ילד יכתוב עֹל מה הוא מודה או היה רוצה לומר תודה. הילדים ישבו בקבוצות או במליאה. בכל פעֹם שמופיעֹה המילה "הללויה" יקום ילד ויניח את הדף שלו עֹל בריסטול גדול/ ידביק עֹל הלוח וכו. '

6 .דיון במליאה עֹל משמעות המילה הללויה. רקעֹ קצר עֹל כתיבת השיר ועֹל הזכייה בתחרות האירוויזיון.

7 .תבניות מקצב: מחיאת כף בחצאים לאורך השיר נגינה קלילה במקלות הקשה לאורך השיר (חצאים):

8 .האזינו לשיר פעֹם נוספת וחישבו: האם לאורך השיר ישנו שינוי בעוצמה? מהו? מהם השינויים התזמורתיים בהם אתם מבחינים? השיר נפתח עֹם סולנית ומסתיים עֹם הרכב של חמישה זמרים. איזו הרגשה מתקבלת מהשינוי במספר הזמרים? ליווי שליש בתחילת כל תיבה לאורך השיר

9 .א. הסתדרו בקבוצות של עֹשרה תלמידים ב. בחרו מקצב או חברו מקצב משלכם ג. נגנו את המקצב במקלות הקשה באופן הדרגתי. התחילו מנגן בודד ולאט לאט צרפו את כל הנגנים עֹד שכלל התלמידים מנגנים יחדיו את המקצב. ד. מה למדתם? כיצד זה מתקשר לשיר הללויה? ה. הדגימו בפני מליאת הכתה קישור לקטעֹ העוסק בהצטברות אנרגיה

10 .השוואת ביצועים לשיר "הללויה" לפניכם מספר קישורים לביצועֹים שונים לשיר " הללויה ." האזינו לביצועֹים השונים. השלימו את טבלת ההשוואה בין הביצועֹים השונים תוך התייחסות למבצעֹ (זמר, זמרת, הרכב קולי) ההרכב הכלי (קאמרי, תזמורתי, סולן) אופי השיר ומספר הבתים .כמו כן התייחסו לביצוע האהוב עליכם וכתבו מדוע.

הללויה בביצועֹ גלי עֹטרי ו"חלב ודבש", הללויה בביצועֹ גלי עֹטרי והראל סקעֹת, הללויה בביצועֹ גלי עֹטרי ועֹדן בן זקן, הללויה בביצועֹ גלי עֹטרי והרכב הבנים הגרמני 3 Klubb

11 .הכרת הטוב בשירים נוספים. במילות השיר מדגישה המחברת את היכולת להודות עֹל הדברים הפשוטים והיומיומיים. לפניכם טבלה ובה מוצגים שירים נוספים אשר נכתבו סביב נושא "הכרת הטוב". תוכלו ללחוץ עֹל השיר כדי להאזין לו .(ניתן לכתות גבוהות) מהו השיר האהוב עֹליכם ? כלי הנגינה (סולן, תזמורת, הרכב קאמרי) הרכב הזמרים (סולן, סולנית, הרכב, מקהלה) אווירה בשיר (רגוע, קופצני, שקט, עצוב) למי מודים בשיר הדובר בשיר שם השיר "תודה" אנשים טובים היום ביום הזה ממש מודה אני לפניך שיר ההודיה

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
קובי אשרת הפקות בע"מ
054-4219333 (עדה אשרת)

adaoshrat@gmail.com

יפו-תל אביב, רחוב סטימצקי 2

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.